امروز : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 18
۰۲:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 117932
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۳۵
تعداد بازدید: 11
«پیام دهکردی» دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در گفت و گو باخبرنگار تئاتر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با اشاره ...

«پیام دهکردی» دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در گفت و گو باخبرنگار تئاتر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با اشاره به ملاقات و جلسه ای که پیش از شروع جشنواره با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته است، گفت: مدت ها قبل جلسه مفصلی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتم و در این جلسه از دغدغه ها و شرایط جامعه تئاتر کشور، تئاتر کودک و نوجوان و همچنین بحث خصوصی سازی صحبت و مسایلی را مطرح کردم که قرار شد این گفته ها را مکتوب کرده تا بنده از یک سو و کمیسیون هم از سویی دیگر دغدغه مندانه این جریان را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در آن جلسه تقاضا یا به نوعی خواهش من از آقایان این بود که درست است جامعه تئاتر کشور به لحاظ بودجه و امر مالی نیازمند است اما بیش از آن به حمایت معنوی نیاز دارد که بخشی از این حمایت معنوی حضور دولتمردان در بطن هر جشنواره و یا اجرا است.

دهکردی اضافه کرد: در نتیجه این جلسه اعضای کمیسیون اعلام کردند که طی برگزاری جشنواره به همدان آمده و از نزدیک چند اجرا را تماشا کنند. این شد که روز گذشته آقایان بیژن نوباوه، مفید کیایی نژاد و احمد سالک به همدان آمدند.

این بازیگر ادامه داد: در همدان نیز به اتفاق نماینده های کمیسیون فرهنگی جلسه ای برگزار کردیم که در این جلسه آنها به ضرورت تئاتر کودک و نوجوان تاکید کردند و اصرار داشتند که در خصوص این موضوع بیش از آنچه که هست کار شود و حتی معتقد بودند که نمایندگان مجلس باید بر روی این موضوع دقت و تاکید بیشتری داشته باشند و آن را به طور جدی پیگیری کنند. بعد از جلسه نمایندگان به تماشای یک تئاتر صحنه ای و همچنین اجرای خیابانی نمایش «زرافه» از کشور اسپانیا را دیدند و عازم تهران شدند.

*نمایندگان مجلس به حوزه تئاتر نزدیک شدند

دهکردی در پاسخ به این سوال که ماحصل جلسه با نمایندگان مجلس چه بود توضیح داد: ماحصل جلسه ای که روز گذشته اتفاق افتاد نزدیکی نمایندگان به حوزه تئاتر به عنوان یک رویداد مبارک است که دستاوردهای خوبی را به همراه خواهد داشت از جمله آنکه آیندگان باخبر می شوند که معضلات تئاتر چیست و ظرفیت های تئاتر در چه اندازه ای است و در عین حال هنرمندان متوجه می شوند که دولتمردان و نمایندگان مجلس آن ها رصد و کارهاشان را دنبال می کنند که این نوعی انگیزه برای ادامه فعالیت هنرمندان خواهد بود.

*کمیسیون فرهنگی مجلس شاگرد اول همگرایی با تئاتر شد

دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به دغدغه توجه بیشتر به هنر تئاتر بیان کرد: خدا را شاکرم که مجلس شورای اسلامی شاگرد اول دیدگاهی که بنده از روز نخست مبنی بر همگرایی و تعامل مطرح کرده بودم، شد. به باور من مجلس شورای اسلامی یا بهتر بگویم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نسبت به دیگر حوزه ها مانند وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه نخست را کسب کرد.

دهکردی در ادامه این گفت و گو به تعامل شهر همدان در برگزاری این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: در بخش همراهی، این شهر تلاش بسیار جدی کرد که به علاوه تغییرات بنیادینی که من در این دوره از جشنواره ایجاد کردم باعث شد تا به امروز جشنواره خوبی در شهر همدان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: از جمله تدبیراتی که در این دوره از جشنواره داشتیم عدم حضور چند مرحله ای گروه ها بود که در سال های گذشته هر گروه فقط برای اجرای خود به همدان می آمد و بعد از اجرا هم شهر را ترک می کرد اما امسال با تعاملی که میان مسئولین برگزاری جشنواره و مدیران شهر همدان برقرار شد تمامی گروه ها از همان روز نخست جشنواره تا به انتها در شهر همدان حضور داشتند و تماشاگر اجرای گروه های دیگر بودند؛ لذا ناگفته نماند مشکلاتی نیز بر سر راه ما قرار می گیرد که با تدبیر آن ها را حل می کنیم.

*تا رسیدن به نقطه متعالی فاصله زیادی داریم

دهکردی همچنین گفت: البته در بحث اجرای بدون عیب و نقص در برگزاری جشنواره حتی شهر پاییتخت هم کمبودهایی را دارد که به امید خدا به مرور زمان این اشکالات نیز در همه شهرها و برای تمامی جشنواره ها برطرف خواهد شد.

دهکردی افزود: ناگفته نماند که تفاوت هایی هم صورت گرفته به عنوان مثال امسال شهر همدان سالنی را به بخش خردسالان اختصاص دادند یا سالنی را برای بخش تئاتر دانش آموزی اضافه کرده اند این ها اتفاقاتی است که در حال حاضر رخ داده است لذا عرض من آن نقطه متعالی است که هنوز با آن نقطه فاصله داریم.

وی در خصوص بخش تئاتر مادر و فرزند بیان کرد: چندی پیش با خبر شدم که در کشور آلمان در تعدادی از سالن ها جایگاهی را اختصاص داده اند برای نشستن مادر و نوزاد و می دانستم که اجراهایی در دنیا داریم که صرفا مخاطب آن مادران و نوزادان شش ماهه تا 3 ساله هستند. فکر کردم که اگر بتوانیم اجرایی را از خارج دعوت کنیم که این نشانه ها در آن وجود داشته باشد عالی خواهد شد بنابراین خدارا شاکر هستم که یکی از اجراهایی که آمده بود دقیقا همین ویژگی مشخص را داشت که ما آن را دعوت کردیم تا بگوییم اهمیت و فصل آموزشی حوزه تئاتر کودک و نوجوان از نوزادی آغاز می شود نه الزاما از زمان کودکستان و ابتدایی!

* مرکز هنرهای نمایشی در خصوص تئاتر کودک و نوجوان کم کاری می کند

پیام دهکردی ضمن اشاره به فعالیت مرکز هنرهای نمایشی در راستای اهمیت دادن به تئاتر کودک بیان کرد: دو جریان مهم، بحث تئاتر دانش آموزی و تئاتر کودک و نوجوان را دنبال می کند؛ یکی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و دیگری هم معاونت پرورشی نظام آموزش و پرورش است که در حال حاضر صحبت هایی مبنی بر توجه و پیگیری بیشتر تئاتر کودک را دنبال می کنند اما متاسفانه مدت هاست در این  حیطه کم کاری دیده می شود. در جلساتی که بنده این اواخر با برخی از این مسئولین داشتم همه آن ها بر این باور بودند که قصد ارائه و انجام برنامه های مفصلی در این زمینه را دارند و در صدد هستند که از این کم تحرکی خارج شوند و این عرصه را تبدیل به یک جریان پویا کنند، آنچه چیزی هم که برعهده مرکز هنرهای نمایشی است انجام میشود اما بسیار کم!
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها