امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۲۲:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 117480
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 23
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، هم‌اندیشی علمی «میراث فکری و معنوی آیت‌الله مرحوم سید عبدالحسین لاری» به بهانه ...

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، هم‌اندیشی علمی «میراث فکری و معنوی آیت‌الله مرحوم سید عبدالحسین لاری» به بهانه رحلت سیده مجاهد زهرا آیت‌اللهی آخرین بازمانده مرحوم آیت‌الله لاری، عصر دیروز (چهارشنبه 16 مهر ماه) در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم، علی‌محمد بشارتی، سجاد چیت‌فروش‌، سجاد هجری، وحید کارگر جهرمی و تعدادی از اقوام آیت‌الله عبدالحسین حائری نجفی با دبیری حسین احمدی سخنرانی کردند.
 
سجاد هجری دانشجوی دکتری تاریخ با تحقیق در زمینه رساله ها و آثار آیت الله حائزی نجفی گفت: دو رساله ایشان در مقوله علم امام بالمعن الاعم است که این آثار در وجوهی کم نظیر است، به عقیده بنده ایشان میراثی دارند که بدان پرداخته نشده درصورتی که به این میراث پرداخته شود، بی نظیر بودن آنها مشخص می شود.

وی در ادامه افزود: در رسائل ایشان وحدتی وجود دارد و در عین حال در پرداختن ایشان به موضوعی، اختلافات مدنظر آیت الله حائری بوده است به تعبیر دیگر موضوعاتی که نوعی شبهه داشتند را مدنظر قرار می دادند، بنابراین از واژه شبهه و شبهات بسیار استفاده کردند.

هجری با تأکید بر مقولات محکمات و متشبهات در قرآن کریم گفت: آیت الله لاری سبک کارشان با بهره گیری از متشابهات و محکمات قرآن کریم بوده است ایشان رساله ای حتی در محکمات و متشابهات دارند و نظرشان را دراین باب دقیق بیان کرده اند.
 
سجاد چیت فروش مدیر گروه اندیشه سیاسی مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره نسبت اندیشه سیاسی آیت الله لاری با انقلاب اسلامی با اشاره به چارچوب های تاریخ تفکر گفت: یکی از سنت هایی که از دوران مشروطه وجود داشت، توجه به سلطانیزم بود که آیت الله لاری با آن مقابله کردند، ایشان پلی از سنت فکری مشروطه به حکومت اسلامی زدند در دوره ای که مشروطه در حال شکست بود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که اندیشه سیاسی آیت الله لاری را مطالعه می کنند به ابهاماتی نیز می رسند، توضیح داد: البته خود این بزرگوار تقریباً ابهامات را درون مسائل فکری قرار داده است. یکی از مفاهیم مهم در اندیشه ایشان آیات الظالمین است او با 400 آیه قرآنی حضور سلطانیزم و شاه را از بین برد و معتقد بود که اینها جایگاهی در اندیشه سیاسی ما ندارند.

چیت فروش دیگر مولفه فکری آیت الله لاری را استعمار و رد نگاه های عرفی غربی به شمار آورد و گفت: به چه دلیل است که مقام معظم رهبری در اتاق کارشان عکس آیت الله لاری را قاب گرفته اند؟ این نشان می دهد که سنت فکری آیت الله لاری، الگوی رهبری بوده است.

وی در پایان گفت: روش شناسی آیت الله حائری لاری بسیار مهم است چرا که وی حکومت سیاسی را برای اسلام معتقد بود و وی حکومت قاجار را حکومت اموی می دانست. از دیگر نکات مشترک بین اندیشه آیت الله لاری و امام راحل توجه به امر به معروف و نهی از منکر البته نه به معنای جزئی کلمه، بود.  امروزه باید برای رفع مشکلات تئوریک جامعه به نقد سنت ها و بسترهای فکری بپردازیم بررسی اندیشه امثال آیت الله لاری برای ما حائز اهمیت است.

درپایان مراسم نیز وحید کارگر جهرمی ، کارشناس ارشد تاریخ معاصر درباره تشکیل حکومت اسلامی در لارستان گفت: آیت الله عبدالحسین نجفی به عنوان رهبر مشروطه در آن دوره به سید لاری مشهور بوده لیکن در نجف اشرف به دنیا آمده و به دعوت گروهی مردم به لار رفته بود، در نهایت اقدامات دینی وی زیاد بوده از جمله تأسیس حوزه علمیه در لار و جذب شاگرد از نواهر مختلف، تشکیل مدارس علمیه و فعالیت های سیاسی و مذهبی علیه یهودیان و... شامل اینهاست.

وی درباره علت حضور آیت الله لاری در شیراز گفت: ایشان در دوره مشروطه به دعوت گروهی مشروطه خواهان شیراز به همراه نیروهای زیادی یک سالی در شیراز بود. ایشان در شاهچراغ نمازجمعه برگزار کرد و انجمن انصار تشکیل داد. در اندیشه آیت الله لاری سلطان جایگاهی نداشت و مبارزه با محمدعلی شاه و اینکه حکومت وی مشروعیتی ندارد، از جمله فعالیت های آیت الله لاری با همکاری مردم بود.
 
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار