امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۱:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 115579
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 11
عبدالله امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزازی فارس، با بیان تغییر حدود بهنجار یک رفتار در جامعه اظهار داشت:‌ زمانی برخی رفتارها طبیعی ...

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزازی فارس، با بیان تغییر حدود بهنجار یک رفتار در جامعه اظهار داشت:‌ زمانی برخی رفتارها طبیعی نبود، مثلا چنانچه فردی پرخاشگری نشان می‌داد رفتار او نابهنجار تلقی می شد، اما متأسفانه امروز شاهدیم که رفتار پرخاشگرانه در بین بسیاری از افراد جامعه رواج دارد و فردی که پرخاشگری نشان می‌دهد مانند گذشته از رفتار خود شرمگین نمی‌شود.

خطر پذیرش رفتار پرخاشگرانه در جامعه

وی افزود: در گذشته وقتی کسی رفتار پرخاشگرانه‌ای انجام می‌داد طرف مقابل تعجب می‌کرد، اما امروز به نظر می‌رسد رفتارهای پرخاشگرانه پذیرفته شده است چرا که طرف مقابل نیز انتظار این رفتار را دارد.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد:‌ البته برعکس آن نیز وجود دارد. مثلاً در گذشته مردم در مکان‌های عمومی سیگار می‌کشیدند اما این رفتار امروز ناپسند تلقی می‌شود و کسی که به آن مبادرت می‌ورزد با نگاه و کلمات اعتراض‌آمیز دیگران مواجه می‌شود.

این روانشناس بالینی تأکید کرد: امروز حدود بهنجار بودن یک رفتار تغییر کرده است. یکی از ملاک‌های حدود بهنجار بودن رفتار، افراد مهم جامعه هستند. مثلاً والدین، معلمان و پلیس جزو افراد مهم و تأثیرگذار جامعه محسوب می‌شوند.

دروغ گفتن نوع یرخاشگری است

وی افزود:‌ متاسفانه گاهی والدین رفتار پرخاشگرانه را با تشویق فرزندان خود به دروغ گفتن تقویت می‌کند چرا که دروغ نیز نوعی پرخاشگری محسوب می‌شود.

در واقع هر رفتاری که با هدف ضربه زدن به دیگران باشد، پرخاشگری محسوب می‌شود. گاهی از فرزندان خود می‌خواهند با پرخاشگری حق خود را بگیرند. همچنین مربیان و معلمان نیز که جزو افراد بسیار مؤثر در جامعه هستند باید مراقب رفتار خود باشند چرا که دانش‌آموزان تاثیرپذیری زیادی از اولیا مدرسه دارند.

این روانشناس بالینی اظهار داشت: پرخاشگری معلم می‌تواند پرخاشگری دانش‌آموز را در پی داشته باشد و حدود بهنجار بودن رفتارهای پرخاشگرانه را تغییر دهد.

نقش الگوهای مشاهده‌ای در یادگیری رفتار

وی گفت: طبق الگوی یادگیری مشاهده‌ای کودک رفتار ناپسند را از محیط‌هایی که در آن قرار دارد یاد می‌گیرد. گفتن این جملات که حقش را کف دستش می‌گذارم، نشانش می‌دهم و ... تنها رفتار پرخاشگرانه را در کودکان تقویت می‌کند و به آنها می‌آموزد که با این روش‌ها به خواسته خود برسد.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: پرخاشگری مانند ترافیک می‌ماند همانطور که در حال حاضر مردم به ترافیک عادت کرده‌اند در صورتی که وقوع پرخاشگری در جامعه افزایش پیدا کند افراد رفتارهای پرخاشگرانه را انجام می‌دهند.

انواع پرخاشگری کدام است؟

امیدی گفت: پرخاشگری به انواع کلامی و غیرکلامی تقسیم می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند فعال و منفعل باشد. در پرخاشگری فعال فرد پرخاشگری را نشان می‌دهد اما در پرخاشگری منفعل با انجام رفتارهایی که به فرد به طور غیرمستقیم ضربه می‌زند نسبت به او پرخاشگری نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های ارتباطی و بین فردی از خانواده و مدرسه می‌تواند افراد را برای ارتباط موثر با دیگر افراد جامعه آماده کند.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار