امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 23
۰۷:۵۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 118603
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۳۴
تعداد بازدید: 61
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، پانزدهمین مراسم «شب شاعر» پاسداشت غلامرضا کافی عصر امروز با حضور حسین اسرافیلی، ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، پانزدهمین مراسم «شب شاعر» پاسداشت غلامرضا کافی عصر امروز با حضور حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، شکارسری، دکتر محمدرضا سنگری، میلاد عرفانپور، پروانه نجاتی، سیمین‌دخت وحیدی، محمدمهدی سیار، حسین جنیدی، هاشم کرونی، شهرام شکیبا، حجت‌الاسلام دعایی و جمعی از اهالی شعر و ادبیات در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*کافی از یدالله رویایی هم در «شرح منظومه ظهر» شعر عاشورایی آورده است

حمیدرضا شکارسری در ادامه پانزدهمین مراسم «شب شاعر» گفت: غالباً ادبا و شعرا با چند اثرشان بیشتر شناخته می‌شوند و مخاطبان نیز با چند اثر آنها آشنا هستند. گاهی اوقات این اتفاق با یک شعر از یک شاعر می‌افتد. «ترانک‌ها»‌ و «شرح منظومه ظهر» دو اثری است که در میان آثار کافی بیشتر شناخته می‌شود. در برنامه‌ای در شیراز حدود 2 ساعت در مورد «شرح منظومه ظهر» حرف زدم و به جامعیت آن اشاره کردم و جامعیت و انصافی که جناب سنگری به آن اشاره کرد در این کتاب دیده می‌شود که برای مثال از یدالله رویایی هم شعر عاشورایی آورده است.

وی افزود: دکتر کافی از نسلی از دانش‌آموختگان دانشگاهی که پیش از انقلاب بسیار کم بودند ولی بعد از انقلاب بیشتر شدند که به ادبیات روز توجه داشته باشند، است. «ترانک‌ها»‌ دیگر اثری است که باید به آن اشاره کرد. خلق این اثر گویای این مطلب است کسی که آن را نوشته در حال تدریس در دانشگاه است اما به ضرورت‌های شعر روز نیز توجه می‌کند. جریان شعر انقلاب که یک جریان انکارناپذیر است با امثال «ترانک‌ها»‌ امکان می‌یابد و اسم شعر طرح به شعر کوتاه شکل می‌یابد و با امثال این مجموعه دیده می‌شود. در «ترانک‌ها»‌ شکل و هسته‌ واقعی شعر را می‌توان دید.

*ساده‌نویسی در شعر انقلاب مدیون‌ «ترانک‌ها»ی کافی است

این منتقد ادبی اضافه کرد: «ترانک‌ها»‌ جزو شکل‌دهندگان و آغازکنندگان شعر کوتاه در جریان شعر انقلاب است. رباعی‌ها، دوبیتی‌ها و غزل‌هایی که از کافی می‌شنویم گویای منِ شخصی کافی است که می‌توان آن را در سایر شعرا نیز دید اما در «ترانک‌ها»‌ می‌توان خود واقعی کافی را مشاهده کرد و در این مجموعه، اشعار بیشتر بار استعاری دارند. اشارات صریح و استعاری که به وضعیت روزگار دارد در اشعار دیگر کافی دیده نمی‌شود. جزئی نگری که در «ترانک‌ها»‌ وجود دارد در سایر سروده‌ها به چشم نمی‌آید. شعر اجتماعی کافی را بهترین شکلش را می‌توان در «ترانک‌ها» دید. کلی‌گویی و معناگرایی در این اشعار کنار گذاشته شده و بی‌پرده سخن به میان آورده است. ساده‌نویسی در شعر انقلاب مدیون «ترانک‌ها»‌‌ی کافی است.

شکارسری گفت: اینها بهانه‌ای نیست که وی در سروده‌هایش از دانش کلاسیک و آکادمیک استفاده نکند بلکه از تکنیک‌های سنتی نیز در شعرش بهره برده است. «ترانک‌ها»‌ وجه مدرن شاعری کافی است و آینده نامِ شعر وی جدای از شخصیت پژوهشگر ایشان بی‌تردید در «ترانک‌ها»‌ است و اشعار نو کافی مانیفست شعری وی است.

*کافی اهل حاشیه نیست

در ادامه این مراسم محمدمهدی سیار گفت: غلامرضا کافی از آن دست شاعران اهل متن است که آن اندازه‌ای که اهل متن است اهل حاشیه نیست و آهسته و پیوسته کار شعر و پژوهش را در شیراز انجام می‌دهد. خاطرم هست در فسا هر وقت شب شعری برگزار می‌شد یکی از شعرایی که انتظار می‌کشیدیم شعر وی خوانده شود غلامرضا کافی بود. چهره‌‌ایی که از آن سال‌ها از کافی در خاطرم مانده چهره‌ای جدی بوده که همچنان نیز به همان شکل است.

خالق کتاب «رودخوانی» اضافه کرد: کافی دارای تجربه شعری بسیار است اما این نکته شخصیت پژوهشی وی را زیر سؤال نبرده و موجب تکه‌تکه شدن شخصیت وی نشده است و موفقیت ایشان به دلیل تسلط و علاقه وی به ادبیات کهن است و موفقیت کافی مرهون سال‌ها تعمق در ادبیات کهن بوده و ای کاش منتقدان جدی ادبیات که استاد کافی یکی از آنها بیشتر از این بودند تا بهره‌گیری از زیبایی‌شناختی در شعر را منعکس کنند استفاده از قالب‌های کهن نیز دارای همان رنگ نوجویانه ایشان است. اعتدال در شخصیت کافی موجب شده تا آثار بسیاری از وی داشته باشیم.

در ادامه این مراسم پروانه نجاتی همسر دکتر کافی دو قطعه‌ شعر برای همسرش قرائت کرد:

خدا هوای مرا داشت آفرید تو را

تراز دامن تقدیر من برید تو را

 

برای آنکه جهان مرا بر افروزی

میان این همه منظومه برگزید تو را

 

اراده کرد زمین قصه را تمام کند

که از بهشت، خودش سیب تازه چید تورا

 

هبوط کردی و با لحن آب جوشیدی

و خاک با عطشی خاص سر کشید تورا

 

بهانه کرد که در شعله پر بشوید عشق

برای گرمی بازار خود خرید تورا

 

قرار شد که همیشه کنار من باشی

به دور شاخه غم بی‌صدا تنید تورا

 

تو منتشر شدی آرام چارگوشه دل

و عشق تا وسط ماجرا کشید تورا

 

ز شورچشمی مردم هنوز می‌ترسم

از این مسیر گذشتی کسی ندید تورا

***

آن قدر در مساحت نام تو زیستم

تا باورم شود که بدون تو نیستم

 

یک عمر در کنار تو بالیده‌ام که هیچ

باور نمی‌کند کسی از من که چیستم

 

آن قدر چون توام که در ابعاد آینه

تردید می‌کنم که منم یا تو، کیستم

 

وقتی نباشی از همه بیزار می‌شوم

هستم ولی بدون تو انگار نیستم

 

دور از تو در کبودی شب‌های انتظار

آهسته بغض کردم و تنها گریستم

 

ای عشق، ای طراوت باران، بهار درد

بگذار زیر چتر خیالت بایستم

*متاع کفر و دین ما ادبیات انقلاب است

در انتهای این مراسم غلامرضا کافی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و سخنرانان این مراسم گفت: از آنجا که نفس انسانی حلاوت‌طلب است اما دوستان امروز، مطالبی گفتند که من خود را لایق آنها نمی‌دانم ما متاع کفر و دین خود را انتخاب کردیم و دغدغه ادبیات انقلاب را برای خود برگزیده‌ایم.

وی افزود:‌امروز در منطقه ما با افتخار سر بالا می‌گیریم و می‌گوییم انقلاب اسلامی ایران اما چه اتفاقی افتاده که برای ادبیات انقلاب اسلامی این حال را نداریم. ما از جهت سیاسی با افتخار از انقلاب اسلامی یاد می‌‌‌کنیم اما در حوزه ادبیات با ترس و لرز این موضوع را مطرح می‌نماییم. من خودم ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری در دانشگاه تدریس می‌کنم و می‌بینم که این درس، درسی اختیاری است و نمره ارزشیابی این درس بسیار پایین است. به نظرم باید برنامه‌هایی انجام شود که بحث ادبیات انقلاب اسلامی که ادبیات آیینی، دفاع مقدس، جنگ و ضدجنگ را نیز در بر می‌گیرد گسترده شود. اصطلاح ادبیات پایداری متعلق به ادبیات انقلاب اسلامی است و این در حالی است که عده‌ای می‌گویند امرالقیس شاعر پایداری است ولی این سخن اشتباهی است.

کافی اضافه کرد: ما دو شاعر داریم که در دوره رضاخان بودند اما مانند عصر کلاسیک شعر می‌گویند و کمتر مطرح می‌شوند در صورتی که چیزی کمتر از شعرای آن دوره ندارند. فؤاد کرمانی چرا مطرح نیست؟ وی بزرگترین شاعر آیینی آن دوره است یا آیت‌الله غروی اصفهانی دومین شخص است. ایشان عاشقانه‌ترین اشعار درباره امام زمان (عج) را سروده است اما چرا این دو شاعر مطرح نیستند زیرا در آن دوره باید اشعار آیینی پوشیده و پنهان می‌مانده و این نتیجه دست‌های پشت پرده است.

*شمس لنگرودی جریان ادبیات انقلاب را انکار می‌کند

وی افزود: عده‌ای شاگردان ما در کلاس می‌پرسند مگر در انقلاب اسلامی کتاب ضد انقلاب و ضد جنگ هم چاپ می‌شود که من در جواب گفتم حق‌‌التألیف هم پرداخت می‌شود، کجای کارید؟! نگرانی ما در حوزه ادبیات انقلاب مانند ماهی گوشت تلخی است که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کند و تنها عامل ماندگاری‌اش همین گوشت تلخش است، اما این ماهی تخم‌های شیرینی دارد و مجبور است برای اینکه تخم‌هایش توسط سایر موجودات خورده نشود آنها را در دهان نگه دارد و در فرصت‌هایی که پیدا می‌کند آنها را از دهان بیرون ریخته تا رشد نمایند، در این رفت و برگشت‌ها گاهی تخم گربه ماهی نیز وارد دهانش می‌شود و این گربه‌ماهی زودتر از تخم‌های خودش رشد می‌کند و تخم‌های این ماهی را می‌خورد.

کافی گفت: این وضعیت در مورد ادبیات انقلاب اسلامی نیز صادق است که عده‌ای بدون دغدغه در درون جریان وجود دارند و مشغول فعالیت هستند. بزرگترین کتابی که «تکا» چاپ کرده است برای شمس لنگرودی است، ما می توانسیتم وی را مصادره به نفع خودمان کنیم ولی این کار را نکردیم. شمس لنگرودی در کتابش دو جریان شعر «سیاهکل» و «شوشتر» (مسجد سلیمان) را به عنوان جریان شعر معاصر نقل کرده که مجموعه آثارشان از سال 50 تا 57 به اندازه «دا» نمی‌شود و حتی جریان سیاهکل را به رسمیت شناخته اما جریان ادبیات انقلاب را به عنوان جریان ادبیات معاصر نمی‌داند. این سخنان شمس لنگرودی سخیف است، مانند این است که از احمدرضا عابدزاده سوال شود که نیما نکیسا را می‌شناسی؟ بگوید نمی‌شناسم.

کافی در پایان گفت: حوزه خاطره نگاری انقلاب اسلامی دارای 15 نوع است و تاکنون کسی اینها را مطرح نکرده است. چه کسی تاکنون خاطرات «اسلامی ندوشن» را مطالعه کرده است اما می‌بینیم که خاطرات انقلاب خوانده و دیده شده است و این تازه در حوزه خاطره است که ادبیتی برایش قائل نیستیم.

در انتهای این مراسم از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج حوزه هنری و سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از غلامرضا کافی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار