امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۶:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 118321
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 7
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،سعید شاه‌حسینی از فیلمسازان پیشکسوت در عرصه فیلم کوتاه که امسال با فیلم مستند «خورشید باغ و پنجره» در سی ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،سعید شاه‌حسینی از فیلمسازان پیشکسوت در عرصه فیلم کوتاه که امسال با فیلم مستند «خورشید باغ و پنجره» در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران جدی‌ترین فرصت برای فیلمسازان کوتاه است که بتوانند تولیدات خود را در معرض نمایش قرار دهند. آن‌ها با انگیزه پیدا کردن مخاطب و حضور در یک فضای فرهنگی در این جشنواره شرکت می‌کنند. این جشنواره از سال 68 که برگزار شده تا به امروز رشد بسیار زیادی در عرصه فیلم کوتاه داشته است. فیلمسازان به بهانه حضور در این جشنواره فیلم می‌سازند چون می‌دانند فیلمشان دیده می‌شود. اگر روزی این جشنواره حدف شود جدی‌ترین و معتبرترین محل فعالیت فیلمسازان کوتاه منحل شده است.

وی ادامه داد: فراز و فرودهای زیادی را در سیر برگزاری این جشنواره شاهد بوده‌ایم. هر سال تغییرات مثبتی در روند سیاست‌گذاری جشنواره اتفاق افتاده است. از سال 70 که برای اولین بار در این جشنواره شرکت کردم تا به امروز شاهد تغییرات مثبت زیادی بوده‌ام مثلا تعداد فیلم‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و همین که ما شاهد بروز استعدادهای بیشتری در عرصه فیلم کوتاه باشیم، جای خوشحالی دارد، اما با توجه به افزایش امکانات فیلمسازی و تکنولوژیکی، خلاقیت فردی و بروز ایده‌های ناب در فیلم‌ها کاهش پیدا کرده که طبیعتا روی سطح جشنواره هم تأثیر گذاشته است. زمانی که کارگردانان فیلم‌های هشت میلیمتری می‌ساختند، بار خلاقه فیلم خیلی زیادتر از الان بود و شاید جبر زمانه یکی از دلایل این اتفاق باشد. کمیت افزایش و کیفیت کاهش پیدا کرده و خود جشنواره شاید نتواند تأثیری در این زمینه داشته باشد، چون اساسا خط دادن به فیلمساز به ضرر خلاقیت است. همین که جشنواره بتواند کارگاه‌ها را به طور مدام برگزار کند و برای بیان ایده‌های نوین فیلمسازی دست به نشر بیشتری بزند، کافی است.
کارگردان فیلم‌های کوتاه «سایه دیروز»، «ایست»، «گره»، «روز سکوت و کار» ادامه داد: در مستند «خورشید باغ و پنجره» سعی کرده‌ام متفاوت عمل کنم. این مستند مشاهده‌گر است. گرایشی که در کارنامه من گرایش غالب نیست.«خورشید باغ وپنجره» به فرم نزدیک است و المان‌های سینمایی در آن ارجحیت دارد. تلاشم این بود که بیشتر به سینما نزدیک باشم تا به مفهوم‌پردازی. اعتقادم این است که مفاهیم را خیلی راحت‌تر می‌توان در کتاب و مقاله عنوان کرد و ارائه داد، پس اگر فیلم می‌سازیم بیش از هر چیز باید تجربه سینمایی را نشان دهیم. فیلم مجموعه‌ای از تصاویر، صدا، موسیقی و کلام است. در این فیلم به مشارکت مخاطب احتیاج دارم. هر چقدر کارگردان مخاطب را در کشف معانی بیشتر دخیل کند به او احترام بیشتری گذاشته است. من سعی کردم در این مستند فضای کشف برای مخاطب به وجود بیاورم.

شاه‌حسینی که مدرس سینما در دانشگاه است درباره پیش‌بینی واکنش مخاطب با فیلمش توضیح داد: پدیده مخاطب یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین پدیده‌ها خصوصا در ایران است. اما با توجه به تجربه‌های قبلی‌ام در فیلمسازی و بازخوردهایی که از این فیلم تا به الان گرفته‎‌ام، می‌توانم تا حدی به استقبال مخاطب از این فیلم امیدوار باشم. به هر حال در این فیلم نوع جدیدی از فرم وارد سینمای مستند شده که شاید در ابتدا برای تماشاگر نامأنوس باشد. خوشحالم که امسال هم تماشاگر آثار فیلمسازان جوان در جشنواره هستم. بیش از هر چیز دیدن استعدادهای جوان در جشنواره من را شگفت‌زده می‌کند. امیدوارم امسال فیلم‌های شبیه به هم کمتر ساخته شده باشد و فیلمسازان بر اساس لحن و بیان سینمایی خاص خودشان فیلم ساخته باشند.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار