امروز : چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 28
۱۰:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114324
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: 196
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، عصرانه نوزدهم پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ;

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، عصرانه نوزدهم پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; اختصاص به نقد و بررسی کتاب «نفحه فردوس» سروده سارا جلوداریان داشت که شب گذشته با حضور این شاعر و مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، علی داوودی، محمد عزیزی و ... در پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; برگزار شد.
 



* اسماعیلی: چالش شعر زنانه و مردانه/ عاطفه وجه غالب شعر زنان

براساس این گزارش، رضا اسماعیلی در ابتدای این نشست به دو نکته اشاره کرد و گفت: بحثی که در حوزه شعر چالش‌برانگیز شده است شعر زنانه و مردانه است، گاهی یک مرزبندی صورت می‌گیرد که عده‌ای آن را قبول دارند و برخی رد می‌کنند، اما درست است که ما در شعر و ادبیات مردانه و زنانه نداریم و شعر، شعر است، اما باید یک سروده از جوهره ادبی برخوردار باشد.

وی افزود: خداوند در آفرینش زن و مرد ویژگی‌هایی قائل شده که طبعاً عنصر عاطفه و احساس در زنان پررنگ و شاخص است، وقتی شعر یک زن را می‌خوانیم انتظار داریم عاطفه و احساس پررنگ باشد، طبعاً شعر بانوان نیز این صفت را داراست، در طریق کلی شعر باید از تخیل، تصویر، اندیشه و عاطفه استفاده کرد، اما در شعر بانوان برجستگی عاطفه و احساس بیشتر است.

وی با بیان اینکه بانوان به عنوان همسر، خواهر، مادر در جامعه نقش‌های مختلفی دارند، وقتی دست به قلم می‌برند طبعاً در حوزه احساس و عاطفه این برجستگی مشهود می‌شود، افزود: این وجه متمایز شعر بانوان است و نباید آنها را منع کنیم که چرا این عنصر برجسته است و این مهم حسن شمرده می‌شود، ارزشی است که خداوند آن را در زنان قرار داده، از این رو بهشت زیر پای مادران است و عواطف و احساسات از آن آنهاست.

اسماعیلی به نکته دوم هم اشاره کرد و در مورد شعر عاشقانه متذکر شد: وقتی فردی شاعر انقلابی است باید شعر حماسی و انقلابی بسراید و نباید حول شعر عاشقانه بچرخد، اما در دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب که هر سال برگزار می‌شود رهبر انقلاب بر این مهم دست گذاشته و عنوان فرمودند که من به هیچ شاعری نمی‌گویم شعر عاشقانه نگویید چرا که نمی‌شود نگو، اما می‌شود مراعات کنند و عریانی را ترویج ندهند.

وی گفت: شعر عاشقانه هم در ادبیات ما فصلی است که حتی قلل شعر فارسی هم از آن اشعاری سروده‌اند، پس از انقلاب هم شاعران می‌توانند شعرهای عاشقانه بسرایند، اما باید منبعث از جهان‌بینی و باورها باشد تا پس از خوانش احساس کنیم یک شاعر مسلمان این ابیات را سروده است.

این شاعر تصریح کرد: در سروده‌ها و اشعار سارا جلوداریان باید به این بایدها و نبایدها پرداخته شده است که ارزشمند هم شمرده می‌شود، این شاعر در همه حوزه‌های شعر اجتماعی، دفاع مقدس و آیینی اشعاری را سروده است. نفحه فردوس هم مجموعه اشعار دفاع مقدسی این شاعر است که با مضمون ایثار و شهادت سروده شده که نشان از رسالت‌مداری او دارد و در عین حال که به تمام حوزه‌ها توجه دارد نسبت به دفاع مقدس و دغدغه‌های انقلاب نیز بی‌توجه نبوده است.

 وی در ادامه غزلی برای بیداری اسلامی با متن «نور در چشمان...» خواند و افزود: در مورد شعر انقلاب، تعاریفی ارائه شده اما ما در دهه چهارم انقلاب هستیم، 35 سال را پشت سر گذاشته‌ایم و چهار نسل از شاعران را پشت سر گذاشتیم. در دهه اول برخی‌ها به عنوان لیدر یا طلایه‌دار بودند که برای شعر انقلاب الگوسازی می‌کردند، بزرگانی چون سیدحسن حسینی، سپیده کاشانی، قیصر امین‌پور، طاهره صفارزاده، سیدعلی گرمارودی که این چند نفر نقش جلوداری را بازی می‌کردند. شاعرانی هم هم‌نفس اینها بودند و با الگوبرداری از اینها دست به تولید اثر می‌زدند. قطعاً آن تشخص زبانی را دارا نبودند.

وی گفت: امضای قیصر،تشخص و هویت زبانی را در آثارش دارد، اما شاعرانی که با الگوبرداری از آنها شعر می‌گفتند ر یک رقابت جمعی همه شبیه هم می‌گفتند . شعر خوب هم بود اما به لحاظ تصویر، تخیل و اندیشگی دنبال‌رو الگوها بودند.

به گفته این شاعر در دهه سوم و چهارم هم اینگونه بود. در هر دهه عده‌ای نقش طلایه‌دار را داشتند اما سارا جلوداریان در یک دوراهی قرار گرفته و در عین اینکه تلاش می‌کند خود را از این تأثیرگذاری جدا کند و شعر هنجار بگوید که مطابق استاندارد است، در رقابت جمعی شعر را خلق می‌کند که مؤلفه شعر بسیاری اینگونه است.

وی با بیان اینکه چرا وی هنجار را رعایت می‌کند تا از خلاقیت در حوزه زبان ادبی برخوردار باشد، گفت: چرایی این مسئله خجسته است، مثلاً فروغ هم در سه مجموعه اولش کارهای هنجار و متوسط به بالا دارد، اما کاری نمی‌کند که در ما تلنگر و تأثر عاطفی ایجاد کند. اما در آثار دیگر تشخص پیدا می‌کند. برای جلوداریان هم اینگونه است. در یک رقابت جمعی این کارها عرضه شده و در مرحله‌ای است که باید به تشخص زبانی برسد تا خواننده پس از خوانش بداند این شعر از آن اوست.



 
 
* کامرانی: «جلوداریان» در تمام لحظات زندگی شاعری کرده است

در ادامه شراره کامرانی شاعر و منتقد ادبی شعرهای جلوداریان را عاشقانه و عاطفی دانست و گفت: اشعار این شاعر در موضوعات متنوعی سروده شده که نشان می‌دهد در تمام لحظات زندگی شاعری کرده است.

وی به شاعران نسل سوم و چهارم اشاره و متذکر شد: از چند منظر می‌توان این شاعر را بررسی کرد، اول اینکه جلوداریان جزئی از یک جریان به عنوان شعر انقلاب است که بر آن تأثیر می‌گذارد، دوم اینکه شعر جوان به مثابه یک جریان در نظر گرفته شده که بر تک‌تک شاعران تأثیر دارد.

وی گفت: با توجه به تخصص خودم که جامعه‌شناسی است به واقع هنر و جامعه تأثیر متقابل دارند و رویدادهای اجتماعی بر عناصر هنر تأثیر دارد و هنر هم بر اجتماع تأثیر و منشأ تغییرات است. انقلاب هم اینگونه است، هم تأثیر گرفته و هم تأثیر گذاشته است.

کامرانی تصریح کرد: تأثیر بر اندیشه و احساس مردم در لایه‌های اجتماعی قابل شناسایی است، در شعر معاصر و پس از انقلاب حاصل این کنش و واکنش متقابل گفتمانی است که با چند مؤلفه خاص در فضای ادبی کشور تأثیر دارد. مهمترین ویژگی، سیاست، دین و مسائل اجتماعی است که در شعر فرصت بروز یافته‌اند.

وی افزود: این عناصر کلی هستند و حتی در شعر شاعران ضدانقلاب هم بوده، اما هریک از دریچه‌ای نگریسته‌اند. جلوداریان در این دیدگاه از جمله شاعرانی است که از گفتمان ایدئولوژیک به شاعران انقلاب نزدیک است. در شعر جلوداریان زمانی که سایر مضامین امثال مسائل عاطفی را کنار می‌گذاریم با انبوهی از ارجاعات مربوط به انقلاب و تقویت‌کننده ارزش‌های حاصل از آن مواجهیم، به حدی هم حتی با اعتراضی از جانب شاعر روبه‌رو می‌شویم اما این اعتراض نیرویی از درون است نه بیرون.

وی گفت: حضور برخی شاعران در برخی کنگره‌ها و جشنواره‌ها پربسامد است.

کامرانی در ادامه به سنتی بودن جلوداریان اشاره و تصریح کرد: همانند پدیده انقلاب که از جانب سنتی‌ها به وقوع رسید، شعر ایشان علی‌رغم جوان بودن از تظاهر، رادیکال شعر جوان فاصله دارد. ایشان به پیشنهادات نوگرایانه در شعر توجه نکرده و نگاه سنتی دارد، اما نشان داده اگر بخواهد می‌تواند از پیشنهادات جریانات جریان نو استفاده کند. تغیر به ارزش‌های سنتی نشان می‌دهد او شاعرانی است که در مسیر شعر انقلاب حرکت می‌کند.

وی به کارکرد جشنواره‌ها اشاره و به معرفی برخی شاعران که خروجی این جشنواره‌هاست از آنها انتقاد کرد و گفت: در وضعیتی که شاعران رسمی چون جلوداریان که باید در صفحات ادبی فعالیت داشته باشند به جشنواره‌ها سوق یافتند که گاه گاهی نامشان در رسانه‌ها منتشر می‌شود که باید در این مسیر آسیب‌شناسی کرد.



 
 
* داوودی: در این روزگار، شعر در موضوع خاص سرودن ریسک است

علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری از دو منظر برون‌متنی و درون‌متنی اشعار وی را بررسی کرد و گفت: باید از آقای قرائی تشکر کنم چرا که در این سالها در حق زنان شاعر کوتاهی شده و این جریان شعری نادیده گرفته می‌شود، اما وی به بانوان شاعر توجه دارد و برای آنها مراسم برگزار می‌کند.

وی افزود: از خانم جلوداریان شعر کم نشنیده‌ایم، خاطرات مشترک، آتش و گلستان و... بخشی از کارهایی است که وی در عرصه گفتمان انقلاب اسلامی داشته است.

وی گفت: در این روزگار، شعر در موضوع خاص سرودن ریسک است، اما با توجه به مخاطبان که کم‌حوصله هستند سرودن اینگونه قدرت و انگیزه می‌خواهد که او این کار را انجام داده است.

به گفته داوودی وقتی مخاطب شاعر محدود و گفتمان رسمی می‌شود باید جایی برای بروز بیابد که جشنواره‌ها یکی از راه‌های گریز هستند، اما گر عیب و ایرادی وجود دارد متوجه شاعر نیست و بانیان جشنواره‌ها باید نواقص را پیگیری کنند.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری تعداد زنان شاعر به لحاظ آماری را بیش از مردان دانست و گفت: در مراحل بالاتر تعداد زنان با ریزش همراه می‌شود، زیرا آنها درگیر جریان زندگی شده و از عرصه ادبیات جدا می‌شوند و ادبیات از اولویت‌شان خارج می‌شود.

داوودی افزود: سنتی در محافل داریم به نام خطبه‌خوانی، همان مطالبی است که در یک جمع خوانده می‌شود اما با مجلس‌گردانی متفاوت است. در شعر رسمی که نمونه‌هایی از آن در مجموعه این شاعر گرد آمده می‌بینیم خیلی مجال کار فردیت شاعر نیست، این نوع مواجهه با شعر خودبه خود به حذفیت شاعر ختم می‌شود. زبان جلوداریان سالم است، همان زبانی که این نسل برای رسیدن به آن زحمت کشیده است.

وی افزود: وقتی از موضع رسمی شعر می‌سرایم اشعار شبیه یکدیگر می‌شود. شعر جلوداریان در این مجموعه اجتماعی نشان می‌دهد که خود شاعر را نمی‌بینیم که بخواهیم سراغ جنسیت برویم تا بدانیم شاعر زن است یا مرد. این روزها که شاعران به نوعی با فضای روز کنار آمده‌اند و دیگر وجه اعتراض و حماسی را در کار شاهد نیستیم و شعر حتی برای مسائل این دست آکنده از اندوه شده، می‌بینیم یک شاعر ایستاده و با همان لحن برای جنگ، بیداری اسلامی و قدس شعر می‌گوید.



 

* عزیزی: جلوداریان در میان بانوان شاعر پرطنین است

عزیزی دیگر منتقد این مراسم بود که ضمن آشنایی خود با جلوداریان از سال 85 تصریح کرد: کارهای قبلی جلوداریان را خوانده‌ام، فراز و فرودی در کارش نیست، از مجموعه اول تا کتاب حاضر پلکانی پیش نیامده، او از اول خوب بوده است.

عزیزی در ادامه پیرامون اینکه چرا حرف ما شبیه خود ما نیست و از شخصیت‌مان دور است صحبت کرد و گفت: به هر حال همه ناصرخسرو نمی‌شوند، در همان ژانر انوری هم هست، هر چه به خلوت نهانی و اصل خود نزدیک‌تر شوند به همان نسبت شعرشان قوی شده و مرزها را می‌شکند. مگر می‌شود یک حرف مشترک را هم او به عنوان شاعر زن گفته و من هم به عنوان شاعر مرد بگویم. احساس متفاوت است و فکر می‌کنم زمانی فروغ فرخزاد فروغ می‌شود و با پروین متفاوت است که نزدیک به نگاه خودشان شوند و جور دیگر می‌بینند. جلوداریان در بسیاری کارها این خصلت را دارد.

مصطفی محدثی خراسانی در این مراسم با بیان اینکه آثار جلوداریان را از سالها پیش شنیده بودم و با و آشنا هستم، گفت: بارها در جشنواره‌ها آثارشان را دیده‌ام، نامش در میان بانوان شاعر پرطنین است. وی از سه منظر شاعران را تحسین کرد و گفت: تعداد اندکی شاعران جریان‌ساز هستند، تعداد بیشتر شاعرانی هستند که به حد و حدودی رسیده و تثبیت شده‌اند و ما آنها را پذیرفته‌ایم و برایمان قابل احترامند و شاعران رسمی جامعه ادبی محسوب می‌شوند، دسته سوم به هر دلیل نواقصی در مسیر شاعری دارند اما همواره در حال تلاش‌هایی هستند و دست و پا می‌زنند.

وی گفت: این سه گروه در میان شاعران مرد از هر سه نوع دیده می‌شوند، اما در میان بانوان از نوع میانه بسیار داریم.

وی به تنوع مضامین در شعر جلوداریان و فضاهای مختلف در شعر او اشاره و عنوان کرد: مضامین مختلف شعر جلوداریان پوششی از عاطفه را دارد. شعر او شعر روان و بدون تغییر است و راحت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.



 
 
* شاعری که مجموعه‌اش را تقدیم شهدا کرد

در پایان این مراسم، سارا جلوداریان مجموعه شعرش را تقدیم به خانواده شهدا کرد و با تشکر از پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; گفت:‌ باید به موضوع حذف منیت اشاره کنم. قالب این کتاب، انقلابی است و لفظ انقلاب مضمون ملی است. شاید این خصیصه از کلیت کار دخیل شده است، به هر حال شعر تابعی از عوامل اجتماعی و... است. در سایر مجموعه‌ها این منیت بیشتر به چشم می‌خورد، اما چون موضوع کتاب انقلاب است و خرد جمعی را می‌طلبد روح جمعی در این کار اتفاق افتاده است.

این شاعر ضمن انتقاد از عملکرد ناشر که پس از پنج سال هنوز اثر او را منتشر نکرده گفت: من حق‌الزحمه اثر را گرفته‌ام، اما پس از پنج سال هنوز از سوی نشر تکا اثرم منتشر نشده است.

وی در پایان وضعیت شعر جوان را هم خوب دانست و گفت: وضعیت زیاد هم بد نیست، نسبت به دهه ظهور خودم یعنی اواخر هفتاد که وضعیت بدتر بود، الان وضعیت بهتر شده است، وضعیت شاعرانی که الان ظهور می‌کنند به لطف بسیاری مراکز بهتر شده است.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها