امروز : دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 26
۱۴:۳۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114570
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 13
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ایام برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در گفت‌وگوی ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ایام برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در گفت‌وگوی خود به ارزیابی این دوره از جشنواره پرداخت.

*سیزدهمین دوره جشنواره مقاومت در حال برگزاری است، همکاری سازمان بسیج در برگزاری جشنواره سینمای مقاومت و نقشی که این سازمان در حمایت از سینماگران ارزشی برعهده داشته را چطور ارزیابی می کنید؟

سینماگرانی که در حوزه دفاع مقدس فیلم های ارزشمندی ساخته اند اغلب حمایت هایی را ولو اندک از ناحیه بسیج داشته اند. حال این حمایت ها گاه در حد امکانات و تجهیزات و ساز و برگ جنگی و شهرک سینمایی و امثال اینها بوده و تخفیفاتی که در هزینه ها داده  شده یا گاه حتی بدون دریافت هزینه بوده است. همچنین در مواردی امکانات مالی در اختیار این هنرمندان عزیز قرار داده ایم. به طور کلی بضاعت سازمان بسیج مستضعفین گسترده نیست و اعتبارات خاصی هم برای این مقصود ها به این سازمان واگذار نمی شود. این کمکی هم که می بینید بیشتر از محل صرفه جویی ها صورت می گیرد انشاالله این حمایت ها هم استمرار خواهد داشت و تلاش می کنیم که این حمایتها تقویت شود.

* گاه فیلم‌هایی که با حمایت چنین نهادهایی تولید می شود از نظر کیفی قابلیت تاثیرگذاری مثبت در مخاطب را ندارد و صرفا برچسب سفارشی به خود می‌گیرد و حتی مخاطب را پس می‌زند.

 نوع حمایت‌ها اینگونه نیست که ما بخواهیم یک مضمون خاصی را به کارگردان دیکته کنیم. در واقع ما یک چیز خاص کلیشه‌ای را دیکته نمی‌کنیم بیشتر آن چیزی که از درون خود فیلمساز، از درون خود بازیگر و از درون فیلمنامه نویس بجوشد و داستان را شکل بدهد و ظرافت های خاصی که در به کار بردن الفاظ در خود بازیگر پدیدار می‌شوند این‌ها اثر گذارند و درک کار هنری باعث تاثیرگذاری روی مخاطب می شوند.

* تعریف شما از سینمای مقاومت چیست و چه نوع سینمایی مورد نقد جدی شما واقع می شود؟

ببینید ما یک رسالتی داریم. اگر کسی بی هدف دوربین را دستش بگیرد و شروع کند به فیلمبرداری زندگی خودش را برباد داده است. رسالتی که ما در عرصه هنر دنبال می کنیم این است که بتوانیم پیام مظلومین و آزادی را به همه دنیا برسانیم و بتوانیم از ارزشهای آنها دفاع کنیم. بتوانیم به کسانی که در مقابل زورگوها و ستمگران و جنایتکاران بین المللی دنیا ایستاده اند روحیه و قوت قلب بدهیم. با استفاده از ابزار هنر باید دشمنان بشریت را که پشت ماسک های زیبای خودشان را پنهان کرده اند و زیر ماسک حقوق بشر و صورتک آزادی نفس می کشند را به دنیا نشان دهیم. این رسالت هنرمقاومت است و طبیعتا در درون جبهه مقاومت و در درون جبهه آزادگانی که در مقابل زورگو ها ایستاده اند نقص هایی هست. اگر کسی دوربین را برداشت و رفت سراغ شکار این مشکلات و بزرگنمایی این ضعفها باید دید که این دوربین چه هدفی را دنبال می کند.آیا می خواهد انگیزه بدهد؟ می خواهد روحیه دهد؟ می خواهد دشمن را رسوا کند یا می خواهد اعتماد به نفس این مبارزین را ازبین ببرد؟!

* پس سینماگرانی که ضعفها را غلو کنند از ارزشهای مورد احترام شما به دور هستند؟

من مثالی می زنم . یک رودخانه زلال خروشان حیات می بخشد و باغ های بزرگی را سیراب می کند. پرنده های زیبایی هم آنجا دارند آواز می خوانند. طبیعتا این رودخانه خیلی پر آب و زلال و حیات بخش در کنارش هم یک لجن زار هست. گند آب هم درست می شود و در بعضی نقاط کف‌هایی هم روی آب هست. این یک نقص است از جانب یک هنرمند و یک نویسنده و یک کارگران که تمام دوربینش را ببرد سمت آن آبهای راکدی که گوشه و کنار این رودخانه به طور طبیعی پدید می‌آیند و مفاسد را دارند.

* سردار برای پربار شدن جشنواره مقاومت چه پیشنهادی دارید؟ به نظر شما چه موضوعاتی طی دوازده دوره گذشته مغفول مانده است؟

ببینید جریان مقاومت گنجینه بسیار بسیار پر مغز و ارزشمندی است که من فکر نمی کنم الان توانسته باشیم بیش از یک درصدش را استخراج کرده باشیم! دنیایی از مطالب هست در این عرصه که باید به آن پرداخته شود. شخصیت های زیادی هستند که در جریان مقاومت هشت ساله و بعد از آن که هنوز برای مردم ما گمنامند. شما ازجوان امروز بپرسید نام چند شهید را بیاورد، به جز چند شهیدی که بزرگراه های بزرگی را به اسمشان زده اند اسم دیگری را نشنیده اند.شما صد ها شخصیت دارید در تراز دکتر چمران. چه دفاع مقدس چه مقاومت. برای شهید دستغیب چه فیلمی ساختیم؟ برای شهید بهشتی چه فیلمی ساختیم؟ برای شهید محمد منتظری فیلم ساختیم؟ برای مبارزاتی که او کرده، برای شکنجه هایی که تحمل کرده. برای هیچ کدام فیلم نساختیم. برای شهید رجایی فیلم نساختیم . یکی از اینها را اگر کشوری داشت الان راجع به آن کتاب ها نوشته و فیلم ها ساخته و داستان ها و افسانه ها ساخته بود.

* دلیل این بی توجهی یا کم کاری چیست؟

چون ما چنین قهرمانانی زیاد داریم ! نعمت ما زیاد است. آنها یک چه گوارا داشتند که مبارزاتی کرده. چقدر در داخل خود ایران که با فرهنگ مارکسیسم و اینها سازگار نیست این چه گوارا مورد توجه قرار گرفته است! در صورتی که ما هزارنفر مثل چه گوارا داریم که از لحاظ مبارزاتی خیلی کارهای بزرگتری کردند و مقابل قدرتهای شیطانی ایستاده اند. حالا چقدر ما راجع به این ها کار کردیم و این ها را ترسیم کردیم؟ تازه همین شهید چمران مگر چه از او ساخته شده؟ یک عملیاتی بوده برای دفاع از شهر پاوه که دکتر چمران را هم در آن آورده اند. فقط 48 ساعت از حضور او در عرصه مقاومت. حالا ایشان در لبنان چه کار کرده؟ در جنوب چه کار کرده ؟ در خود امریکا چه مبارزاتی کرده؟ فقط کی بخش شخصیت ها را لحاظ کرده ایم.ما برای عملیات فاو فیلم ساختیم؟ برای آزادی خرمشهرچه ساختیم؟

* «روز سوم» را ساختیم. که شاید بیشتر بر مناسبات خانوادگی و انسانی و احساسی تمرکز داشت.

بله، خود جنگ خرمشهر و اتفاقاتی که افتاده ، چه گردان هایی، چه لشکر هایی از کجا حرکت کردند و کجا رفتند و چطور این شهر آزاد شد؟ ماجراهایی که اتفاق افتاده چی بوده؟

* طی دهه گذشته بیشتر کارگردانها در حوزه دفاع مقدس خودشان را از خاکریز دور کردند و سعی کردند جنگ را بیاورند به اجتماع امروز . درواقع فیلم خود را ساختند و به نوعی جنگ را به آن ربط دادند.

خوب البته چون کی مقدار سخت است داخل میدان رفتن.ما هم باید کمک کنیم. ما هم شاید کوتاهی داشتیم  دولت هم در این زمینه ها حمایت نکرده و کوتاهی هایی کرده است.

* حتی حوادث دلخراشی هم در برخی پروژه های جنگی اتفاق افتاده است.

بله ، باید حمایت های لازم صورت گیرد.البته با توجه به جلوه های ویژه که در سینمای امروز جایگاه مهمی پیدا کرده است می توان به صحنه های خوب جنگی دست پیدا کرد.

* سردار در میان این همه فیلم دفاع مقدسی کدام به سلیقه شما نزدیکتر است و همه ارزشهای مورد نظر را در آن یافته اید؟

فیلم های آقای حاتمی کیا جذاب است. فیلم های آقای طالبی هم آثار جذابی بودند در حوزه دفاع مقدس. مرحوم حاج رسول ملا قلی پور هم که جای خود.

* فکر می کنید در این چند سال رسول ملاقلی پور جانشینی داشته است؟

تا الان که نه، هنوز کسی جای ایشان را پر نکرده است. یعنی بعد از او دیگر کسی این قدرجدی به خود دفاع مقدس نپرداخته است.

* آثار ابراهیم حاتمی کیا که پس زمینه جنگ داشته‌اند چقدر مورد سلیقه و تایید شما بوده است؟

ببینید بالاخره کی نقد های کوچولویی هست دیگر، گوشه و کنار! البته خیلی جدی نیست. از برخی چیزها شاید مردم برداشت خوبی نکنند. مثلا ما راجع به شیمیایی تو این سال‌ها خیلی ساختیم. این نباید موجب شود مردم ما از شیمیایی بترسند و کی جنگ روانی علیه امنیت ملت ما ایجاد شود و اگر جنگ شد تا گفتند شیمیایی همه در بروند. ما باید حواسمان به این چیزها جمع باشد.

* نظر کلی شما در مورد فیلمهای دفاع مقدس با مضمون طنز چیست؟ مخصوصا اگر این فیلمها بتوانند نظر مردم را به سینمای دفاع مقدسی جلب کنند.

بایستی برایند را ببینیم. اگر جامعه را علاقمند کرده به دفاع مقدس و ارزش های دفاع مقدس اینها خوب است. من نظرم این نیست که ما به جز ییات کار بپردازیم باید به برایند کار بپردازیم .

* پس از نظر شما یک خط مشی کلی در نفی عنصر طنز در سینمای حوزه مقاومت وجود ندارد.

نه ، هرگز، جبهه ما پر از طنز بود. زیر آتش های سنگین دشمن بچه ها بهترین و مفرح ترین شوخی ها را با هم داشتند. این یکی از خصوصیات جبهه ما بوده.

* بهترین فیلمی که در حوزه دفاع مقدس دیدید؟

فیلمی که خیلی به خصوصیات رزمنده های ما نزد کی بود فیلم «پرواز در شب » بود. واقعیت هایی که در کانال‌ها و سنگرها اتفاق افتاد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها