امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۱۳:۲۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114556
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 127
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سحر عصرآزاد، منتقد برنامه در خصوص این مستند گفت: شاید به نظر بیاید که مسئله سربازی، موضوعی مردانه است ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سحر عصرآزاد، منتقد برنامه در خصوص این مستند گفت: شاید به نظر بیاید که مسئله سربازی، موضوعی مردانه است که متعلق به یک دوره از زندگی آقایان است و شاید به نظر آید که چنین موضوعی کاملا موضوعی سرد و خشن است ولی نحوه نگارش متن نریشن و جزییات بکار رفته در این متن ، ضمن اینکه اطلاعات کاملی به مخاطب می‌دهد، به نریشن جذابیت می دهد.

در ادامه این مراسم مهدی قربان پور درباره مراحل ساخت این مستند عنوان کرد: ساخت این فیلم از سال  1389، قرار بود آغاز شود. و پروژه درباره سه فردی بود که خدمت سربازی را تجربه کرده اند که طرح در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصویب شد و ما حتی 11 روز فیلمبرداری کار را انجام دادیم ولی ممیزی‌ها به ویژه در یک دوره خاص باعث توقف کار شد و متوجه شدیم که باید به نحو دیگری کار را ادامه داد پس طرح جدیدی ارائه کردیم که بیشتر جنبه تاریخی داشت. قبل از این من بیشتر مستندهای اجتماعی کار کرده بودم و این اولین تجربه من در حوزه تاریخی بود که باید بگویم از نظر من ساخت مستند تاریخی کار دشواری است و باید پژوهش کامل و قوی داشته باشید. شش ماه طول کشید تا پروژه دوباره آغاز شد. لحظات طولانی را طی کردم برای انتخاب مطالب و بسیاری از بخش ها را هم مجبور شدم کنار بگذارم.

عصر آزاد در ادامه گفت: این مستند قرار بوده به ساختار خدمت سربازی و نحوه شکلگیری آن بپردازد پس قاعدتا زیاد آن بخش از سربازی و احساس سربازها مدنظر نبوده است. فیلمساز برای دراماتیزه کردن فیلم از دو شیوه روایتی استفاده نموده است: اول بکارگیری لحنی طنازانه در بیان نریشن که سردی و خشکی موضوع را کاسته و با بکارگیری ظرایف گفتاری در متن نریشن، به فیلم وجه دراماتیک داده است و از سوی دیگر با انتخاب تنوع در افراد مصاحبه شونده، زوایای گوناگونی از سربازی را به نمایش در آورده . حتی در گزینه های فیلمساز خانمی وجود دارد که دوره سربازیش را در سپاه دانش گذرانده و بعد انتخاب چهره های آشنایی همچون هوشنگ گلمکانی که اتفاقا با فضاسازی کاملا دراماتیزه شده از خواب وی، ما را به محیط او وارد می کند. باید بگویم هوشمندی در چیدمان افراد و نحوه قصه گویی به وضوح از تخت شدن کار جلوگیری می کند.

قربان‌پور در ادامه درباره انتخاب افراد برای مصاحبه در این مستند عنوان کرد: ما همزمان با گرفتن گفتگوها، تحقیقات کار را انجام می دادیم و تصاور آرشیوی را مشاهده می‌کردیم. البته چون فیلم ها صامت بودند شناسایی افراد و مکان ها تقریبا ناممکن به نظر می آمد که به مرور در حین تحقیقات هویت بعضی از افراد را شناسایی کردیم ولی در هر حال سعی کردم از لایه های مختلف اجتماع ، افراد را پیدا کنم.  

وی درباره حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در پشت صحنه این مستند خاطرنشان کرد: درباره آقای هاشمی رفسنجانی هم باید بگویم که بعد از خواندن کتاب خاطرات ایشان، بخشی که مربوط به سربازی رفتن ایشان بود نظرم را جلب کرد ضمن اینکه جذب شخصیت ایشان هم شده بودم البته قرار گذاشتن برای فیلمبرداری به سختی صورت گرفت و بعد هم آن بخش از گفتگو که در فیلم می بینید علی رغم نظر اطرافیان و حتی تدوینگر کار، با توافق خود ایشان در فیلم گنجانده شد که به نظر من هم داستان بامزه ای داشت و هم ما را با وجه دیگر شخصیت ایشان آشنا می کرد.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار