امروز : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 21
۱۹:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 115658
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 56
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، موضوع این هفته برنامه رادیویی سینما معیار باعنوان «سینمای دفاع مقدس از عنوان تا واقعیت» بود. در این ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، موضوع این هفته برنامه رادیویی سینما معیار باعنوان «سینمای دفاع مقدس از عنوان تا واقعیت» بود. در این برنامه مهدی آذرپندار نویسنده و منتقد سینما در استودیو حضور داشت و محمدرضا شرف‌الدین و جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده سینما حضور تلفنی داشتند.

آذرپندار: نظیر ژانر سینمای دفاع مقدس در هیچ کجای دنیا نیست

در ابتدای این برنامه رادیویی مهدی آذرپندار منتقد حاضر در استودیو گفت: تنها ژانری که مختص سینمای ایران است ژانر سینمای دفاع مقدس است که نظیر آن در جای دیگری نیست البته این موضوع در مورد برخی از فیلم‌های سینمای ایران صدق می‌کند. نوع نگاهی که بعضی هنرمندان ما به مقوله دفاع داشتند را در هیچ سینمای دیگری پیدا نمی‌کنید.

این منتقد سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌های ابتدایی‌اش گفت: مقوله سینمای دفاع مقدس تبلیغاتی نیست. اصلا مردم و حتی سینماگران ما نسبت به واژگان فرمایشی و تبلیغاتی گارد دارند. سینمای دفاع مقدس بر دل مردم نشسته و در ادبیات‌شان رایج شده است. مردم در جنگ بودند و از نزدیک رزمنده‌ها را مشاهده کردند. واژه سینمای دفاع مقدس عنوان تبلیغاتی نیست و عنوان سینمای دفاع مقدس به واقعیت نزدیک است.

شورجه: سینمای دفاع مقدس مولود انقلاب است

در ادامه برنامه جمال شورجه کارگردان سینمای ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی برنامه سینما معیار حاضر شد.

شورجه در ابتدای سخنانش گفت: سینمای دفاع مقدس ملیترین و واقعی‌ترین سینمایی هست که ما تا به امروز داشتیم. این سینما مولود خود انقلاب است چون این جنگ به خاطر انقلاب بر ما تحمیل شد.

این کارگردان سینما با اشاره به روزهای دفاع مقدس گفت: در برهه‌ای که از همه دنیا بر علیه این انقلاب ایران قدعلم کرده بودند و مردم ایران دفاع می‌کردند، سینمایی با عنوان سینمای دفاع مقدس متولد شد که شالوده این سینما دفاع از ارزش‌ها، دفاع از کشور اسلامی‌مان بود.

وی ادامه داد: سینمای ایران پیش از انقلاب ژانر‌های مختلف داشت از جمله سینمای اجتماعی سینمای کودک و... ولی حقیقتا سینمای دفاع مقدس و جنگ به صورت واقعی نداشتیم. این درحالی بود که این نوع سینما در سایر کشور‌ها حتی سینما هالیوود وجود داشت. آمریکا به خاطر اینکه خودش جنگ را در کشورهای مختلف ایجاد کرده بود، یک ژانر خاص و بومی خاص از سینما جنگ برای خودش شکل داده بود.

این کارگردان سینما با اشاره به سینمای جنگ در سایر کشور‌ها ادامه داد: بعداز جنگ جهانی دوم هم در اروپا یک ژانر سینمای جنگ شکل گرفت. اما سینمای ما در حقیقت برمبنای دفاع مقدس بود. جنگی که دفاع از سرزمین بود و به حسب آن سینمای ما هم سینمای دفاع مقدس نام گرفت.

در ادامه برنامه سید امیر جاوید مجری برنامه سوال کرد: سینما دفاع مقدس با این مشخصاتی که گفتید باید در بدنه سینما و جریان غالب سینما باشد. ولی سوال اینجاست که چرا این سینمای دفاع مقدس را درطول سال و در ژانرهای مختلف نمی‌بینیم؟

شورجه اینگونه پاسخ داد: ما در طول چه زمان جنگ چه بعد جنگ سینمای دفاع مقدس را داشتیم. و نمونه‌های خوبی که به لحاظ مخاطب پذیری موفق بودند داشتیم و داریم. اما از جهت اهمیت و ارزش گذاری حماسه دفاع مقدس متاسفانه هنوز حق مطلب ادا نشده است و تولید آثار دفاع مقدس کم داشتیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه برخی از شبه روشنفکران دید درستی به مقوله دفاع مقدس ندارند گفت: فیلم دفاع مقدس فیلمی کاملا ملی است و بودجه آن هم باید به صورت ملی فراهم شود

در ادامه برنامه مجری پرسید که: فرض کنید که هیچ بودجه‌ای برای سینمای دفاع مقدس نباشد و هیچ اهتمامی هم از سوی مسئولین دیده نشود آیا باید ساخت چنین فیلمهایی متوقف شود؟

جواب: فیلم دفاع مقدس یک فیلم کاملا ملی است و بودجه آن هم باید به صورت ملی فراهم شود و در واقع از بودجه حاکمیت تولید شود. تولید فیلم دفاع مقدس سخت و هزینه بر است. نمی‌توانیم از تهیه کننده خصوصی انتظار داشت که در این زمینه هزینه کند.

وی ادامه داد: سختی‌هایی که در حصر اقتصادی و شرایط اقتصادی هست را بر این مساله اضافه کنید. اما با این وجود ما می‌توانیم بودجه‌ها را درست تقسیم کنیم و در حوزه فرهنگ به جا هزینه کنیم تا فیلم‌های دفاع مقدس هم ساخته شود.

کارگردان فیلم «سی و سه روز» صحبت‌هایش را اینگونه تکمیل کرد: راهکار‌های دیگری هم وجود دارد مثلا از کمک‌های مردمی وخیرین برای ساخت فیلم دفاع مقدسی استفاده کرد. خیرین مختلفی که در حوزه‌های مختلف فعال هستند می‌توانند امکانات و ظرفیت‌های مالی خود را در این راه‌ها هزینه کنند.

آذرپندار: «شیار ۱۴۳» موج جدیدی از سینمای دفاع مقدس کم هزینه و مستقل ایجاد کرد

در ادامه مجری برنامه سوال را با اشاره به نگاه روشنفکران غربی به مقوله دفاع و جنگشان مطرح کرد. سید امیر جاوید از منتقد حاضر در برنامه پرسید: کشورهای دیگر با جنگ چه برخوردی دارد و جریان‌های روشنفکری که در غرب و اروپا وجود دارد برخوردش با این نوع سینما به چه صورت است؟

آذرپندار این گونه پاسخ داد: البته بین ماهیت جنگ ما و ماهیت جنگ آن‌ها تفاوت است. نگاه روشنفکرهای غربی به جنگ تلخ است. از لفظ روشنفکر استفاده می‌کنم چون معتقدم نمونه داخلی شبه روشنفکر است. نگاهی که روشنفکران به خصوص در اروپا به جنگ وجود دارد به حقیقت آن جنگ‌ها نزدیک است. جنگ‌های خانمان براندازی مثل جنگ جهانی اول که مکاتب ادبی سیاه و تلخی چون اکسپرسیونیسم و سورئالیسم را بوجود آورد. این‌ها همه بر اساس واقعیت گذاری‌هایشان است. ولی وقتی در مورد دفاع مقدسمان صحبت می‌کنیم ماجرا متفاوت است و اصلا قابل مقایسه هم نیست.

در ادامه برنامه باردیگر مجری در خصوص ساخت فیلم‌های کم هزینه با موضوع دفاع مقدس سوال کرد و آذر پندار با اشاره به ساخت فیلمی مثل شیار ۱۴۳ گفت: اگر در آژانس شیشه‌ای یک تیر شلیک می‌شود در فیلم شیار۱۴۳ هیچ تیری شلیک نشد. یا مثلا فیلم «خانه‌ای کنار ابر‌ها» فیلمی جمع و جور و تک لوکیشن است. در این سال‌های اخیر الگو‌هایی از ساخت فیلم مستقل با موضوع دفاع مقدس داشتیم.

وی ادامه داد: «شیار ۱۴۳» موجی ایجاد کرد و خیلی از کارگردانان که اصلا ما انتظار نداشتیم آمدند و می‌خواهند فیلم دفاع مقدسی بسازند و خوشبختانه ماجرا موکول به بودجه‌ای هانشده است. این درست است که باید بودجه به ساخت فیلم‌هایی اختصاص داده شود که نیازمند تولید گسترده هستند مثل فیلم «چ» اما انتقادی که بر بعضی از کارگردانان وارد است اینکه چون فیلم‌هایی که می‌خواهند بسازند با بودجه قریب به چند میلیارد است و اگر به میلیارد نباشد این دوستان دست به قلم نمی‌شوند.

این منتقد سینما اضافه کرد: الگوی ساخت «شیار۱۴۳» باید تکثیر شود. کارگردانان ما باید بتوانند خودشان مستقل فیلم‌هایی با بودجه اندک بسازند.

آذر پندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد آسیب‌های دیگر حوزه سینمای دفاع مقدس گفت: بعضی از سینماگران داخلی ما فکر می‌کنند که دفاع مقدس موضوع کهنه‌ای شده است. این یک آسیبی است که بعضی‌هایشان از پرداختن به سینما دفاع مقدس خسته شدند. اما همین استقبالی که از سینمای دفاع مقدس شد خلاف این را ثابت می‌کند. فیلم‌هایی مثل «چ» و «معراجی‌ها» و «شیار ۱۴۳» از این جمله فیلم‌ها هستند که در جشنواره هم ازآن استقبال شد.

شرف الدین: در بررسی فیلم نامه‌ها ممکن است خطا کنیم/ مبانی نظری مستحکمی درپشت تصویب فیلم نامه‌ها ست

در ادامه برنامه رادیویی سینما معیار، مجری در گفت‌و‌گوی تلفنی با محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از فرآیند تصمیم گیری برای تولید آثار دفاع مقدسی در این انجمن سوال کرد.

محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای سخنانش گفت: بعد از اینکه فیلمساز فیلمنامه‌اش را به انجمن تحویل می‌دهد. ابتدا شوراهای متناسب با آن فیلم نامه تشکیل می‌شوندو هر فیلم نامه‌ای چه کوتاه و چه بلند سینمایی همه در جایگاه خودش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در اینجا امیر جاوید پرسید: آیا در این بررسی‌ها ممکن است خلل و ایرادی هم وارد شود. که شرف الدین این گونه پاسخ داد: ما و دوستانمان ادعای معصومیت نداریم. ممکن است خللی هم وجود داشته باشد. اما یک فضای گفتمان یا گفتگوی مناسب در این شورا‌ها هست یعنی اگر فیلمنامه‌ای رد شود یا اصلاح شود، طبق چیزی است که از ما خواسته شده و به آن هم معتقدیم. اگر فیلم نامه‌ای هم تصویب شود حتما یک مبانی نظری مستحکمی در پشت آن نظرات تصویب فیلم‌ها هست.

برخی از فیلمسازان می‌توانند آزمایش‌هایی را در ساخت آثار دفاع مقدس انجام دهند

در اینجای بحث بود که مجری پرسید: یعنی تولید آثاری مثل «پنجاه قدم آخر» را باید به حساب بخشی که ضریب خطا را در نظر می‌گیرد گذاشت؟

شرف الدین اینگونه پاسخ داد: ما برای بخشی از فیلم ساز‌هایمان، یک فضای متفاوتی قائلیم یعنی معتقدیم که از نظر پختگی و توانمندی به نقطه‌ای رسیدند که می‌توانند آزمایش‌ها یا تجربه‌هایی را انجام دهند. هر چند که ممکن است برخی بگویند که سینمای دفاع مقدس یا انجمن سینمای دفاع مقدس محل اینگونه آزمون و خطا‌ها نیست.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همچنین گفت: به هر جهت عرصه فرهنگ یک عرصه تضارب آراست. جایی که همیشه جای بحث و حرف و نقد زیاد است می‌تواند یک نفر بیاید و حالا موفق شود یا موفق نشود. این‌ها طبیعی است که در محیط فکری و اندیشه‌ای پیش آمدی است که اتفاق می‌افتد.

مجری برنامه در اینجا بحث موضوعی را مطرح کرد که چرا با این نوع نگاه، فیلمساز در نهادی مثل گسترش سینمای مستند و تجربی این تجربه‌ها را کسب نکند. چرا این تجربه‌ها در ساخت فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در نهادی مثل انجمن سینمای دفاع مقدس صورت می‌گیرد.

شرف الدین با قبول این نقد گفت: در مورد این موضوع اصلا جایی برای دفاع آنچنانی وجود ندارد. اما این را باید درنظر داشت که هیچ فیلمساز باتجربه‌ای نمی‌خواهد بر سر کارنامه هنری و آبروی خودش شرط بندی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما اگر فیلم سازهای بزرگ دنیا را رصد کنیم کسانی هم بودند که با وجود کارهای موفق در مسیر اندوختن تجربه خطاهایی را هم داشتند. در زمان جنگ هم یک عملیاتی انجام می‌شد و تعدادی شهید و جانباز هم می‌شدند ولی آن عملیات موفق نبود.

«دلتنگی‌های عاشقانه» بسیار فیلم خوبی است

امیرجاوید این بار گفت: حق با شماست ولی وقتی تعداد عملیات‌های شکست خورده بالا می‌رود، حساسیت‌ها بیشتر می‌شود.

شرف الدین از مجری برنامه به صورت مصداقی خواست که چه فیلمی را انجمن سینمای دفاع مقدس ساخته که نا‌موفق شده است. و امیر جاوید گفت: مثل فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه».

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این بار گفت: «دلتنگی‌های عاشقانه» بسیار فیلم خوبی است و به شدت از آن دفاع می‌کنم و حاضرم با هر کسی که ادعایی نسبت به انحراف یا مساله دار بودن آن دارد، بنشینم و بحث کنم.

امیر جاوید به عدم حضور این فیلم در جشنواره مقاومت اشاره کرد و شرف الدین گفت: من مدیر انجمن سینمای دفاع مقدس هستم و رئیس جشنواره مقاومت هم بودم. من نخواستم که این فیلم در بخش مسابقه به ارزیابی راه پیدا کند. دلیلش هم این بود که هم خود من عضو هیات داوران بودم و چون نمی‌خواستم شبهه‌ای در مورد اعمال نفوذ در داوری شکل نگیرد این کار را کردیم. وگرنه من مطمئنم که اگر این فیلم داوری می‌شد قطعا در هر پنج مورد کاندید می‌شد صرف نظر از اینکه حالا آیا جایزه‌ای می‌گرفت یا اول می‌شد.

در ادامه برنامه کلیپ صوتی اظهارات کیارستمی پخش شد که در آن با اشاره به اظهارات ابراهیم حاتمی کیا گفته بود: «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد. اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به دوره‌ای از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن دوره هم بچه‌ها را به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.

آذرپندار در پاسخ به این اظهارات گفت: این اظهارات کیارستمی خیلی عجیب است و از صدر تا ذیل آن اشتباه است. اگر حاتمی کیا فیلم‌هایی می‌ساخته که مردم را تهییج می‌کرده که به جنگ بروند که این طور هم نبوده است اصلا اشتباه نبوده است چون برای دفاع این کار را می‌کرده است نه برای جنگ. اتفاقا این فیلم‌های حاتمی کیا اصلا جزو فیلمهای تبلیغاتی نیستند و این حرف در مورد فیلم‌هایشان اشتباه است.

وی ادامه داد: این ادعا که فیلم‌های من ماندگار شد و فیلمهای حاتمی کیا در تاریخ نماند از آن بخش از حرفهای عجیب است. من فقط شما را ارجاع می‌دهم به اکران «شیرین» آخرین فیلم کیارستمی در سینماهای ایران که چگونه مردم با این فیلم برخورد کردند. چون این جور سینما تجربه‌های فرمی مسخره‌ای است که اصلا جایی در سینما ندارند.

راعی: اگر داعشی‌ها به خاک ایران حمله کنند، خود آقای کیارستمی به جوان‌ها می‌گوید که از خاک ایران دفاع کنید

مجتبی راعی کارگردان سینمای ایران مه‌مان دیگر سینما معیار بود که در ارتباط تلفنی با اشاره به اظهارات کیارستمی گفت: واقعیتش این است که این گفته‌ها برای فضاهای مطبوعات است. طبیعی است که الان هم اگر گروهک تروریستی داعش به ایران حمله کند، من به جوانان خود می‌گویم که بروید و بجنگید.

وی ادامه داد: اگر الان داعشی‌ها به خاک ایران بیایند و بخواهند خوزستان را از ایران جدا کنند، خود آقای کیارستمی به جوان‌ها می‌گوید که از خاک ایران دفاع کنید.

در اینجا مجری برنامه با اشاره به اظهارات یک منتقد سینمایی که گفته بود مردم اقبالی به دفاع مقدس نداشتند از راعی در مورد روزهای دفاع مقدس و نگاه مردم به آن دوره سوال کرد. راعی در پاسخ گفت: من این فضا‌ها را درک نمی‌کنم. زیرا در آن دوره به مملکت ما حمله شد و همه با هم متحد شده بودند که این حمله را دفع کنند. به غیر از منافقین که برای صدام ستون پنجم بودند، بقیه می‌فهمیدند که باید در مقابل صدام ایستاد. وگرنه همین دوستان که این اظهارات را دارند در روزهای جنگ هم دنبال این بودند که در تهران آرامش باشد. بنابراین عده‌ای باید به جنگ می‌رفتند تا این‌ها در امنیت باشند. اگر این طور نبود که امروز صدام می‌آمد و یک منتقد عرب را رئیسشان می‌گذاشت.

این کارگردان سینمای ایران در خصوص کم کاریش در سینمای دفاع مقدس گفت: ما یک تعداد فیلم‌نامه نوشتیم ولی یک عده‌ای گفتند که باید مطابق سلیقهٔ ما فیلم بسازی. یک فیلم‌نامه‌ای برای کنگرهٔ جنوب نوشتم و یکی آمد گفت که نباید این فیلم ساخته شود و از این فیلم نامه ایراد گرفت. درحالی‌که سردار غلامی که خودش جنوبی است و در این جنگ حضور داشته است به من گفت: این فیلم خیلی جذاب می‌شود ولی متاسفانه در آخر نظر بر این شد که شرایط ساخت این فیلم فراهم نشد.

راعی در آخر گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود که سلیقه‌های دیگری هم بتوانند در موضوع دفاع مقدس فیلم بسازند.

در انتهای برنامه رادیویی سینما معیار مهدی آذر پندار در جمع بندی صحبت‌هایش گفت: امیدوارم که بعضی از فیلمساز‌هایی که در سینمای دفاع مقدس تجربه موفقی داشتند، بعد از سال‌ها دوری به این سینما برگردند. ما فیلمسازهایی داریم که با فیلم دفاع مقدس سیمرغ گرفتند ولی چند سال است که فیلم نساختند. مثلا آقای مرادپور سریال موفقی مثل «رقص پرواز» را ساخت ولی بیش از چند سال است که فیلم نساخته است.

وی افزود: فیلمسازی که سریال موفق سیمرغ را ساخته است، بخاطر اینکه شرایط ساخت فیلم دفاع مقدسی فراهم نبود، فیلمی مثل پیتزا مخلوط را می‌سازد.

آذر پندار با اشاره به اظهارات توهین آمیز کیارستمی نسبت به سینمای دفاع مقدس گفت: امیدوارم فضایی فراهم شود که دوستان ما بتوانند فیلم دفاع مقدس بسازند تا دیگر کسی به خودش اجازه ندهد اینچنین به جنگ ما توهین کند. هر چند که تاریخ در مورد این توهین‌ها قضاوت خواهد کرد و این اظهارات تاریخ مصرفش فقط در‌‌ همان فضاهای روشنفکری است.

برنامه رادیویی سینما معیار پنجشنبه‌ها ساعت ۱۷ از رادیو گفت‌و‌گو پخش می‌شود. برنامه‌ای که با اجرای سید امیر جاوید و تهیه کنندگی و سردبیری محمد جواد طالبی به موضوعات و مسائل روز سینمای ایران می‌پردازد.

انتهای پیام/س

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار