امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۳:۱۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 119039
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 5
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست نقد و بررسی نمایش «کسى نیست همه ى داستان ها را به یاد آورد» به کارگردانی رضا حداد و نویسندگی محمد ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست نقد و بررسی نمایش «کسى نیست همه ى داستان ها را به یاد آورد» به کارگردانی رضا حداد و نویسندگی محمد چرمشیر صبح امروز؛ ٢٣ مهر در تماشاخانه‌ى ایرانشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا خاکى، مدرس و منتقدِ ادبیاتِ نمایشى و تئاتر با ترسیم روابط زمان، مکان، فضا و رویداد، به وجوب فهم پذیرى و توجه به هرمنوتیک در برخورد با کلیت یک اثر نمایشى تاکید کرد و واکاوى معنا را در این مواجهه ضرورى دانست.

دکتر خاکى با بیان اهمیت روزافزون «بازنمایى» در تئاتر، وجود و وضوح «ارجاع» را در این هنر «غیرِ قابلِ انکار» عنوان کرد و با هدایت رویکرد این نشست به سمتِ «فرمول هاى تئاترِ قبل از قرنِ بیست» و نگاه هاى کلاسیک، روشنى و عدم ابهام در «امر مرجوع» و «مرجع» را شالوده و مبناى هنرِ تئاتر برشمرد و برجسته ترین ضعف نمایش یاد شده - «کسى نیست همه ى داستان ها را به یاد آورد» - را کم توجهى به همین ساختارها و اصول طرح شده عنوان کرد.

در ادامه ى این نشست، فارس باقرى، پژوهشگر و منتقدِ تئاتر، نقش و تاثیر چرمشیر و آثار وى در عرصه ادبیاتِ نمایشىِ ایران را هم ارز و بسیار نزدیک به نفوذ و اندیشه "کریمپ" در اروپا (و به طورِ خاص در بریتانیا) قلمداد کرد و افزود: این دو هنرمند، با توجه به شرایطى که در آن فعالیت داشته اند، و نیز به تناسب موقعیت فرهنگى_اجتماعى حاکم بر کشورشان، زمینه ساز تحولاتى ژرف، ماندگار و تاثیراتى مشابه بوده اند و از این جهت، مى توان این دو هنرمند را پیشرو ترین در حوزه ى ادبیات نمایشى موطن خود قلمداد کرد.

دکتر حمیدرضا شعیرى، پژوهشگر، نویسنده، و منتقد ادبیات و هنرهاى نمایشى  که اداره ى این جلسه را نیز بر عهده داشت، فضاى تامل و نگاه هنرى کارگردان و نویسنده ى این اثر را قابل تقدیر دانست و با یادآورى زحمات عوامل این اجرا در پیوند و تعامل با نگاه اندیشمندانه ى چرمشیر و آثار وى، رویکرد تجربى او را موجب پیدایش افقى گسترده براى هنرمندان جوان و نمایشنامه نویسان آینده قلمداد کرد.

در پایان، محمد چرمشیر، نویسنده این نمایش و مدرس برجسته تئاتر و اجراى معاصر،  با بیان حضور پررنگ «تجربه گرایى» در آثار خود، به تاثیر این نظرگاه در هنر معاصر و وسعت بخشى به خوانش مخاطب اشاره کرد و  پرسش هاى حاضرین را به تفصیل و دقت پاسخ گفت.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار