امروز : سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 23
۱۹:۴۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 116473
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 80
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین ویژه برنامه هفت به مناسبت جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک میزبان حسین عرفانی، محمدرضا جعفری جلوه و ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین ویژه برنامه هفت به مناسبت جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک میزبان حسین عرفانی، محمدرضا جعفری جلوه و سه تن از فیلمسازان حوزه کودک بود.

بنا بر این گزارش، محمود گبرلو در صحبت های آغازین خود با بیان اینکه ایران یکی از جوان ترین کشورهای دنیا است اذعان داشت: باید برای سرگرم سازی نسل کودک، نوجوان و جوان خود جدی تر کار کنیم و برای آنکه جوانان ما فیلم های مورد علاقه خود را از بازار قاچاق تهیه نکنند و به سینما علاقمند شوند و به سالن های سینما راه یابند باید دست به دست هم دهیم و برای رسیدن به راهکارهای روز آمد برنامه ریزی کنیم . درهمین راستا بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک رویکردی را در پیش گرفته است که می توان به آن امیدوار بود. البته تولید فیلم جذاب برای کودک و نوجوان کار چندان ساده ای نیست، پس باید سینمای کودک را تقویت کرد و مورد اعتماد قرارداد.

اما مهمان ویژه دومین ویژه برنامه هفت به مناسبت بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک حسین عرفانی؛ پیشکسوت صدای ایران بود که در این جشنواره نیز از وی تقدیر به عمل آمده است.

حسین عرفانی درابتدای صحبت های خود اشاره داشت: در درون همه افراد کودکی است که البته کودک درون من از همه فعال‌تر است که این نیز منجر به کار برای کودکان می‌شود. در هر حال لذت کار کردن در حوزه کودک نسبت به کار برای بزرگسال خیلی بیشتر است. چرا که کودکی یکی از مهمترین مقاطع زندگی فرد است که هر آنچه را که می آموزد و به خاطر دارد از این زمان با وی همراه می شود که البته متاسفانه بعضی گروه ها دراین حوزه ها هستند که کار درزمینه کودک را جدی نمی گیرند که این می‌تواند آسیب زا باشد.

وی به نحوه ورود سخت و طولانی مدت خود به عرصه صدا پیشگی اشاره داشت و گفت: با وجود اینکه پیشکسوتان ما در حوزه هنر و سینما سال ها تلاش کردند و خاک صحنه خورده اند و عاشقانه کار خود را دنبال کرده اند، به تازگی نتایج کار خود را می بینند در حالی که جوانان امروزی از همان بدو ورود خود به این عرصه سوالشان این است که در آمد ما چقدر است و ما چه زمانی مشهور می شویم اما باید در نظر بگیرند که همه کسانی که صاحب نام هستند خون دل خورده اند و تمامی گام به گام جلو رفته اند. بنابراین باید صبور بود و در طی زمان کار را از بزرگان خود بگیرند و پله پله گام بردارند.

این دوبلور افزود: در مجموع کارهایی که انجام داده ام تمام سری های فیلم ارباب حلقه‌ها از جمله مواردی بوده است که تا نیمه‌های شب کار آن طول کشیده است و مسئله حائز اهمیت این بوده است که ساعات نیمه شب نباید با ساعات اولیه روز در صدا و لحن دوبلور تاثیرگذار باشد یا به نحوی شاهد احساس خستگی در صدا باشیم که نمونه این را در سینما هم می توانیم ببینم بنابراین هنرپیشه باید به قدری آماده باشد که از عهده این کار بر آید.

عرفانی با بیان اینکه در فیلم مدیر کل 21 تیپ را اجرا کرده است به گذشته کاری خود در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در تمام طول جشنواره کودک تا کنون که بیست و هشتمین دوره آن است دوبله همزمان داشته ایم و اولین باربا همکاری منوچهر نوذری و شهلا ناظریان در پرونده ای که از سوی بنیاد فارابی به ما محول شده بود تمام نقش ها را اجرا کردیم که من و آقای نوذری صدای تمامی مردان درفیلم ها و شهلا ناظریان صدای تمامی خانم ها را در فیلم صدا پیشگی می کرد و این از افتخارات دوبله ایران محسوب می شود چرا که حتی پس از آن دوره نیز اهمیت این موضوع به قدری بود که بسیاری از فیلمسازان پس ازبازگشت به کشور خود ازاین اتفاق یاد کرده بودند و دربسیاری از نشریات آنها درج شد.

این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران گفت: در گذشته برخی کارگردانان نیز بودند که شخصیت را بر مبنا صدا می نوشتند و از همان ابتدای کار دوبله با فیلم همراه بود. درحال حاضرنیز کارگردان بزرگی هستند که از صدای سر صحنه استفاده می کنند که در مواردی و در بعضی نقش ها که برای مثال یک نابازیگر آن را ایفا کرده است و نقش در فرم و لباسی که اجرا شده درست جا نیفتاده است از دوبله استفاده می کنند.

عرفانی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: دوبله در ایران تا 200 سال دیگر هم به همان شکل اولیه خود اهمیت خواهد داشت چرا که در تمام دنیا نیز شاهد بوده ایم که تمام فیلم هایشان دوبله می شوند اگرچه صدای سر صحنه هم وجود دارد و از آن استفاده می کنند اما در هر حال در حال حاضر هنوزهم برخی فیلم ها چون فیلم های مذهبی و تاریخی هستند دوبله می شوند و با وجود صدای سر صحنه اگر دوبله فیلم کامل باشد و درست ادا شود مردم از دوبله رویگردان نمی شوند.

در بخش دیگری از مجله تصویری هفت محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و رییس شورای سیاست گذاری بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک در برنامه حضور یافت و به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته در طی این جشنواره پرداخت.

جعفری جلوه گفت:  حساسیت این موضوع را که واقعا باید سینمایی اختصاصی ویژه کودک و نوجوان در کمیت وکیفیت خود وجود داشته باشد را مخاطب آن که کودک و نوجوان هستند تعیین می کند چرا که کودکان و نوجوان مهمترین و حساس ترین قشر هر جامعه ای هستند و نسل آینده و فعالان فردای کشور همین کودکان هستند. بنابراین طبیعی است که فعالیت های فرهنگی باید سهم ویژه ای برای آنها قائل باشد که این نیز بیانگر این موضوع است که سینمای کودک یک ضرورت قطعی است.

وی ادامه داد: امروز در فارابی برای هر سه وجه تولید، اکران و جشنواره کار می شود و تنها به جشنواره پرداخت نمی شود بلکه یک سازمان اختصاصی اکران فیلم های کودک و نوجوان در دستور کار است و البته در این زمینه نهادها و دستگاه های دیگری نیز فعالند که حوزه هنری یکی از این دستگاه ها است و همچنین کانون فرهنگی و هنری نیز که می تواند سلسله جنبان حوزه کودک و نوجوان باشد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: بعد از جشنواره نیز مسئول مشخصی برای سینمای کودک معرفی خواهد شد و برنامه‌های خود را اعلام خواهد کرد. در هر حال تولید وابسته به بازگشت سرمایه است و بازگشت سرمایه هم بااکران اتفاق می افتد و در صورت چنین اتفاقی انگیزه بیشتری در ساخت اثر و بازگشت فیلمسازان این عرصه خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه ماه های متمادی تلاش کرده ایم که روند طبیعی تولید شکل گیرد بیان کرد: البته سرمایه فارابی نیز به گونه ای نبوده است که به طور کامل چرخه طبیعی تولید تشکیل شود. بنابراین فیلمساز خود پای فیلم آمده است و فیلم را می سازد تا اکران شود و این یکی از ویژگی های جشنواره امسال بود و از سویی دیگر به نظر می آید که سینمای کودک در حال احیا است پس باید تاکید شود یکی از برنامه های ویژه بنیاد فارابی نیز سینمای کودک و نوجوان است.

اما طبق روال برنامه های گذشته که پرده آخر به میزگردی در خصوص مسائل سینما اختصاص می یافت، دراین ویژه برنامه نیز میزگردی با موضوع آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان شکل گرفت که سه تن از فعالان و فیلمسازان حوزه کودک، چون مسعود کرامتی، بیژن میر باقری و جواد هاشمی حضور داشتند.

بیژن میر باقری در این میزگرد به عنوان آغاز کننده بحث اذعان داشت: برای آسیب شناسی باید بحث را از سینمای کودک فراتربرد و به آسیب شناسی نسل و حوزه فرهنگ پرداخت.

وی به ارائه مثالی پرداخت و ادامه داد: سرانه مطالعه کشور پایین است که این آمار از افراد 17 سال به بالا به دست آمده است و زیر این سنین جز سران مطالعه محسوب نمی شوند اما نکته ای که وجود دارد این است که بعد از انتشار کتاب های مذهبی، ما بیشترین انتشارات را در حوزه کودک داریم. بنابراین این قشر جز کتاب خوان ها کشور محسوب می شوند در حالی که در سرانه مطالعه آمار گیری نمی شوند.

مسعود کرامتی در تایید گفته های میر باقری افزود: ما همچنان مشکلمان این است که یکسری تعاریف داریم که مجموعه ای تدابیر نیز قرار است برای آنها انجام شود که معمولا به صورت شعار از سوی رسانه ها بیان می شود و هیچ اقدامی هم برای آن صورت نمی گیرد. برای مثال بحث ماهواره ها و تبلت ها و نمونه هایی از این گونه است که به حالت تعاملی در جهان وجود دارد که البته باید درست از آن بهره گیریم و به نوعی آنچه که می آید را مال خود کنیم.

جواد هاشمی نیز در ادامه در بیان دیدگاه خود اذعان داشت:  مشکل اصلی این است که کاربردی حرف نمی زنیم. پیش از این سینمای کودک در مخاطره بود چون کارهایی که ساخته می شد درباره کودکان بود اما در حال حاضرخطر جدیدی وارد سینما شده است بدین معنا که منظر سینما بسیارزیبا و تزیین شده است اما این سینما براستی برای کودک نیست. فیلم های نوستالژی که به نظر برای کودکان است اما در واقع مخاطبان آنها نیز بزرگسالان هستند و بچه ها منتظر نمی مانند آنها را تماشا کنند چرا که منظر آن تنها کودکانه است. اگرچه در معرض تولید فیلم های سینمایی کودکان با بودجه های کم هستیم اما باید توجه داشت تا زمانی که کارهای بزرگ برای کودکان انجام ندهیم این سینما خطرناک تر از سینمایی با مضمونی درباره کودک است چون این سینما حتی حرف هم برای کودک ندارد.

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار