امروز : دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۰۱:۱۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114966
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۲۷
تعداد بازدید: 70
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; : بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; : بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.
 
***
 

مشاور وزیر امور خارجه نوشت:

برخی تفکرات با نفوذ نگذاشتند دامنه موفقیت‌های دولت وسعت یابد/آمریکا در مبارزه با داعش دست همکاری به ایران داد اما...

 علی خرم،‌ مشاور وزیر امور خارجه اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به کارنامه مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم با 1+5 نوشته است: ظرف 10 ماه آثار موفقیت‌های سیاست‌های خارجی در اقتصاد، صنعت و اوضاع اجتماعی پدید آمد و اگرچه با اعمال نفوذ برخی تفکرات، دامنه این موفقیت‌ها نتوانست وسعت یابد.

وی همچنین گفته است: هنگامی ایران این پرچم را برافراشت که همه کشورهای غربی و کشورهای منطقه در صف مقابل و در حمایت از داعش بودند اما وحشی‌گری داعش باعث گردید صف مقابل درهم فرو ریخت و دست همکاری به ایران دادند که آمریکا مهم‌ترین بازیگر در این رابطه بود. با استناد به گفته رسمی رئیس‌جمهور فرانسه، اعمال نفوذ و ایجاد فشار سیاسی عربستان و بقیه کشورهای عربی که خود حامی داعش بودند، باعث گردید از ایران دعوت به اجلاس پاریس ننمایند.
 
 
*مشخص نیست منظور آقای خرم از «برخی تفکرات با نفوذ» یا همان موانع بسط دستاوردهای دولت چه اشخاص یا نهادهایی هستند!

در عین حال ذکر این نکته نیز ضروری می‌نماید که چند مدتی است بحث «موانع» یا «برخی تفکرات بانفوذ» که نمی‌گذارند دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم وسعت یابد! در ادبیات برخی افراد و رسانه‌ها به صورت شاخص‌تری مورد اشاره قرار می‌گیرد.

چندی قبل «آن کوری» خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی آمریکا در مصاحبه با رئیس جمهور کشورمان از عبارت «موانع اصلی مذاکرات» در قالب یک سؤال استفاده کرد.

در هفته جاری نیز یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در لابه‌لای مقدمه گزارش خود پیرامون مذاکرات نیویورک نوشته بود:‌ ایران غنی‌سازی 20درصد را کنار گذاشته و در همراهی با آژانس توافق ژنو را در 3 گام عملی کرد، دو گام باقیمانده را هم با وجود مشکلات و «موانع داخلی»! می‌خواهد، بردارد.

در همین زمینه و مدتی پس از سفر اول رئیس جمهور روحانی به نیویورک، یکی از مقامات اجرایی در دیدار با نمایندگان مجلس از این گفته بود که بر سر راه مذاکرات، «موانعی» وجود دارد.

پس از وی نیز یک اندیشکده آمریکایی هم در گزارشی به بحث «موانع مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5» اشاره کرده بود.

محل سؤال اینجاست که این «موانع داخلی» چرا در صحبت‌های رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی و عده‌ای در داخل کشور بصورت همزمان مورد اشاره قرار می‌گیرند و همچنین این موانع چگونه می‌توانند با وجود قدرت بی رقیب دولت در عرصه اجرایی و همچنین حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت؛‌ باز در کار دولت و آن هم در سطح کلان لمس دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای، خلل ایجاد کنند؟!

این شک وجود دارد که پای یک منظور مغرضانه در میان باشد و شاید در روزهای پس از مشخص شدن فرجام مذاکرات هسته‌ای،‌ عده‌ای بخواهند به سمت خط قرمزهایی در داخل نظام اشاره کنند.
 
***
 

  آقای هاشمی در ملاقات‌هایش چه می‌شنود؟

ملاک جایگاه دیپلماتیک ایران چیست؛ «ملاقات» یا «مقاومت»

 به گزارش ایرنا،‌ آقای هاشمی،‌ چهارشنبه گذشته در دیدار با جمعی از اعضای دانشگاه آزاد گفته است: «تقاضاهای بی شمار دولت‌های غربی برای سفر به ایران و ملاقات با دکتر روحانی در سازمان ملل نشانه‌ای دیگر از جایگاه ایران در نظام دیپلماسی بین المللی است»

*در دوران دولت دوم آقای هاشمی اتفاقی در ادامه پرونده بیدادگاه میکونوس رخ داد که طی آن تعدادی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حالت قهر ایران را ترک کردند و تعدادی از کشورها نیز سطح روابط خود را با ایران کاهش دادند.

اتفاقی که در پیامد آن نیز مقام معظم رهبری اعلام کردند سفرای اروپایی تا خودشان درخواست بازگشت به ایران را ندهند؛ خبری از حضور دوباره آنها در ایران نخواهد بود و سفیر آلمان هم تا مدتی نباید به کشور راه داده شود.

آقای هاشمی هم بعنوان رئیس جمهور ایران در همان ایام در کسوت امام جمعه تهران سخنرانی کرد و مثال مشهور بلند شدن یک پرنده درخت تنومند را نمی‌لرزاند را مطرح کرد.

و در نهایت،‌ سفرای قهر کرده با خفّت به ایران بازگشتند.

اکنون اما با توجه به صحبت‌های اشاره شده از آقای هاشمی در بالا، این سؤال پیش می‌آید که آیا ایشان معتقد هستند که در دولت ایشان جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی تنزّل یافت؟!

به دیگر سخن اینکه از نظر آقای هاشمی آمد و رفت‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک ملاک ارتقای جایگاه یک کشور هستند یا ایفای نقش فعّالانه در عرصه منافع یک کشور در اقصی نقاط جهان، وحدت و انسجام ملی، درگیر نشدن در پازل نقشه‌های دشمن و مقاومت در برابر استکبار جهانی؟!

همچنین پیرامون بحث صف کشیدن مقامات خارجی برای سفر به ایران هم باید خاطرنشان کرد که این اتفاق در دوران دولت اصلاحات نیز به تعبیری رخ داد اما ثمره‌ی آن «محور شرارت» خطاب شدن ایران از سوی آمریکا بود و در دولت کنونی اعمال چندین باره تحریم‌ها علیه ایران حتی پس از برخی توافقات.

ضمن اینکه خوانش متن صحبت‌های مقامات غربی که به تازگی به ایران آمده و با آقای هاشمی هم دیدار داشته‌اند نشان می‌دهد که آنها بیش از آنکه به سبب ارتقای جایگاه ایران در نظام بین‌الملل! به ایران آمده باشند، بیشتر سفیرانی بوده‌اند که خواسته‌اند پیرامون تأثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سخن بگویند! و برخی از آنها هم قاصد پیغام‌های آمریکا برای ایران بوده‌اند نه چیزی بیشتر.

عمده این افراد نیز در دیدارهای خود تأکید داشته‌اند کشورهای آنها پس از لغو تحریم‌ها حاضر به همکاری اقتصادی با ایران هستند!

برای مثال سباستین کورتز،‌ وزیر امور خارجه اتریش به آقای هاشمی گفته بود:‌«اتریش برنامه ریزی می نماید تا پس از نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای، روابط اقتصادی و فرهنگی را با توجه به ظرفیت‌ها گسترش دهد»
 
***
 

ناصر فکوهی و شرایط فنّاورانه؛

فلسفه فیلترینگ چیست؟ رفتاری سلفی‌گونه یا اعلامیه‌ای بامعنا

ناصر فکوهی،‌ از استادان دانشگاه درباره مبحث فیلترینگ به خبرگزاری ایلنا گفته است: فیلترینگ در شرایط فناورانه کنونی معنا ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه فیلترینگ به صورت معکوس عمل می‌کند، اظهار می‌دارد: اگر می‌خواهید مردم از فردا همه روزی دوبار مسواک بزنند، مسواک زدن را ممنوع کنید. خواهید دید چطور همه در پی آن هستند که به جای دو بار، بارها و بارها دندان‌هایشان را به هر بهانه‌ای مسواک بزنند!
 

*بحث فیلترینگ امروز در تمام کشورهای دنیا به صورت یک امر واضح و پذیرفته شده وجود دارد و مدت‌هاست که وارد فازهای دیگری مثل «سلب قانونی دسترسی» شده است.

این مقوله در جمهوری اسلامی ایران به این دلیل مورد مناقشه فراوان قرار دارد که متأسفانه برخی از کسانی که مراجع اجتماعی هستند و یا از تریبون‌هایی در مجامع مختلف برخوردارند، در حالت خوشبینانه به اصل مسئله التفات لازم را ندارند.

نکته واضح آنست که فیلترینگ ابزاری برای ممانعت صددرصدی از دسترسی افراد به سایت‌های اینترنتی و یا مقولات دیگر نیست. زیرا این ممانعت به سادگی و با سلب قانونی دسترسی از سوی ارائه کننده‌ی اینترنت هم ممکن است.

فیلترینگ وبسایت‌ها در واقع ابزار رسمی یک حکومت برای اعلان این موضوع است که سایت فیلتر شده به هر دلیلی با منافع کشور و مردم در تضاد است. حال اینکه شخصی به این اعلان بی توجهی کند و با فیلترشکن یا هر ابزار دیگری وارد سایت مذکور شود، مسئله‌ای فردی است و حکومت مگر در موارد خاص، این مسئله را مورد پیگرد قرار نمی‌دهد.

پس بی‌معنا بودن فیلترینگ،‌ یک صحبت بی‌معناست و این مقوله یک رفتار سلفی‌گونه در مواجهه با فناوری‌های نوین نیست.

درباره معکوس بودن نتیجه فیلترینگ و مثال ناقص مسواک آقای فکوهی نیز باید به این مطلب اشاره کرد که انسان در صورتیکه از چیزی منع شود و در عین حال نسبت به آن تحریک و تشجیع شود؛ دچار وسوسه استفاده می‌شود.

به سخن دیگر اینکه آقای فکوهی نباید انتظار داشته باشد هنگامیکه فیلترینگ قانونی درباره برخی وبسایت‌ها یا شبکه‌های اینترنتی در کشور اعمال می‌شود و در عین حال امثال ایشان هم به صحنه شتافته و در مدح و ثنای درگاه‌های فیلتر شده و مذمت فیلتر سخن می‌گویند؛‌ آنگاه میزان استفاده کنندگان از وبسایت‌های غیر قانونی کاهش یابد!
 
***
 

  یک اصلاح‌طلب:

روحانی از شعارهایش عقب‌نشینی کرد

سعید معیدفر،‌ از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: دولت روحانی در برخی عرصه‌ها کاملا منفعل بوده است. سیاست داخلی و اجتماع دو عرصه مغفول مانده از جانب دولت هستند. عملکرد دولت در این دو عرصه نشان می‌دهد، روحانی با وجود تاکیدش بر عملی شدن شعارهای انتخاباتی، به نوعی از شعارهای سال 92 عقب نشینی کرده است.
 

*منظور غالبی که برخی از سیاسیون در ماه‌های اخیر از بیان صریح و تلویحی جمله «عقب نشینی روحانی از شعارهایش» دارند بطور مشخص بحث فک حصر و نیز آزادی سیاسی بیشتر برای برخی احزاب و گروه‌های عموماً منحلّه است.

به نظر می‌رسد روند نقّادی اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم پس از مشخص شدن فرجام مذاکرات هسته‌ای (که البته از هم‌اکنون نیز قابل رؤیت است) وارد مراحل تندتری شود.
 
***
 

  استدلال‌هایی برای ایران کُشی؛

از ترکیه و سنگاپور یاد بگیریم!

آقای محمود سریع‌القلم،‌ از استادان علوم سیاسی که گفته می‌شود مشاور دولت نیز هست، به تازگی با انتشار یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد تأکید کرد: کانون ماهوی مشکلات کشور در ناکارآمدی است و علت‌العلل ناکارآمدی در ایران نیز فقدان ارتباطات بین المللی است!

وی در یادداشت خود همچنین کره جنوبی! را یکی از بهترین مصادیق فهم بین المللی شدن معرفی کرده و می‌نویسد: «سیستم،‌ تخصص،‌ کیفیت، رقابت و استاندارد منحصراً در سایه روابط گسترده بین المللی قابل تحقق است»

او در خاتمه یادداشت خود نیز بر مقایسه ایران با کشورهایی مثل ترکیه،‌ امارت،‌ سنگاپور و چند کشور دیگر نیز تأکید می‌کند.
 

*آقای سریع‌القلم به محض روی کارآمدن دولت رئیس جمهور روحانی،‌ با دو یادداشت در روزنامه ایران و مجله آسمان به صحنه مطبوعات آمد و صراحتاً از این گفت که راه نجات ایران،‌ روابط بین‌الملی و الگوگیری از کشورهایی مثل سنگاپور و هند و غیره است.

وی در کتابی تحت عنوان «اقتدارگرایی عهد قاجار» نیز که خود آنرا نوشته نیز از این می‌گوید که پیشرفت کشورهای اروپایی و ظهور قانون و حکمت در این کشورها ثمره ظهور لیبرالیسم است و البته اسلام هم کمتر از 5 درصد با لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی همخوانی دارد.

آقای سریع‌القلم همچنین چندی قبل در یک سخنرانی و در حضور رئیس جمهور از تقریر اخیر خود مبنی بر شفا یافتن سیستم و تخصص و استاندارد و غیره به واسطه روابط بین‌المللی هم پا را فراتر نهاده و خطاب به رئیس جمهور از این گفته بود که روابط بین‌المللی ایران حتی می‌تواند عملکرد سه قوه را نیز ارتقا بخشد!

او در این زمینه در مقابل 3 سؤال واضح قرار دارد.

سؤال اول اینکه مگر در دوران رژیم طاغوت، گزینه مورد نظر ایشان یعنی «حضور در دوایر بین‌المللی» به حدّ اعلی برای ایران فراهم نبود؟! پس چرا تمام نکات مورد اشاره ایشان اعم از سیستم و اقتصاد و بروکراسی و غیره دچار اشکالات بزرگ قابل اثبات بوده تا آن حد که بعنوان بخشی از انگیزه‌ها، مردم را وادار به انقلاب و براندازی شاه خائن کرد؟!

همچنین است اینکه باید از آقای سریع‌القلم سؤال کرد آیا ایشان که بر الگوگیری ایران از سنگاپور و کره و سایر ممالک خارجی تأکید علی‌الدوام دارند؛ آیا اولاً حاضرند توضیح بدهند معنای مورد نظر ایشان از پیشرفت این کشورها چیست؟!

منظور ایشان صرفاً ویزای شینگن، هواپیماهای نو، شعب مک دونالد و ساختمان‌های بلند است یا ایشان نظری درباره ضرورت حمایت از مبارزان حماس و حزب‌الله، مقاومت سوریه و شعار ضدیت با استکبار جهانی هم دارند؟!

و سوم اینکه آقای سریع‌القلم چرا در تمام مطالب نشر یافته‌ای که از ایشان وجود دارد آماری را نقل می‌کنند و مبنای استدلال قرار می‌دهند که منبع آنها نامشخص و اثبات آنها غیر ممکن است؟! (جدای از مواردی که اثبات نقیض آنها ممکن است)

ایشان در یکی از کتاب‌های خود از این می‌گوید ما ایرانی‌ها زیادتر از مردم فنلاند دروغ می‌گوییم، در یکی از یادداشت‌های خود مدعی بالا بودن تعداد سارقان و معتادان در ایران می‌شود و در جای دیگری نیز از این می‌گوید که استاندارد و بروکراسی و تخصص و رقابت در کشور ما ناقص و بلکه بسیار ضعیف است.

نهادهای تأیید کننده این آمار کیانند؟!

همچنین در باب منظور احتمالی ایشان مبنی بر بالاتر بودن معدل مقولاتی مثل استاندارد و تخصص و امنیت در ممالک راقیه هم ضمن اینکه نه تنها هیچ عاملی نمی‌تواند ظن ایشان را اثبات کند بلکه درست در نقطه مقابل، مواردی در ردّ ظن آقای سریع‌القلم نیز وجود دارد. مثلاً در عرصه فناوری شاید آمریکا در برخی موارد از ایران جلوتر باشد اما در مواردی هم ما از آمریکا جلوتریم. با این دلیل که سرسلسله تمام فناوری‌های آمریکا یعنی پهپاد RQ170 توسط ایران در هوا تسخیر شد!

و همینطور در ایران کسی در سینما مردم را به رگبار نمی‌بندد، هیچ تک‌تیراندازی از بالای ساختمان‌ها مردم را از روی تفنن هدف نمی‌گیرد، کسی دیگری را نمی‌خورد! و مردم بصورت عمومی از سطح بالای درک برخوردارند و مثل برخی ممالک مورد توصیه آقای سریع‌القلم در مقابل سیاست‌های غلط دولت‌هایشان و یا مثلاً حمایت حکومت‌هایشان از تروریست‌ها و نوکری برای آمریکا ساکت نیستند.

شاید بهتر باشد ایران را به جای سنگاپور و کره و آمریکا، بعنوان الگویی از زیست پاک انسانی، پیشرفت و امنیت معرفی کنیم.
 
***
 
                                                                                                                                          سرّ مرعشی و حجاریان در حدیث یک مشاور رسانه‌ای!
مشاور رئیس مجمع تشخیص: مدیران فرهنگی دولت به اعتدال نزدیک نیستند

فؤاد صادقی، مشاور رسانه‌ای رئیس مجمع تشخیص اخیراً در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشته است: شعارها و وعده‌های دولت در این حوزه (حوزه فرهنگی) به طور کامل عملی نشده و می‌توان گفت انتظارات را برآورده نکرده است. در حوزه نشر کتاب هم خبرها چندان رضایت بخش نیست... دولت شاید بنابر مصلحت سنجی، بسیاری از مدیران حوزه فرهنگ را از گروه‌هایی انتخاب کرد که چندان به جریان اعتدال نزدیک نیستند.
 

*صادقی در واقع روی دیگر سکه تأکیدات مرعشی و حجاریان را مبنی بر «ضرورت ترمیم کابینه» مطرح کرده است.

نکته آنجاست که یک جریان سیاسی که خود را حامی اصلی رئیس جمهور روحانی معرفی می‌کند؛ با تعدادی از وزرای کابینه یازدهم به هیچ‌وجه سر آشتی ندارد.

در صدر این لیست عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور قرار دارد که مدت‌هاست در سیبل انتقادات رسانه‌ای اصلاح‌طلبان قرار گرفته و غیر از او نیز جنتی،‌ وزیر فرهنگ و حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات هم در لیست قرار دارند.

جریان سیاسی اشاره شده قبل از این هم انتقادات صریحی را نسبت به دو وزیر اشاره شده پس از وزیر کشور مطرح کرده و حرف‌های آقای صادقی درباره وزارت ارشاد فی‌الواقع قسمت مؤخر این سیر انتقادی است.

آنها چند ماه قبل در یک ویژه نامه سیاسی هم از این گفته بودند که وزیر ارشاد درباره بحث فیلترینگ و رفع ممیزی فقط حرف می‌زند اما عملی در این زمینه ندارد.

همچنین است که رؤیت تک‌عبارت‌هایی مبنی بر افزایش فشارها و رفع نشدن محدودیت‌ها در ادبیات این روزهای عده‌ای نیز به روشنی گویای این هست که انگشت اشاره آنها به سمت وزیر اطلاعات قرار دارد.

این علی شکوری راد،‌ فعال اصلاح‌طلب بود که چندی قبل به خبرگزاری ایلنا گفت: «وزارت اطلاعات از گذشته سخت گیرانه‌تر رفتار می‌کند»

در این بین ذکر این نکته هم قابل تأمل است که جریان اشاره شده قصد دارد هزینه هجمه به سمت این وزرا و یا کسر آنها را بر گردن مجلس و ماجرای استیضاح و یا تصمیم ریاست جمهور بیاندازد.

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها