امروز : شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۰۱:۲۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 119396
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 28
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ در برنامه مناظره با موضوع انتخاب شهرداران مشکلات و معایب نظام فعلی مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفت. نوذرپور: ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ در برنامه مناظره با موضوع انتخاب شهرداران مشکلات و معایب نظام فعلی مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفت.

نوذرپور: مشکلات و معایب نظام فعلی مدیریت شهری این است که ما الان شورا داریم، ولی شورایی که مستقیما توسط مردم انتخاب می شود و قاعدتا همین نواقص انتخاب شهردار توسط مردم که احتمال دارد فاقد نگاه تخصصی و فنی باشد، درباره شوراها هم هست. در قوانین شوراها به طور جدی و دقیق این مطلب رعایت شده بود که ما قبل از شکل گیری شورای شهری شورای محلی داشته باشیم، برای همین در قانون جدید شورای محلی را دیده ایم که هم امکان نظارت مردمی بر مصوبات شورا و عملکرد شهرداری را فراهم می کنیم و هم کانال مرتبط برای ارتباط مردم با مدیریت شهری است. ضعف کلی در شوراها است که ارتباط شوراها با جامعه دارای مکانیزم مشخص قانونی نیست. مطلب بعدی اینکه مکانیزم نظارت در شوراها بعد از 15 سال هنوز تعریف نشده و نظارت موردی است. در حالی که اگر مکانیزم مشخصی تعریف شود، شوراها از مجموعه اتفاقات در شهرداری مطلع می شوند. برای همین گاهی از اعضای شورای شهر تهران می شنویم که در حوزه نظارت دچار نقصان جدی هستند. در این مرحله ضمن آسیب شناسی وضعیت کنونی باید به سمت مدیریت واحد شهری برویم و وظایفی که از جنس محلی است، احصا و طی برنامه زمان بندی به مدیریت شهری واگذار شود. بنابراین مدلی که وزارت کشور در لایحه مدیریت شهری از آن حمایت می کند، مدل شورای قوی و شهردار قوی است، نه شورای ضعیف، چون در این صورت شورا وظایفش به تمام امور شهری تسری می یابد، مخالف وضعیت فعلی که شوراها فقط در امور مربوط به شهرداری نظارت می کنند. شوراها از ارکان تصمیم گیری هستند و نظارت جزو لاینفک وظایف آنها است، اما این نظارت استصوابی است و اگر به نقطه ای برسد که این امر بر خلاف مصوبات مجلس است، می تواند آن را لغو کند.

انصاری: پیشنهاد ما این است که در سطوح میانی مدیریت مثل نظارت مجلس بر کار دولت دخالت کنیم. چون در وضعیت فعلی ما برای کوچکترین مسئله ای باید شهردار را سوال یا استیضاح کنیم. در صورتی که در وضعیت پیشنهادی ما می توانیم خیلی راحت از شهرداران مناطق سوال کنیم. الان در شورا شهردار را ما انتخاب می کنیم، ولی هیچ دخالتی در مدیران زیرمجموعه اش نمی توانیم داشته باشیم.

قادری: مدل مجلس مغایر قانون اساسی است و در اجرا مشکلات جدی دارد.

چمران: پس من حق دارم به این طرح تمکین نکنم.

عثمانی: من خودم هم به این طرح تمکین نمی کنم.

چمران: احسنت! پس خودتان هم تایید می کنید. ضمن اینکه این هنوز یک طرح است و قانون نیست.

قادری: در مدل پیشنهادی دولت هم نگرانی های جدی ایجاد می شود. چون نگرانی مجلس این است که الان بر کار شهرداران نظارتی ندارند و وقتی از وزیر کشور هم می پرسیم، می گوید ما هم نقشی و کنترلی بر کار شهرداران ندارم. الان اگر رابطه شورا و شهردار را مثل رابطه مجلس و وزرا تعریف کنیم، شورا می تواند شهرداران را در صورت عمل نکردن به وظایف خود استیضاح کند. اما در مدل دولت، شهردار در صورت تامین نکردن وعده های خود به کسی پاسخگو نیست و این ایراد در مدل مجلس هم دیده می شود. ضمن اینکه برای برگزاری یک انتخابات هزینه های معنوی بسیاری به نظام تحمیل می شود، زیرا قبل و بعد از هر انتخاباتی در کشور همه فعالیت ها تعطیل می شود.

انصاری: ما باید به سمت انتخابات حزب محور و برنامه محور برویم و انتخاب شهردار را به ائتلاف ها منوط کنیم.

عثمانی: ما فعلا به این توافق رسیده ایم که وضع موجود قابل ادامه دادن نیست. حالا باید راهی برای تغییر آن بیابیم.

انصاری: این را نگویید. چون شوراها و شهرداری دارند کار خود را بر اساس قوانین مبنایی انجام می دهند.

قادری: ما نباید جامعه را در فشار روانی قرار دهیم. بلکه باید مدل های مختلف انتخاب شهرداران را مطالعه و بهترین مدل را انتخاب کنیم.

عثمانی: طرح مجلس بر اساس مطالعه مدل های گوناگون تهیه شده است.

انصاری: پس چرا خودتان به این طرح پای بند نیستید؟

نوذرپور: بعد از 100 سال از تصویب قانون مدیریت شهری، ضرورت اصلاح این قانون الزامی است. قانون برنامه پنجم دولت را مکلف به ایجاد نظام یکپارچه مدیریت شهری کرده که یکی از وجوه آن، تدوین قانون جدید مدیریت شهری است. لایحه دولت نیز بر اساس مطالعات خود شهرداری در سال 85 و مطالعات وزارت کشور درباره مدل های مدیریت شهری در دهه 70 شکل گرفته است.

چمران: آنچه دولت به دنبال اجرای آن است، واگذاری همه 23 وظیفه محلی به مدیریت شهری را نادیده گرفته و بر گرفتن امکان انتخاب شهردار از شوراها تاکید کرده است. شورایی که می گویند همین الان هم ضعیف است، همین یک اختیار را هم می خواهند از آن بگیرند و ضعیف ترش کنند. البته شوراها در همه جا ضعیف نیست، شاید در شهر آقای عثمانی هست که این طرح را آورده اند!

عثمانی: اگر شوراها فقط در شهر ما مشکل داشت، 123 نماینده به آن رای نمی دادند!

قادری: اگر این طرح به این شکل مطرح شود، شورای نگهبان به آن ایراد می گیرد، چون انتخابات شهرداران خارج از 5 انتخابات تعریف شده در قانون اساسی است و بر اساس صحبت هایی که کرده ایم، شورا گفته که به آن ایراد می گیرد. شورای نگهبان فعلی می گوید حتی قانون فعلی شوراها را هم قبول ندارد و مدل پیشنهادی دولت و مجلس را هم قبول ندارد.

عثمانی: اصل ششم قانون اساسی می گوید نمایندگان شوراها و نظایر اینها می توانند با انتخابات انتخاب شوند. نظایر شوراها اگر شهردار نیست، پس چیست؟

نوذرپور: اینطور نیست که چمران می گوید که ما 23 وظیفه محلی را هم ندیده ایم و فقط روی انتخاب شهردار تمرکز کرده ایم. در بند 45 این لایحه به واگذاری این 23 وظیفه به صراحت اشاره شده است. بحث این است که حالا که این وظایف هم قرار است واگذار شود، شهردار باید قوی تر شود.

چمران: نظارت بر کار شهردار با شورا است. اگر شورا شهردار منتخب مردم را عزل کند، وزیر کشور یا استاندار بلافاصله شهردار دیگری تعیین می کنند و شورا هیچ کاره می شود.

انصاری: می توانیم قانون را اصلاح کنیم که در صورت عزل شهردار توسط شورا، شورا شهردار بعدی را انتخاب کند.

عثمانی: این ایراد را قانون فعلی شورا هم دارد.

چمران: این لایحه می گوید نظر شورا و مردم هیچ است و در صورت عزل شهردار توسط شورا، باز دولت شهردار انتخاب می کند. انتخابات در چهار سال دو بار انجام می شود و اگر شهردار عزل شود، وزیر کشور شهردار بعدی را نصب می کند و این را مجمع تشخیص تصویب کرده که هر دو سال یک انتخابات باشد و اگر شهردار را عزل کنید، دو سال باید صبر کنید تا انتخابات بعدی برگزار شود. این قانون را مجلس هم نمی تواند عوض کند. انتخابات ریاست جمهوری قبلا با شوراها بود و انتخابات مجلس با خبرگان که این در مجمع عوض شد. حالا اگر انتخابات شهردار را همزمان با شوراها برگزار کنیم و بعد شهردار عزل شود، دو سال دیگر باید صبر کنیم تا انتخابات بعدی برگزار شود و شهردار مشخص شود.

انصاری: می توانیم در این مدت سرپرست برای شهرداری بگماریم.

عثمانی: شما قبول دارید که وضع فعلی خیلی ایراد دارد؟

چمران: خیلی ایراد ندارد. اما این ایرادات در دولت و مجلس هم هست. مجلس چقدر با دولت قبلی مشکل داشت!؟

انصاری: در این روش، افراد ملی تر و برنامه محور انتخاب می شوند.

چمران: بله، افراد پولدارتر و بانفوذتر انتخاب می شوند!

عثمانی: شهرداران امنیت شغلی ندارند و به محض اینکه به خواسته شوراها تن ندهند، استیضاح و سوال می شوند.

چمران: مگر مجلس این کار را با دولت نمی کند؟

عثمانی: شما انتخابات شورا را سیاسی کردید. میانگین عمر شهرداران در تهران 6/2 سال و در تهران 9/1 سال است. این تغییرات پی در پی را قبول دارید؟ شوراها جرئت و جسارت را از شهرداران گرفته اند.

انصاری: اگر استیضاح و سوال با دلیل باشد، درست است. مگر شما وزیر علوم را استیضاح نکردید؟

عثمانی: شما از شهرستان ها خبر ندارید. نمایندگان شورای شهر تهران بزرگوارند، اما در شهرستان ها شهرداران به سرعت استیضاح می شوند.

انصاری: بحث ما این است که شهردار چه توسط مردم و چه توسط شوراها انتخاب شوند، آیا انتخاب شهردار سیاسی است یا تخصصی؟ من معتقدم کاملا سیاسی است. شهرداری که در شورای دوم در تهران انتخاب شد و از شورا به دولت پر کشید و شهردار فعلی، کاملا سیاسی انتخاب شدند. نه احمدی نژاد و نه قالیباف تجربه مدیریت شهری را نداشته اند. البته در تمام دنیا انتخاب شهردار سیاسی است. بنابراین وقتی این انتخاب سیاسی است، حق مردم است که وی را انتخاب کنند. البته من قبول دارم که اگر شهرداری وسط راه عزل شد، سرپرست را خود شورا انتخاب کند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار