امروز : سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 24
۰۶:۴۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 116911
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 26
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست  تخصصی نقش نهادهای تربیتی و آموزشی در سینمای کودک و نوجوان، با حضور جواد حاتمی (مشاور فرهنگی مدیر عامل بنیاد ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست  تخصصی نقش نهادهای تربیتی و آموزشی در سینمای کودک و نوجوان، با حضور جواد حاتمی (مشاور فرهنگی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، فریال بهزاد (کارگردان)، محمدبیطرف ( مسئول تفاهمات بین بخشی بنیاد فارابی)، حمیدرضا دیبایی (مدیر اجرایی و ارتباطات و امور رسانه‌ای جشنواره) امشب (13 مهرماه) در تالار آینه هتل عباسی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دیبایی با طرح این سوال؛ نقش نهادهای تربیتی و آموزشی در سینمای کودک و نوجوان چیست، بحث را آغاز کرد، حاتمی  در پاسخ به این سوال گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد به سینما کمک کند باید قبل ازهر اقدامی این را بپذیرد که سینما نهاد مکمل آن وزارتخانه است. اگر همچنان مسئولان این امر نگاه فعلی را به سینما داشته باشند و گمان کنند که سینما همسو با اهداف آنها نیست، هیچ کمکی به سینما صورت نمی‌گیرد. مسئولان باید بپذیرند که سینما بخشی ازفرآیند کلی تعلیم و تربیت است.

وی افزود: آنها باید در این امر سرمایه گذاری کنند که چگونه می‌شود با کارهای لذت بخش در اوقات فراغت آموزش و تربیت را برای کودکان فراهم کرد.

در بخش دیگری از این جلسه بیطرف با اشاره به اعتقاد برخی از افراد به این مطلب که بازی‌های رایانه‌ای امتداد سینماست اما عده‌ای دیگر بر این باورند که این دو ازهم کاملا مجزا هستند، ادامه داد: این نگاه به این مهم، ناشی از اطلاعات ناکافی افراد در این حوزه است.

مسئول تفاهمات بین بخشی بنیاد فارابی بیان کرد: تجربه کردن در فضای مجازی و استفاده از جذابیت در تصویر میراث‌دار همه پدیده‌ها و تکنولوژی‌های پیش از خود است.

وی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای شخصیت‌پردازی دارند، افزود:  گیم فرصت تجربه در دنیای مجازی را به ما می‌دهد و این لذت برای کودکان و نوجوانان با لذت فیلم دیدن کاملا متفاوت است. هنگامی‌که از بازی‌های رایانه ای صحبت می‌کنیم، پدیده‌های اجتماعی وسیعی را در بر می‌گیرد. نگاه به این بازی‌ها صرفا به عنوان ابزار خشونت‌بار اشتباه  است.

در ادامه حاتمی تصریح کرد : تعریف آموزش و پرورش تعریف گسترده‌ای نیست، تمامی آموزش‌های غیررسمی خارج از حوزه آموزش و پرورش را نادیده گرفته و به رسمیت شناخته نمی‌شناسند. متاسفانه دوستان توقع دارند که صرفا پیام‌های آشکار آموزشی در سینما بیان شود و اگر این اتفاق نیافتد آن فیلم را نامناسب می‌دانند .

فریال بهزاد، کارگردان در این نشست گفت: حدود 38 سال است که در عرصه سینمای کودک کار می‌کنم و تا کنون دو جلسه با مسئولان آموزش وپرورش برای تعامل برگزار کردیم که یکی از این جلسات با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در آن جلسه همه دغدغه‌های سینمای کودک مطرح شد؛ اما در عمل نتیجه‌ای حاصل نشد.

او در ادامه افزود: برای یک فیلمساز قابل قبول نیست فیلمنامه خود را به کسانی بدهد که اطلاعات چندانی درباره فیلمنامه و کارگردانی ندارند. فیلمساز نمی‌تواند هم از فیلتر ارشاد عبور کند و هم فیلتر آموزش و پرورش را پیش روی خود داشته‌باشد.

کارگردان فیلم «پرستوهای عاشق»، با انتقاد از اظهار نظر برخی از مسئولان آموزش و پرورش درباره سینمای کودک، اظهار کرد: زمانی گفته‌بودیم که فیلم‌ها را با یک‌سوم قیمت بلیط، در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. با توجه به تعداد دانش‌آموزانی که وجود دارد، تهیه‌کننده می‌توانست به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشد. ولی بعدها شنیدیم که یکی از مسئولان آموزش و پرورش اظهار نظر کرده‌بود، چرا ما باید این کار را انجام دهیم تا تهیه‌کننده پولدار شود؟

بهزاد در پایان خاطرنشان کرد: در تاریخ سینمای ایران به غیر از دو فیلم «کلاه‌قرمزی» و «شهر موش‌ها» که پر فروش بودند و البته نوستالژی تلویزیونی داشت، هیچ تهیه‌کننده و کارگردانی از طریق فیلم کودک پولدار نشده‌است؛ چون هرفیلمی که در این ژانر ساخته‌شده، از روی عشق و علاقه به کودکان بوده‌است.

جواد حاتمی، در ادامه این نشست گفت: فیلمی که برای کودکان ساخته می‌شود باید مخاطب خود را بشناسد. یک کار بر اساس مخاطبش تعریف می‌شود و باید دغدغه داشته‌باشد که یک فیلم چقدر می‌تواند برای کودکان موثر باشد.

مشاور فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، تصریح کرد: اگر قرار است اتفاقی در سینمای کودک رخ دهد، باید سینماگران بیشتر در کار خود مطالعه داشته ‌باشند و آموزش و پرورش نیز دید خود را به مقوله تعلیم و تربیت تغییر دهد. ما در دنیایی قرار داریم که مرزها از بین رفته و زمان دشواری انتقال فرهنگ سپری شده است. هر چقدر ما سهم‌مان از تولید کم شود، سهم کسانی که دوست نداریم کودکان‌مان صدایشان را بشنوند بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: سینمای ما پاکیزه است و اگر آموزش و پرورش و مسئولان بنیاد سینمایی فارابی درباره تولید و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان تلاش کنند تا خانواده‌ها هفته‌ای یا ماهی یک بار به سینما بروند، چراغ سینمای کودک روشن می‌شود و می‌توان به بالا بردن کیفیت فیلم‌های سینمای کودک کمک کرد.

در پایان این نشست بیطرف با تاکید بر شناخت آسیب‌شناسی رده‌بندی سنی در سینمای کودک، تاکید کرد: برای آسیب‌شناسی سینمای کودک، نیازمند نظام رده‌بندی سنی هستیم. این جشنواره می‌تواند شروع خوبی برای تهیه و تدوین نظام رده‌بندی سنی در سینمای کودک باشد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار