امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۲:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 117191
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 30
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، آیدین آغداشلو رئیس شورای داوری پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر در نشست خبری که ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، آیدین آغداشلو رئیس شورای داوری پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر در نشست خبری که امروز در گالری پردیس ملت برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت برگزاری جشنواره‌های هنری، مسئله همکاری مؤسسات غیر دولتی با برنامه‌های فرهنگی است؛ این همکاری‌ها، صدای همراه بودن با هنر است؛ در برپایی این جشنواره‌ها نه قرار است باری از روی دوش دولت‌ها برداشته شود و نه این که جایگزین سایر برنامه‌ها شود؛ در واقع علاقه‌مندان کارهای فرهنگی و هنری، گاهی کارهایی انجام می‌دهند که به فکر دولت‌ها و مؤسسات علاقه‌مند دیگر نمی‌رسد. بر همین اساس به نظر من، هر جشنواره با هر کیفیتی، مطلوب است و این سلیقه مؤسسات دولتی و غیر دولتی است که می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.
وی ادامه داد: در دوران ما کاستی بزرگ که در فرهنگ معاصر دیده می‌شد، این بود که هنر جزو ضرورت‌های قطعی انسان معاصر به حساب نمی‌آمد و همیشه ضرورت‌های هنری به دلیل ناآشنایی مردم، امری تفننی تلقی می‌شد به همین دلیل هنرمندان این مملکت معمولاً یک کار اصلی داشتند برای معیشت و کار هنری را در کنار این کار انجام می‌دادند.
رئیس شورای داوری پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر یادآور شد: هر کدام از این جشنواره‌ها فرهنگ، هنر، ادبیات و سینما را مطرح می‌کنند؛ در حدی که من خوشحال هستم کسی احساس خجالت نمی‌کند از این که اموراتش با نقاشی می‌گذرد؛ این در حالی است که در روزگار ما باید یک هنرمند، در ابتدا یک شغل و جایگاه اجتماعی داشت و از طرفی هم به هنر می‌پرداخت. این جشنواره‌ها عمده بودن و ضرورت هنر را نهادینه می‌کند.
وی گفت: بنده در گذشته، صحبت‌هایم را با تجلیل از امید به پایان می‌رساندم اما امروز صحبتم را با تجلیل امید شروع می‌کنم. حتی امروز از فیلم‌هایی که در آن امید وجود ندارد به تلخی یاد می‌کنم و اشاره اصلی‌ام روی داشتن «امید» است.
آغداشلو بیان داشت: بنده هیچ وقت خط و خط‌کشی نداشتم و به سیاه و سفید هم معتقد نبودم؛ خوشحالم که امروز هنرمند از خط کشی‌های چپ و راست دهه‌ی 40 فاصله گرفته و آثارش را متوجه انسانی کرده که در کشاکش دنیای معاصر، خود را جست‌وجو می‌کند. هنرمند امروز از سیاست‌زدگی فاصله گرفته و ضرورتی نمی‌بیند که امر بزرگی مانند هنر را با امر گذرایی مثل سیاست تاخت بزند.
وی با اشاره به حضور جوانان در این جشنواره، گفت: در این جشنواره شاهد بودم که جوانان با شور و اشتیاق و امید حضور داشتند طوری که نظیر برخی از آنها را در هیچ جای دنیا ندیدم. وقتی برخی از آثار هنرمندان زیر 25 سال را با آثار دوره جوانی خودم مقایسه کردم این آثار از آثار دوران جوانی‌ام خیلی بهتر است. از این موضوع خوشحالم. البته نسل ما تا حدودی جاده هنر مدرن را صاف کرده است و امکان رشد برای نسل‌های بعد فراهم شد. نسل من هم مدیون نسل قبلی‌اش است؛ نسلی که توانست هنر مدرن را نهادینه کند البته آنها سختی بیشتری کشیده‌اند و افتخار نسل من این است که زمینه رشد و تعالی نقاشان جوانتر شدند ضمن اینکه نباید تلاش استادان و دانشگاه‌ها را نادیده گرفت.
آغداشلو با اشاره به کار هیات داوران گفت: داوری کار بسیار خطیری است برای اینکه وقتی یک داور پنج اثر را انتخاب می‌کند، صاحب  5 دوست می‌شود و با توجه به اینکه دو هزار اثر را انتخاب نکرده، 2 هزار نفر دشمن پیدا می‌کند؛ چرا که برخی از انتخاب نشدن دل‌شکسته می‌شوند.
وی در ادامه بیان داشت: در بین آثاری که به این جشنواره ارسال شده بود، دیدم که تعداد زیادی آثار خوب وجود دارد و این تعداد به قدری زیاد است که ده‌ها برابر فضای گالری هم برای به نمایش گذاشتن آن کم است. در میان آثار انتخاب نشده آثاری هستند که قابلیت انتخاب داشتند و به خاطر فضای محدود به نمایش گذاشته نمی‌شوند؛ به نظرم لازم است که کاتالوگی حجیم از آثار خوب چاپ شود و مجموعه قابل قبول را در آن عرضه کنند.
آغداشلو یادآور شد: اگر هنرمند جوان ما قادر باشد که زبان مردم را پیدا کند، آن وقت کارش دیده می‌شود و پذیرفته خواهد شد مانند دیوان حافظ که بعد از گذشت سال‌ها هنوز در بین مردم است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تقلب در آثار هنری، گفت: برای صداقت متر تعیین نشده است؛ بعد از 74 سال می‌توانم تقلب و صداقت را تشخیص دهم. هیات انتخاب باید قدرت تشخیص هنر اصیل را از نا اصیل داشته باشد؛ وقتی که برخی می‌خواهند به هر قیمتی موفقیت بلافاصله داشته باشند، به تقلب هنری می‌رسند به امید اینکه کسی نمی‌فهمد آنها تقلب کردند واقعیت این است که دیگران می‌فهمند و این مسئله ناشی از قدرت‌طلبی، شهرت‌طلبی، ثروت‌طلبی و اعتبارهای گذرا است که برخی می‌خواهند به هر قیمتی به دست آورند. به نظر من این بحث به اخلاق یک هنرمند باز می‌گردد.
* دریافت 2900 اثر در پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر
سیف‌الله پویاراد مدیر پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر درباره‌ برگزاری پنجمین دوره این رویداد هنری، اظهار داشت: دوسالانه‌ نقاشی دامون‌فر از تیر ماه 1385 کار خود را آغاز کرد. در زندگی شرکت دامون‌فر که کمتر از 40 سال از عمر آن می‌گذرد، برگزاری این دوسالانه در مدت 10 سال، اتفاق کمی نیست. یکی از نکات مهم این رویداد هنری حضور اساتیدی همچون آیدین آغداشلو در آن است که سنگ بنای آن را گذاشت و مستقیم و غیرمستقیم همراه ما بودند.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر این دوسالانه، سن شرکت‌کنندگان هنرمند است که همه‌ی آن‌ها کمتر از 25 سال سن دارند. پس از انتشار فراخوان این دوره، از یک هزار و 230 نفر 2 هزار و 900 اثر به دبیرخانه ارسال شد که به‌ دلیل کیفیت خوب آثار، گزینش خیلی سخت بود و بیشترین آثار رسیده از تهران، البرز، فارس، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بودند.
پویاراد خاطرنشان کرد: نمایشگاه پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر، جمعه 18 مهرماه افتتاح می‌شود و تا 2 آبان ماه برپاست ضمن این که مانند سال‌های گذشته از یک چهره هنری تقدیر خواهیم کرد.
وی در خصوص تداوم ارتباط با هنرمندان گفت: در این راستا یادمان‌هایی برگزار می‌شود که از این برگزیدگان حضور پیدا می‌کنند اما با توجه به محدودیت در امکانات نمی‌توانیم تمام برگزیدگان را تحت پوشش قرار دهیم.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار