امروز : یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 28
۰۶:۲۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 117232
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۲۲
تعداد بازدید: 6
ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به ...

ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به بررسی شیوه‌نامه بسته حمایتی از موسسین و صاحبان مدارس غیردولتی پرداخت و اظهار داشت: بخشنامه‌ای تحت عنوان بسته حمایتی از مؤسسان مدارس غیردولتی در تیرماه 93 به استان‌ها ابلاغ شده است و در بخشی از آن توصیه شده است که آموزش و پرورش می‌تواند برخی مدارس دولتی را به مؤسسین و صاحبان مدارس غیردولتی واگذار کند؛ به نظر می‌رسد این شیوه‌نامه دارای اشکالات عدیده‌ای به لحاظ شکلی و حقوقی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: در این شیوه‌نامه استناد به ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری شده است که ظاهراً در جریان نبودند که این ماده با تصویب قانون اجرای سیاست‌‌های اصل 44 لغو و بلا‌أثر گردیده است|، ضمن اینکه آموزش و پرورش با عنایت به بند2 سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، یک نهاد حاکمیتی است و طبیعتاً از دایره شمول قانون تنظیم سال 83 و ماده 13 قانون مدیریت مستثنی است.

سحرخیز افزود: در این شیوه‌نامه اشاره به بند الف تبصره 13 قانون بودجه شده است که بند الف می‌گوید «حمایت از پوشش کامل دانش‌آموزان لازم‌التعلیم از طریق خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی صورت گیرد» و عنوانی از حمایت از مؤسسین و صاحبان مدارس غیردولتی نیست و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از مدارس دولتی با دانش‌آموز ثبت‌نام شده به صاحبان و مؤسسان مدارس غیردولتی تحویل داده شده است.

* عدم رعایت قانون تشریفات مزایده در واگذاری برخی مدارس دولتی

وی اضافه کرد: سوال این است که آیا در واگذاری این مدارس به مؤسسان و صاحبان مدارس غیر دولتی و آن هم در چنین طیف گسترده‌ای نباید برگزاری قانون تشریفات مزایده رعایت شود؟ این موضوع در برخی موارد رعایت نشده است و یا بخش قابل توجهی از واگذاری‌ها نیز به نظر می‌رسد به صورت گزینشی صورت گرفته است و بدون رعایت قانون مزایده عمل شده است که شائبه رانت‌خواری را تقویت می‌کند.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: در برخی استان‌ها مدارس را با امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات و با دانش‌آموز ثبت‌نام شده، اجاره دادند و معلمان رسمی را به مدارس دیگر فرستادند و به جای اینکه اجاره بها به آموزش و پرورش بدهند، عنوان شده است که چون قرار است آموزش و پرورش به ما سرانه به ازای هر دانش‌آموز بدهد، با اجاره بها، تهاتر کنیم.

وی ادامه داد: قانون چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد چرا که اجاره بها به حساب خزانه عمومی واریز می‌شود بنابراین آموزش و پرورش اجازه ندارد تهاتر انجام دهد و باید قبل از انجام هر هزینه‌ای، اجاره بها را به حساب خزانه واریز کند و از طریق گردش خزانه، پول به آموزش و پرورش یا هر جایی که قانون معین کرده است، برگردد؛ آموزش و پرورش هم باید طبق قانون سرانه‌اش را بپردازد.

سحرخیز اضافه کرد: نکته دیگر این است که اگر قرار است اجاره بها داده شود باید اجاره بها، تعیین قیمت کارشناسی باشد و آیا تفاوتی بین مدارسی که 800 دانش‌آموز دارد با مدرسه‌ای که 100 دانش‌آموز دارد، لحاظ شده است؟

* به‌کارگیری افراد کم‌تجربه و آموزش معلمی ندیده

سحرخیز با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از واگذاری مدارس دولتی از نگاه تربیتی، آموزشی و اداری حائز اهمیت است، گفت: وقتی مدرسه به صاحبان مدارس غیردولتی واگذار شده است، آنها بالاخره نگاه اقتصادی به این قضیه دارند و باعث شده است که افراد کم تجربه و آموزش معلمی ندیده توسط مؤسس به کارگرفته شوند که عواقب جبران‌ناپذیری در اساسی‌ترین دوره تحصیلی یعنی آموزش ابتدایی به دنبال دارد.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: گستردگی دامنه واگذاری توأم با شتابزدگی که حتی برخی مدارس در مهر و آخر شهریور واگذار شده است، موجب نادیده گرفتن شرایط انتخاب معلمان واجدالشرایط برای کتاب‌های تازه تألیف، شده است چرا که در دوره ابتدایی، بسیاری از کتاب‌های ما جدید است و تدریس آن کار هر کسی نیست و معلمان باسابقه نیز در تابستان، دوره می‌بینند.

وی به دلسردی خیرین مدرسه‌ساز از سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت و ساز مدارس اشاره کرد و گفت: ما هر ساله می‌شنویم که خیرین حدود 3 هزار میلیارد تومان تعهد مدرسه‌سازی می‌دهند و وقتی مدارس را به صورت زیاد واگذار کنیم، آیا خیرین انگیزه ساخت مدرسه را دارند.

* کمرنگ شدن اهداف آموزشی و تربیتی را در مدارس واگذار شده

سحرخیز، کمرنگ شدن اهداف آموزشی و تربیتی را در مدارس واگذار شده به مؤسسان غیردولتی، مشکل دیگر عنوان کرد و ادامه داد: نظارت بر مدارس غیردولتی سخت است و در این شرایط، تعداد کثیری مدرسه واگذار شده است؛ با این حساب، چه کسی پیگیری می‌کند که کیفیت آموزش پایین نیاید و به مسائل تربیتی دانش‌آموزان توجه شود.

وی افزود: افرادی که مؤسس به عنوان حقوق‌بگیر و معلم امروز به این مدارس می‌آورد، آیا پس یک‌سال و چند سال، از مدعیان استخدام در آموزش و پرورش نخواهند بود و نشان آن هم تجربه تلخی است که در سال‌های گذشته در آموزش و پرورش شاهد تجمعات افراد مختلف برای استخدام در آموزش و پرورش بودیم.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: کاهش انگیزه در معلمان و ایجاد نگاه بدبینانه به نظام آموزشی مبنی بر اینکه مابقی مدارس به تدریج واگذار می‌شوند، ایجاد نارضایتی در خانواده‌ها و ایجاد رقابت ناسالم بین مؤسسان مدارس غیردولتی از دیگر اشکالات بر این شیوه‌نامه است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها