امروز : دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 27
۱۵:۴۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114751
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 14
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، دومین سالن گروه سینمایی «هنر و تجربه» با نمایش دو فیلم «عمو سیبیلو» و «سفر» به کارگردانی بهرام بیضایی با حضور جمعی از ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، دومین سالن گروه سینمایی «هنر و تجربه» با نمایش دو فیلم «عمو سیبیلو» و «سفر» به کارگردانی بهرام بیضایی با حضور جمعی از اهالی سینما شامگاه گذشته دوم مهرماه در مجتمع سینمایی کوروش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیروس حسن‌پور گفت: به یاد دارم که بهرام بیضایی همراه با ایرج رامین‌فر با یک ژیان آبی رنگ به زمین خاکی فوتبال ما آمدند و من شنیدم که می‌خواهند بازیگر برای فیلم انتخاب کنند که من بعد از مشکلات فراوانی که برای راضی کردن برادرم داشتم در نهایت برای بازی در فیلم «عمو سیبیلو» انتخاب شدم و پس از آن واروژ کریم مسیحی هر روز می‌آمد و دیالوگ‌ها را با ما تمرین می‌کرد.

این کارگردان درادامه با اشاره به بازی خود در فیلم «سفر» گفت: بعد از «عمو سیبیلو» در دو فیلم «سفر» و «چریکه تارا» بازی کردم و تا این لحظه همچنان کودک دورن من منتظر است تا بیضایی به ایران بیاید و زنگ بزند و بگوید: میای تو فیلمم بازی کنی.

بنابراین گزارش، احمد طالبی‌نژاد گفت: من فیلم «عمو سیبیلو» را بیش از 50 دفعه دیده‌ام و البته فیلم «سفر» را به مراتب کمتر تماشا کرده‌ام.

وی ادامه داد: در کلاس های درس هرزمان که درباره بیضایی صحبت می کنیم این دو فیلم را به عنوان دو اثر متفاوت در لحن و شیوه بیان به هنرجویان نشان می دهم. در واقع لحن طنز آمیز در فیلم «عمو سیبیلو» و لحن پر اشاره و استعاره در فیلم «سفر» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طالبی نژاد موسیقی فیلم «عمو سیبیلو» را موثر در وجوه طنزآمیز بودن این فیلم کوتاه دانست و گفت: نگاه منحصر به فرد بیضایی در فیلم‌های اولی که ساخته بسیار دیدنی است اما آنچه باعث شد تا این نگاه در فیلم «عمو سیبیلو» به درستی از آب دربیاید موسیقی متن این فیلم بود و اسفندیار منفرد زاده به خوبی جان مایه طنز این فیلم را در موسیقی به گوش مخاطب می‌رساند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این یار سفر کرده بار دیگر به ایران برگردد و جای خالی خود در سینما را پر کند. به نظر من هیچ کس نمی‌تواند نقش فرهنگ ساز بیضایی را نادیده بگیرد.

حمید امجد کارگردان تئاتر و سینما نیز گفت: دو فیلم«عمو سیبیلو» و «سفر» علی رغم فاصله ظاهری که نوع روایت دارند؛اما از جهت لحن دارای مشترکاتی نیز هستند به گونه ای که این دو فیلم می توانستند اپیزودهای یک فیلم باشند.

وی افزود: «عمو سیبیلو» در سال 1349 به عنوان اولین تجربه سینمایی بهرام بیضایی ساخته شد. البته این کارگردان در همان زمان فیلمنامه های همزمان دیگری هم داشت اما فرصت تولید این فیلم در کانون به وجود آمده بود و در نهایت فیلم کوتاه«عمو سیبیلو» را ساخت.

* کریم مسیحی: به 40 سال پیش برگشتم

براساس این گزارش، تینا پاکروان به عنوان نسل سوم از دستیاران بیضایی در حوزه کارگردانی روی سن حاضر شد  و در سخنانی کوتاه گفت: همکاری با بیضایی را از فیلم «سگ کسی» آغاز کردم. پیش از این من سینما خوانده بودم و فعالیت‌هایی را نیز داشتم اما به معنای واقعی باید بگویم که همه این دوره دیدن‌ها به اندازه دستاری بیضایی برای من دستاورد نداشت.

در ادامه واروژ کریم مسیحی دستیار و همراه بهرام بیضایی روی صحنه حاضر شد و گفت: من معمولا حرف‌نمی‌زنم و چون قرار نبود سخنی بگویم آمادگی قبلی نداشتم. اما همین اندازه بگویم که تمام مدتی که داشتم فیلم «سفر» را می دیدم به 40 و اندی سال گذشته برگشتم و تک تک لوکیشن‌ها که به خاطره تبدیل شده بودند بار دیگر برای من زنده شد.

وی گفت: عمده لوکیشن‌های این فیلم بازسازی شده و دست‌کاری شده است و هیچ یک مستند نیستند. یادم هست که برای ساخت «سفر» اندازه یک فیلم سینمایی هزینه کردیم.

کریم مسیحی تاکید کرد: من هم مثل همه امیدوارم که بهرام بیضایی به سینمای ایران برگردد.
 
نکته جالب در سخنان سینماگران تاکید افراطی بر بازگشت بیضایی به ایران بود و به گونه گفته می‌شد که ظاهرا با بازگشت وی تمام مشکلات سینمای ایران حل خواهد شد.

بنابراین گزارش، در افتتاح دومین سالن گروه «هنر وتجربه» سینماگرانی از جمله: امیرشهاب رضویان، کیوان کثیریان، احمد طالبی نژاد، تینا پاکروان، واروژ کریم مسیحی، حمید امجد، سیروس حسن پور و ... جضور داشتند.
انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها