امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۹:۴۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 117947
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۳۵
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در ادامه گفت‌وگو با کارشناسان قرآن کریم درباره فهم عمومی قرآن و راه‌های نهادینه

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در ادامه گفت‌وگو با کارشناسان قرآن کریم درباره فهم عمومی قرآن و راه‌های نهادینه کردن آن دقایقی را با «علی رجبی» حافظ کل قرآن و نفر اول بیست‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم.

اشراف مفاهیم آیات قرآن توسط قاری و مستمع در هر دو ایجاد حس لذت می‌کند

رجبی با اشاره به ضرورت جذب قاریان و حافظان قرآن برای فراگیری مفاهیم قرآن گفت: باید ابتدا قاریان و حافظان قرآن به فراگیری مفاهیم قرآن دعوت شوند تا حفظ و تلاوت آنها معنی محور و همراه با تسلط بر معانی آیات باشد. یعنی هر حافظ به مقداری که قرآن حفظ است، همان مقدار به مفاهیم آیات اشراف داشته باشد.

وی فراگیری معنی و مفهوم آیات توسط قاریان را سبب تأثیر بیشتر تلاوت بر مخاطبان دانست و گفت: اگر قاری قرآن آیات الهی را به خوبی درک کند در هنگام تلاوت موسیقی و اجرای وی تأثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارد و مستمع لذت بیشتری از قرائت این قاری قرآن می‌برد.

این حافظ کل قرآن با اشاره به ضرورت سیاست‌گذاری درست در زمینه آموزش مفاهیم قرآن کریم گفت: باید سیاست‌گذاران این امر با تولید کتب، برگزاری مسابقات و اطلاع‌رسانی، قاریان و حافظان قرآن را به سمت آموختن مفاهیم آیات هدایت کنند، این کار سبب می‌شود قاریان و اساتید، کسانی که تازه می‌خواهند گام در این راه بگذارند را از همان ابتدا به تلاوت و حفظ همراه با معانی و مفاهیم تشویق کنند. این امر با راه‌اندازی کلاس‌های تخصصی، تدوین کتب و تهیه منابع، تبلیغات رسانه‌ای و تفهیم درست موضوع برای قاریان، حافظان و اساتید می‌تواند در درازمدت سبب بالا رفتن فهم عمومی آیات در جامعه شود.

رجبی فهم قرآن توسط قاری و حافظ قرآن را سبب لذت بردن از تلاوت دانست و گفت:‌ کسی که قرآن را حفظ می‌کند و یا به دنبال یادگیری تلاوت است در صورتی که معانی آیات را به خوبی بفهمد لذت واقعی انس با قرآن را درک می‌کند، زیرا انس با قرآن به فهم آیات نیاز دارد.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ضرورت بیان تفسیر آیات در جلسات تلاوت خبر داد و گفت: باید اساتید تلاوت هنگام آموزش فنون قرائت معانی و مفاهیم آیات را هم به قاریان آموزش دهند و اگر قادر به این کار نیستند با دعوت از اساتید تفسیر، این کار را انجام دهند. همچنین اساتید جلسات می‌توانند از قرآن‌آموزان بخواهند که در این‌باره مقاله و یا انشا بنویسند و در جلسه بعد آن را قرائت کنند.

نقاشی آیات در ذهن مستمع با بیان مفاهیم پیش از تلاوت

وی با اشاره به اینکه باید قطعات تلاوت به همراه مفاهیم آیات استخراج و در اختیار قاریان قرار گیرد، گفت: مفاهیم آیاتی که برای تلاوت مناسب است باید توسط اساتید استخراج و در اختیار قاریان قرار گیرد، تا قاریان پیش از تلاوت، مفاهیم آیات را برای مستمعان تبیین کنند. این کار مانند این است که یک نقاش قبل از نقاشی طرح و ایده را در ذهن خود پرورش دهد، در این صورت اگر قبل از تلاوت مفاهیم آیات برای مستمع شرح داده شود در واقع قاری قرآن، مفاهیم آیات را در ذهن مخاطب خود نقاشی کرده و هنگامی که آیات تلاوت می‌شود مستمع کاملاً احساس می‌کند با آیات و موضوعات آن آشنا است.

رجبی با اشاره به ضرورت آموزش مفاهیم قرآن در سطح آموزش و پرورش گفت: باید در مدارس همان‌طور که روخوانی و روانخوانی را به بچه‌ها یاد می‌دهند؛ نوجوانان را با معانی کلام خدا آشنا کنند تا بچه‌ها ابتدا بفهمند قرآن چیست و چه می‌گوید، در این صورت این قشر لذت مفاهیم ناب آیات الهی را درک می‌کنند و خودشان به این سمت می‌آیند.

باید مفاهیم آیات به صورت کاربردی و امروزی استخراج شود

وی استخراج معانی و مفاهیم آیات قرآن به صورت کاربردی را یکی دیگر از راه‌های گسترش فهم عمومی قرآن دانست و گفت: باید کار آموزش مفاهیم قرآن به صورت کاملاً امروزی و کاربردی انجام شود. یعنی اگر کسی آیاتی از قرآن را با معانی و مفاهیم آن می‌خواند، دقیقاً حس کند که این آیات با زندگی روزمره او در ارتباط است و او می‌تواند از نور قرآن برای روشن کردن مسیر زندگی استفاده کند.

انتهای پیام/م.خ

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار