به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمد دیمهور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری هفته ملی ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمد دیمهور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری هفته ملی کودک که در ساختمان مرحوم علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در هفته ملی کودک با اقدامی نمادین به تکریم کودکان و دوران کودکی پرداخته میشود که مراسم آن با همکاری 16 مؤسسه و وزارتخانه و با محوریت معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش انجام میشود.
وی ادامه داد: مهمترین هدف برگزاری هفته ملی کودک، جلب توجه همگانی به کودک و حقوق بایستهای است که برای کودک از نظر دینی و وظایف حقوقی متصور هستیم.
دیمهور یادآور شد: در تعریف کودک آنچه مورد توافق بینالمللی است، این است که از بدو تولد تا 18 سالگی را دوران کودکی میشمارند و به طور ویژه دوران اول کودکی یعنی دو تا 8 سالگی مورد توجه جدیتری است و یک همکاری بین بخشی دائمی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت در خصوص بهداشت و درمان بیماریها، سازمان بهزیستی در خصوص آسیبهای اجتماعی و حفاظت و صیانت کودکان و وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین نهاد تربیتی وجود دارد که این همکاری مشترک سالها در حال انجام است و نوعی اقدام عملی برای پاسخگویی به نیازهای کودکان کشور است.
وی با اشاره به هفته ملی کودک، افزود: در طلیعه این هفته مراسم متنوعی در روز شروع آن یعنی 14 مهر ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر دادگستری و معاون رئیس جمهور و جمعی از دانشآموزان دوره پیش دبستانی و ابتدایی برگزار میشود.
دیمهور اضافه کرد: شعار هفته ملی کودک با عنوان «سلام من کودکم» است و انتظار داریم همه خانوادهها، دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، مؤسسات مردمنهاد فعال دوران کودکی، همکاری خوبی داشته باشند.
* نام روزهای هفته ملی کودک
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روزهای هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: دوشنبه 14 مهر ماه با عنوان «تعلیم و تربیت با کیفیت برای همه کودکان»، سهشنبه 15 مهر ماه «بازی و خانواده برای همه کودکان»، چهارشنبه 16 مهر ماه «صلح و امنیت برای همه کودکان»، پنجشنبه 17 مهر ماه «میراث فرهنگی و حفظ طبیعت برای همه کودکان»، جمعه 18 مهر ماه «شادی و معنویت برای همه کودکان»، شنبه 19 مهر ماه «حقوق و رسانه برای همه کودکان» و یکشنبه 20 مهر ماه با عنوان «ایمنی و سلامت برای همه کودکان» نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: وزارتخانهها و سازمانهایی مانند آموزش و پرورش، وزارت دادگستری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور ناجا، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمعیت هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دفتر آموزشهای شهروندی شهرداران تهران، نماینده سازمان یونیسف در ایران و بانک کشاورزی در کمیته هفته ملی کودک عضویت دارند.
به گزارش فارس، دیمهور در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامههای دوران خاص کودکی اظهار داشت: برای برخورداری از حیات طیبه باید به دوران قبل از تولد فرزندان توجه کنیم و آنچه در مراقبتهای این دوران در روایات آمده است و در رشد کودک دخیل هستند.
وی ادامه داد: بعد از تولد از اولین حقوق کودکان حق برخورداری از تغذیه سالم و شیر مادر است و با توجه به اینکه والدین به دلیل مشغله کاری قادر به نگهداری کامل فرزندان خود نیستند، ایجاد مراکز مهد کودک و پیشدبستانی برای ارائه خدمات تقویتی از جمله حقوق کودکان است که به آن اهمیت میدهیم.
* تنبیه را مضر میدانیم
دیمهور با تأکید به رسمیت شناختن هویت کودکی و پرهیز از تحقیر و کوچک شمردن آنها یادآور شد: تنبیه را مضر میدانیم و در مدارس کشور نیز هرگونه تنبیه مذموم خواهد شد و با متخلفان برخورد میشود و این روش را مربوط به قرون وسطی میدانیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: آسیب جسمی و روحی کودک هیچ ربطی به تربیت او نداشته و این کار نوعی کودک آزاری است و این جرمی عمومی است.
وی در خصوص تنبیه بدنی در بعضی از مدارس به ویژه در مناطق روستایی عشایری، اظهار داشت: کسی که با کودک با زبان توهین و تنبیه صحبت میکند صلاحیت معلمی ندارد چرا که جنس معلمی از روش انبیا است و اگر محیطهای آموزشی چنین برخورد شود، مجازات آن در کارکنان دولت پیش بینی شده است.
دیمهور افزود: اما باید اولیا و جامعه نیز در این خصوص توجه داشته باشند؛ بعضی از آنها رفتار ناپسند نسبت به کودکان دارند که باید اصلاح شود و ما نیز با متخلفان در این خصوص برخورد قانونی کرده و خواهیم کرد.
وی در خصوص خلاقیت کودکان یادآور شد: یکی از اقدامات خوبی که در دوران ابتدایی انجام شده است، تغییر ارزیابی کمی به ارزشیابی توصیفی است که این روش فرصت یادگیری بهتری برای دانشآموزان ایجاد میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص کلاسهای درسی نیز گفت: به دلیل کمبود فضای آموزشی متاسفانه با آمار بالای دانشآموزان روبهرو هستیم و در بعضی اوقات نیز کمبود نیروی انسانی متخصص روبهرو هستیم که باعث بالا رفتن تراکم میشود.
وی اضافه کرد: در این زمینه راه آن است که در مناطق بزرگ دست نیاز به خیرین برای ایجاد فضای آموزشی دراز کنیم و در باب نیروی انسانی نیز وزارت آموزش و پرورش ساماندهی نیروی آموزش و پرورش را در نظر دارد که برای نمونه ما در سال 78-77 ، 18 میلیون و 200 هزار دانشآموز داشتیم و امروز نیز 12 میلیون و 600 هزار دانشآموز و یک میلیون نیروی آموزشی داریم که در حال ایجاد توازن و ساماندهی نیروی انسانی هستیم.
انتهای پیام/
منبع : فارس