امروز : سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 26
۲۰:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 117994
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 54
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از کرمان، محمد کردبچه پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با حضور

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از کرمان، محمد کردبچه پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با حضور استان‌های منطقه 6 کشور در کرمان با تاکید بر استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد گفت: استقرار بودجه‌ریزی هدفمند و نتیجه‌محور است و در این نوع بودجه‌ریزی اساس اولویت‌گذاری است تا فعالیت‌ها تعدیل و نتیجه این برنامه تحقق بیشتری یابد.

وی ادامه داد: در این نوع بودجه‌ریزی تخصیص اعتبارات بر اساس عملکرد مدیران دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در سال 84 با آغاز دولت نهم تلاش‌های زیادی در راستای استقرار این نظام بودجه‌ریزی کشور توسط مسئولان وقت صورت گرفت، افزود: با تغییر و تحول در معاونت برنامه‌ریزی، کل نظام تغییر کرد و نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد لغو شد و نظام مبتنی بر بی‌انضباطی مالی جای آن را گرفت.

کردبچه گفت: در سال 87 نه‌ تنها نظام بودجه‌ریزی محقق نشد بلکه نظام اشتباه سال‌های قبل از آن را نیز از دست دادیم.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: نظامی که در آن سال‌ها تا سال 91 بر بودجه‌ریزی کشور حاکم بود، نظام دور زدن قانون و ارتباطات بود که به ما تاکید می‌کرد که قانون را دور بزنید که کارها زودتر پیش برود.

کردبچه افزود: حذف فرم و دستور‌العمل بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از بخشنامه بودجه، حذف اطلاعات مربوط به فعالیت و اهداف کمی ذیربط از موافقت‌نامه‌ها و افزایش تعداد اعتبارات و ردیف‌های متفرقه و متمرکز از جمله عواملی بود که در نهایت منجر به استقرار بودجه‌ای غیرقانونی و شفاف شد.

وی تداوم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را از موفقیت‌های این نظام دانست و افزود: این نظام در سال 51 مصوب شد که پس از انقلاب در سال 84 برای نخستین‌بار بود که بر اساس حکم بند چهار ماده یک قانون برنامه و بودجه کشور در دستور کار قرار گرفت.

کردبچه با تاکید بر تدوام نظام بودجه‌ای مبتنی بر عملکرد گفت: اجرای این امر نیازمند اراده و عزم جدی مسئولان بالای نظام است؛ این نظام بودجه‌ریزی در سال 92 بار دیگر احیا شد و با تغییرات مدیریتی عملیاتی شدن آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به تعیین و ارزیابی شاخص‌های عملکرد این نظام تصریح کرد: چالش‌هایی چون تعریف فعالیت، پیچیدگی تعیین هزینه فعالیت، استفاده مناسب از اطلاعات عملکرد سالانه در برنامه، مرتبط ساختن نظام تاسیس اطلاعات و ... در اجرای این برنامه وجود دارد.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه گفت: تلاش ما این است که این نوع بودجه‌ریزی به سال 94 برسد.

وی افزود: بازبینی و احصای برنامه اجرایی نیازمند این است که شاخص‌های عملکرد تخصیص و اهداف کمی مشخص شود که باید اضافه کنم که دستگاه‌های اجرایی ملی، برنامه اجرایی آن‌ها مشخص و شاخص‌های عملکردشان عنوان شده است.

کردبچه اصلاح زیرساخت‌های نظام بودجه‌ریزی از جمله اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح نظام حسابداری بودجه، بازنگری در نظام نظارت بودجه و همچنین آموزش و اشاعه‌ فرهنگ بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد که در راستای استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد صورت می‌گیرد.

وی اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را ضروری و حیاتی دانست و عنوان کرد: اجرای این برنامه می‌تواند در سال‌های آینده به صرفه‌جویی و اثربخشی دستگاه‌های دولتی بینجامد که با کمترین اعتبارات بیشترین کار و فعالیت انجام بگیرد و در آن زمان است که دستگاه‌های ما دیگر مثل امروز با کمبود بودجه مواجه نیستند.

انتهای پیام/2446/م40/ف4004

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها