امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۲:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 119243
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۲۳
تعداد بازدید: 6
حمیدرضا شهرکی ثانوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ‌ با اشاره به توسعه روزافزون مرکز مدیریت راه‌های کشور و ...

حمیدرضا شهرکی ثانوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ‌ با اشاره به توسعه روزافزون مرکز مدیریت راه‌های کشور و هوشمند‌سازی جاده‌ها، اظهار داشت:‌ در مجموع 3 نوع سامانه در مرکز مدیریت راه‌ها وجود دارد که یکی از آنها سامانه «نظارتی» است.

وی ادامه داد: در سامانه نظارتی، وضعیت ترافیک جاده‌ها رصد می‌شود مبنی بر اینکه ترافیک در هر لحظه در جاده‌ها چه وضعیتی دارد و یا اینکه بررسی می‌شود شرایط آب‌و هوایی در چه وضعیتی است و بدین ترتیب از آنها اطلاعات بصری دریافت می‌کنیم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران افزود: بخش دیگری از سامانه‌ها در مرکز مدیریت راه‌ها برای «دریافت دیتا» است که انواع دیتاها‌‌ را در اختیار ما قرار می‌دهد و در کنار شمارش وسایل نقلیه، بعدها می‌توان استفاده‌های ترافیکی از این اطلاعات‌ داشته باشیم، از آن جمله می‌توان به‌ «پیش‌بینی‌های ترافیکی» اشاره کرد که مثلاً در چند سال آینده مسیری را تعریض یا محوری را احداث کنیم.

شهرکی ثانوی تأکید کرد: بر مبنای اینکه دیتاها چگونه برداشت شده‌اند می‌توانیم پیش‌بینی‌های دقیق‌تری داشته باشیم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران ادامه داد: در کنار این موارد، می‌توانیم از طریق دوربین‌های نظارت تصویری و نیز ترددشمارها، وضعیت آنلاین سطح راه‌های کشور را بسنجیم و وضعیت محورها را از لحاظ ترافیک بررسی کنیم.

وی اظهار داشت: نوع دیگر سامانه‌هایی که در‌ مرکز مرکز مدیریت راه‌ها موجود است به نوعی برای «انتقال دیتاهای بصری» و اخذ تصمیمات ترافیکی و ارائه و اطلاع‌رسانی‌ به مردم است که از این جمله می‌توان به تابلو و سامانه‌های پیام متغیر و سرعت متغیر اشاره کرد.

شهرکی ثانوی توضیح داد: به عنوان مثال اگر در محوری تصادفی رخ دهد و ترافیک در آن محور افزایش یابد، می‌توان از طریق تابلوهای پیام متغیر ‌‌به مسافران اطلاعات جاده را ارائه داد و قبل از آنکه به مقطع بروز حادثه نزدیک شوند؛ اطلاع‌رسانی ترافیکی انجام می‌شود تا مسافران و رانندگان در صورت امکان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند، بنابراین اطلاعات برای تصمیم‌گیری در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران گفت: به همین ترتیب از طریق تابلوهای سرعت متغیر، میزان و وضعیت سرعت‌ با توجه به ماهیت و شرایط حاکم بر جاده اعلام می‌‌شود و آستانه سرعت مطمئنه ‌در اختیار مسافر و راننده قرار می‌گیرد.

وی افزود: مجموعه این سامانه‌ها در مرکز مدیریت راه‌ها این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم بازوهای اجرایی را که در شبکه راه‌ها مستقر هستند (پلیس راه) ‌درست هدایت کنیم تا حضور به موقع و سریع محقق شود.

* کنترل جاده‌های استان تهران با 15 دوربین نظارت‌ تصویری و 31 تردد شمار

شهرکی ثانوی درباره میزان افزایش دوربین‌های نظارت تصویری و ترددشمارها در محورهای مواصلاتی استان تهران بیان کرد:‌ در حال حاضر 15 دوربین نظارت تصویری عمدتاً در محورهای اصلی نظیر هراز و فیروزکوه وجود دارد و در مسیرهای آزادراهی، آزادراه‌هایی نظیر تهران- قم، تهران - کرج و بزرگراه خاوران - جاده امام رضا تحت پوشش دوربین‌های نظارت تصویری‌ قرار دارد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران گفت: البته اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری استان البرز به خصوص در محورهای کندوان و کرج - قزوین و قزوین -رشت به این مرکز ارسال می‌شود.

شهرکی ثانوی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر با افزایش تردد شمار در جاده‌های استان تهران، جمعاً 45 دستگاه تردد شمار در جاده‌های استان تهران داریم که در مقاطع راه‌های شریانی استان نصب شده است.

وی بیان کرد: اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری استان تهران در اختیار پلیس راه برای مدیریت لحظه‌ای قرار می‌گیرد، قرارگاه‌های پلیس راه نیز بر حسب مورد از این اطلاعات استفاده می‌کنند؛ همچنین در نظر داریم خروجی این اطلاعات را در اختیار استانداری تهران هم قرار دهیم تا آنها نیز از این اطلاعات استفاده کنند.

* جانمایی نصب 14 دوربین ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌های استان تهران

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران بیان کرد: برای اولین بار در استان تهران قصد داریم سامانه ثبت تخلفات رانندگی را وارد مجموعه مرکز مدیریت راه‌ها کنیم.

شهرکی ثانوی افزود: در این راستا جانمایی برای نصب 14 دوربین‌‌ ثبت تخلف سرعت و دو دستگاه دوربین‌ دیگر در جاده‌ها انجام شده است.

وی بیان کرد: تأمین منابع عمده این موارد از محل بودجه‌‌های دولتی است اما در تلاش هستیم در صورت امکان از سرمایه بخش خصوصی و بودجه‌‌های استانی‌ نیز استفاده کنیم.

* افزایش 6 دوربین نظارت تصویری در جاده‌ها تا پایان آذر/ نصب 8 دستگاه تردد شمار تا ابتدای آذر

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از جاده‌های پرتردد کشور در استان تهران وجود دارد، افزود: با توجه به شرایط و موقعیت استان تهران که در تمام طول سال از تردد بسیار بالایی در محورها ارتباطی برون شهری برخوردار است، لزوم گسترش تعداد تردد شمارها برای استخراج دقیق آمار و اطلاعات میزان تردد و تحلیل کاربردی آن به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت جریان ترافیک و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای افزایش ایمنی تردد ضروری است.

شهرکی ثانوی تأکید کرد: سعی ما بر توسعه‌‌ سامانه‌های هوشمند اعم از سیستم‌های کنترل ترافیک جاده‌ای، روان‌سازی و ایمن‌سازی حمل و نقل جاده‌ای استان تهران و رسیدن به حداقل‌ترین سوانح و تلفات جاده‌ای است که با کمک و همیاری مردم و همه‌ی دستگاه‌های ذی‌ربط محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت: طی قراردادی که برای دوربین‌های نظارت تصویری منعقد شده است، تا پایان پاییز امسال 6 دستگاه دوربین نظارت تصویری در جاده‌های استان افزوده خواهد شد.

شهرکی ثانوی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تردد شمارهای جاده‌ای در محورهای ارتباطی استان‌ 45 دستگاه است، گفت: ‌تا پایان آبان‌ماه سال جاری این تجهیزات به 53 دستگاه خواهد رسید.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران اظهار داشت: در ابتدای سال جاری تعداد دستگاه‌های تردد شمار استان تهران 25 دستگاه بود که به تازگی به 45 ‌دستگاه فعال افزایش یافته است.

وی افزود‌: این دستگاه‌های تردد شمار درمحورهای تهران‌-فشم، رباط کریم‌-ساوه، رودهن-آبعلی‌، کمربندی قم-تهران‌، عوارضی قم‌، مسیر تهران-شهریار (دپو)، آزادراه همت، مسیر تهران-پاکدشت،محور پاکدشت-شریف آباد، محور فیروزکوه-سمنان و مسیر مشاء-امامزاده هاشم نصب شده و فعال هستند.

شهرکی ثانوی با تأکید بر اینکه ترددشمار‌ها پایه‌های زیرین حمل و نقل هوشمند محسوب می‌شود، اضافه کرد: هدف از نصب سامانه‌های تردد شماربرخط ، مدیریت بهتر راه‌ها است.

وی اضافه کرد: اطلاعات این دستگاه ها پس از استخراج به سازمان و اشخاص مختلف مرتبط با موضوع از جمله مرکز مدیریت راه‌های کشور، ‌پلیس راه و استانداری  برای بهره‌برداری لازم ارسال می شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران افزود: استخراج میزان ترافیک موجود در جاده‌ها و ارسال این اطلاعات به صورت برخط به مرکز مدیریت راه‌های استان و کشور از جمله مزایای نصب دستگاه‌ها در محورهای ارتباطی است که در تدوین برنامه‌های کاربردی ارتقای ایمنی جاده‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر بسزایی‌ دارد.

شهرکی ثانوی در زمینه جانمایی نصب‌ دستگاه‌های ترددشمار گفت:‌‌ 23 محور اصلی استان و در مسیرهای رفت و برگشت مجهز به دستگاه‌های تردد شمار شده‌اند و میزان ترافیک آنها به صورت لحظه‌ای قابل دریافت است.

* هزینه خرید و نگهداری 20 تردد شما در یک سال 220 میلیون تومان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران ادامه داد: برای خرید و نصب و نگهداری یک ساله 20 دستگاه ترددشمار جاده‌ای نزدیک به 220 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است

انتهای پیام/م

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار