امروز : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 25
۱۶:۲۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 116673
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 11
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست  تخصصی تاتیر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای بر سینمای کودک و نوجوان،  با حضور علی زارعان (مدیر گروه ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست  تخصصی تاتیر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای بر سینمای کودک و نوجوان،  با حضور علی زارعان (مدیر گروه کودک و خردسال شبکه2)، فریال بهزاد (کارگردان)، علی معلم (مجری و کارشناس)، محمدبیطرف( مسئول تفاهمات بین بخشی بنیاد فارابی)، حمیدرضا دیبایی (مدیر اجرایی و ارتباطات و امور رسانه‌ای جشنواره) ، مجید مظفری، سعید راد، محمدرضاشریفی‌نیا (بازیگر) امشب در تالار آینه هتل عباسی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دیبایی با اشاره به موضوع نشست که مبحثی تخصصی و جدی را دنبال می‌کند، گفت: جانمایه هنر تصویر، سینماست. در عین حال این حقیقتی است که  دیگررسانه‌های قدرتمند ، توانسته‌اند در برخی جوامع بر سینما تاثیر بگذارند.

دیبایی بحث  رابا سوال چگونه بازی‌های رایانه‌ای و تلویزیون می‌تواند به سینما کمک کند آغاز کرد و معلم در پاسخ به این سوال گفت: ابتدا می‌خواهم به نظام عقب مانده فکری در سینمای ایران بیردازم. متاسفانه سینماگران از پدید‌‌ه‌های جدید به عنوان تهدید نام می‌برند و بعد که رابطه‌شان با مردم از بین رفت شروع به عزاداری می‌کنند.

وی ادامه داد: جهان امروز جهانی در حال تغییر است و ما نمی‌توانیم جلوی این تغییرات را بگیریم . امروز پدیده‌ای  به نام سینما به مفهوم مستقل نداریم و این اتفاق از دهه 70 به بعد تا کنون افتاده است. این گونه پیش‌بینی شده  است که سینما در 3 یا 4 سال آینده به تفریحی گران تبدیل شود. فیلم دیدن دیگر الزاما از طریق سینما صورت نمی‌گیرد و موبایل، تبلت و اینترنت و ...به کمک سینما می‌آیند .این به معنی از دست رفتن سینما یا  تغییر ماهیت آن نیست.

این منتقد در ادامه صحبت‌هایش افزود: این یک واقعیت است که برای اولین بار فروش بازی‌های رایانه‌ای بر فروش سینما فزونی گرفته است. در این جهان در حال تغییر فیلم‌هایی با موضوعات قدیمی و تکراری یا برنامه‌های تلویزیونی مبتذل با اجرای مجریانی که به سبک گذشته صحبت می‌کنند، دیگر مخاطب ندارند.

معلم تصریح کرد: کودکان امروز در سینما همزمان تکست و تصویر را می‌بینند و این به هیچ وجه موجب عدم در ک آنها نمی‌شود. تلویزیون خود به بخشی از شبکه‌های اجتماعی در اینترنت  تبدیل شده است به این صورت که بخش‌های مهم و جالب آن سریعا به اینترنت راه پیدا می‌کند و در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد.

وی در آخر تاکید کرد: نباید همچنان در حوزه رسانه با مفاهیم قدیمی صحبت کنیم و مدام حسرت دوران گذشته را بخوریم.

در ادامه نشست زارعان در پاسخ به این سوال که جایگاه تلویزیون به عنوان حامی سینما کجاست؟  گفت: هنگامی که تلویزیون در دهه 60 در اوج خود بود اینگونه تصور می‌شد که پایان عصر دیگر رسانه‌ها با ظهور تلویزیون به واقعیت می‌پیوندد اما این تصور منتفی شد. در آن زمان تلویزیون و رادیو به عنوان رسانه‌های درون خطی و روزنامه ها به شکل  برون خطی فعال بودند، با این وصف نیاز به رسانه‌های میان خطی حس شد.

وی ادامه داد: امروز هم نیازمند این تفکر هستیم که باید مرزبندی قطعی میان رسانه‌ها از بین برود . تلویزیون در چند سال آینده مستطیلی می‌شود یعنی دیگر فقط یک فرستنده نیست بلکه یک نوجوان هم می‌تواند تولید کننده باشد. این  امر طبیعت رشد رسانه‌هاست. تصورم این است در حال حاضر تلویزیون باید هرچه سریعتر مودت خود را با سینمای کودک و نوجوان احیاء کند. همچنان کودکان پربیننده‌ترین افراد تلویزیون هستند. هنوز می‌توانیم در ایران انتظار داشته باشیم که تلویزیون بر کودکان اثرگذار باشد. «شهر موش‌ها» و «کلاه قرمزی» نشان می‌دهد هنگامی که  این دو رسانه با هم تعامل داشته باشند، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2 ادامه داد: در تلویزیون فرصت‌های سینمایی شدن بسیار زیاد است که مورد اغفال واقع شده  و ممکن است حتی ناشی از خودخواهی مسئولان باشد.

در ادامه نشست بیطرف، با بیان این‌که مخاطب و کودک امروزی درگیر نرم‌افزارهای تعاملی است، گفت: کودک و نوجوان امروزی، دوست دارد ضمن تاثیر پذیری، تاثیر هم بگذارد و این در حالی است که در سینما، تنها تاثیر می‌پذیرد اما در بازی رایانه‌ای هر دو این موارد دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه، بیش از 50 سال روی این ظرفیت مهم کار شده است، صحبت‌های خود را با طرح این پرسش که سهم ما از این ظرفیت چیست؟ ادامه داد و گفت: طبق آمار رسمی مرکز افکار سنجی، در ایران بیش از بیست میلیون کاربر فعال گیم وجود دارد و روزانه 40 میلیون ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌شود.

بیطرف، استفاده از گیم را قصه پیچیده‌ای خواند و گفت: حدود 83 درصد والدین می‌گویند، بچه‌های ما از بازی‌های رایانه ای تاثیر می پذیرند. یکی از دلایل این تاثیرپذیری به تعریف انتهای بازی توسط کاربر بستگی دارد.

او با بیان اینکه باید ببینیم در حوزه مخاطب و مسائل فرهنگی و اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای چه کمکی می‌توانند بکنند، با توجه به جذابیت گیم وعلاقه بچه‌ها به این بازی‌ها، گیم را یکی از ارکان کمک کننده به سینما خواند و ادامه داد: جریان سینما باید با یک برنامه‌ریزی بلند مدت، در راستای استفاده از تکنولوژی و بازی‌های رایانه ای تدبیری اتخاذ کنند.

در بخش دیگری از نشست فریال بهزاد، کارگردان نیز در این‌باره گفت: سینمای ایران از دهه شصت به بعد، به جای حرکت به سمت تکنیک و تکنولوژی، در یک جایی متوقف شد و متاسفانه به لحاظ تکنولوژی هیچ پیشرفتی نکرد.

او با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان در گیم بیشتر با فانتزی و تخیل مواجه هستند، اذعان کرد: متاسفانه حتی در بازی‌های رایانه‌ای نیز ما به لحاظ تکنولوژی و سرمایه‌گذاری، بسیار ضعیف و فقیر هستیم.

این کارگردان با بیان اینکه ما باید خود را به کاروان در حال حرکت دنیا برسانیم، ادامه داد: در جایی متوقف شده‌ایم و کسی نیست تا به این موضوع توجه کند. در این چند روز برگزاری جشنواره استقبال خاصی از بچه‌ها ندیدم و این مهر تاییدی بر فقر تکنیکی و سرمایه‌گذاری سینمای ماست. بنابراین باید هر چه زودتر از یک جایی آغاز کنیم.

علی معلم تهیه کننده سینمای ایران، یکی از بزرگترین مشکلات در تمامی حوزه‌ها را گفتمان‌های معطوف به گذشته عنوان کرد و با اشاره به اینکه کسی به فکر آینده نیست، ادامه داد: امروزه در عرصه گیم و تکنولوژی، با بازی‌هایی مواجه هستیم که کاملا کاربر را وارد جهان دیگری می کند.

او با بیان اینکه ما می توانیم فیلمی ارزان، اما مطابق با ذائقه نسل جدید بسازیم، وجود ادبیات و نگاه امروزی را از مولفه‌های چنین فیلمی در حوزه کودک البته با رعایت موازینی چون فهم فرهنگی خودمان از جهان خواند.

زارعان نیز در این نشست صحبت های خود را با تعریفی از سن جوانی ادامه داد و گفت: جوانی از بلوغ تا آغاز استقلال یک شخص تعریف می شود. حال بر اساس آن باید تئوریسینی داشته باشیم که بتواند ارتباط سینما، تکنولوژی‌های روز و بازی‌های رایانه‌ای را به جوانان تفهیم کند.

او با تاکید بر اینکه ای‌کاش به جای رونمایی از کتاب، یک استراتژی پنج ساله را رونمایی می‌کردیم، تصریح کرد: استراتژی مشترک رسانه‌ای و دوری از نوستالژیگری می تواند کمک حال ما در راستای حرکت رو به جلو باشد.

بیطرف مشکل کشور را در نوع استفاده از بازی‌های رایانه‌ای دانست و گفت: در کشور آمریکا 86 میلیون نفر برای گیم هزینه می‌کنند و بیش از 46 درصد افراد بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند. به هر حال در حوزه سینما و گیم بنده معتقدم این دو می‌توانند به یکدیگر کمک کنند. و این اتفاق مهمی است که به هر حال باید از جایی آغاز شود.

در پایان این نشست فریال بهزاد، ایجاد مثلث سینما، تلویزیون و آموزش و پرورش را در بهبود شرایط فعلی سینمای کودک، موثر خواند و اذعان کرد: برای من سوال است که آموزش و پرورش کجای این جریان قرار دارد؟ گرچه نقدهایی به تلویزیون هم وارد است.

در این نشست شبانه که در تالار آینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی مشعودشاهی دبیر جشنواره فیلم کودک،مجید مظفری، سعید راد، محمدرضا شریفی‌نیا، ملیکا شریفی‌نیا، کوروش تهامی، سید جواد هاشمی، خسرو دهقان و اهالی رسانه نیز حضور داتشند.

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار