امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۰۵:۳۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 115094
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 8
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از کرمانشاه، پروفسور مهمت آلتی‌نایی ظهر امروز در سمینار «استراتژی توسعه توریسم مذهبی در کشورهای اسلامی» ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از کرمانشاه، پروفسور مهمت آلتی‌نایی ظهر امروز در سمینار «استراتژی توسعه توریسم مذهبی در کشورهای اسلامی» در کرمانشاه اظهار داشت: سازمان جهانی گردشگری تاکنون چند صد طرح گردشگری به کشورهای مختلف ارائه کرده است.

وی با تصریح اینکه 80 درصد از طرح‌های فوق منجر به شکست شده‌اند، بیان داشت: عدم آشنایی طراحان نقشه‌های فوق با فرهنگ مناطق مختلف از عمده دلایل شکست این برنامه‌هاست و این برنامه‌ها باید بر اساس واقعیت‌های هر کشور مطرح شود.

رئیس دپارتمان گردشگری دانشگاه EMU ادامه داد: کشورهای پیشرفته برنامه‌های توسعه گردشگری را در راستای منافع خود و نه کشورهای در حال توسعه طراحی می‌کنند.

70 درصد درآمدهای گردشگری در اختیار تعداد اندکی از کشورهاست

آلتی‌نایی، 70 درصد آمار گردشگران و نیز 70 درصد درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری را در اختیار اندکی از کشورهای پیشرفته عنوان کرد که منابع غنی گردشگری هم ندارند.

وی دلیل چنین تخصیص ناعادلانه‌ای را پی‌ریزی برنامه‌های غلط در حوزه گردشگری سایر کشورها برشمرد و بیان داشت: باید توجه داشت که گردشگری مذهبی یکی از قسمت‌های مهم گردشگری ایران است.

رئیس دپارتمان گردشگری دانشگاه EMU تنوع‌بخشی به اقتصاد به‌ویژه حوزه گردشگری را ضروری دانست و گفت: وابستگی به یک محصول در مقاطع و بحران‌های مختلف برای کشورها دردسرساز می‌شود.

آلتی‌نایی به ظرفیت چهارفصل بودن ایران و وجود جاذبه‌های فراوان در کشور اشاره کرد و افزود: ایران قابلیت جذب انواع مختلف توریست از جمله اکوتوریسم، توریسم فرهنگی، توریسم مذهبی و توریسم تاریخی را دارد.

90 درصد برنامه‌های از بالا به پایین منجر به شکست می‌شوند

وی، رویکرد اتخاذ شده در اجرای برنامه‌های حوزه گردشگری را در موفقیت آن‌ها بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: 90 درصد برنامه‌های دستوری از بالا به پایین موفق نخواهند شد.

رئیس دپارتمان گردشگری دانشگاه EMU خاطر نشان کرد: در تدوین چنین برنامه‌هایی افراد مرتبط با حوزه گردشگری از جمله افراد رده بالا، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌داران، مردم و... باید دخالت داشته باشند.

آلتی‌نایی به برنامه تدوین شده استراتژی توسعه گردشگری ترکیه در سال 2023 اشاره کرد و بیان داشت: این برنامه در حال حاضر بر روی اینترنت در اختیار شهروندان و سازمان‌های گردشگری است.

وی بر اهمیت نقش و دخالت گروه‌های مختلف در تهیه طرح مذکور تأکید کرد و گفت: در برنامه فوق بیش از 52 درصد بخش‌های اقتصادی ترکیه دخیل هستند.

نقش دانشگاه در توسعه صنعت توریسم

رئیس دپارتمان گردشگری دانشگاه EMU نقش دانشگاه در توسعه صنعت توریسم را متذکر شد و خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در آموزش مسائل مؤثر بر گردشگری، اهمیت‌بخشی به نیازهای این صنعت و همراهی با این حوزه بسیار تأثیرگذار هستند.

آلتی‌نایی عنوان داشت: ایران در مرحله ابتدایی ورود به عرصه گردشگری و معرفی پتانسیل‌های خود قرار گرفته است و باید توجه داشت که بدون برنامه‌ریزی صحیح به سرنوشت کشورهایی همچون اسپانیا در تخریب منابع خود دچار می‌شوند.

وی، توجه به صنعت گردشگری را موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای مبارزه با بیکاری دانست که گریبان‌گیر بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی و غربی شده است.

رئیس دپارتمان گردشگری دانشگاه EMU گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری در سال 2030، تعداد گردشگران جهان به یک میلیارد و 800 میلیون نفر خواهد رسید.
انتهای پیام/2700/ذ40/د1000

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها