امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۲۳:۳۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 11945
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۲۱:۱۴
تعداد بازدید: 121
رحیم ممبینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در مورد اینکه چه زمانی بودجه به دولت ابلاغ می‌شود گفت: ‌زمان ...

رحیم ممبینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در مورد اینکه چه زمانی بودجه به دولت ابلاغ می‌شود گفت: ‌زمان آن را نمی‌دانم و این موضوع در اختیار مجلس و شورای نگهبان است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مورد اینکه آیا با اعتبار مصوب مجلس هدفمندی یارانه‌ها قابل اجرا است، گفت: دولت 120 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد کرده بود که مجلس 50 هزار میلیارد را مصوب کرد و اجرای هدفمندی با این رقم مشکل خواهد بود.

ممبینی در مورد اینکه برخی نمایندگان می‌گویند اگر 30 هزار میلیارد تومان ناشی از واگذاری شرکت‌ها محقق نمی شود چرا دولت آن را در جداول آورده و نمایندگان برای شفاف‌سازی آن را در متن بودجه آورده‌اند، گفت: چنین چیزی نیست که برای شفاف سازی باشد. اینها مصارفی است که در مجلس برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است، در حالی که این مبالغ درآمدی برای دستگاه‌های اجرایی مقدور نبود که به درستی تامین شود.

*وجود ۱۰ هزار میلیارد درآمد واهی واگذاری‌ها برای مصارف قطعی

وی افزود: رقم 30 هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت برای واگذاری‌ها را در مجلس به 37 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها و فروش سهام دولتی تغییر دادند که از این رقم 27 هزاری میلیارد تومان به صورت درآمد هزینه‌ای و 10 هزار میلیارد تومان منابع قطعی تعریف کرده‌اند و برای آن مصارف قطعی در جداول بودجه برای دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی کرده‌اند در حالی که کل این 37 هزاری میلیارد تومان از یک جنس بوده است.

وی گفت: سوال ما از نمایندگان این است که چرا از 37 هزارمیلیارد تومان 10 هزار میلیارد را به صورت درآمد هزینه‌ای قطعی و 27 هزار میلیارد را به شکل درآمد هزینه تعریف کرده‌اند و اگر می‌خواستند شفاف سازی کنند همه این رقم را به صورت درآمد هزینه‌ای تعریف می‌کردند یعنی در مقابل هر ردیف درآمدی یک ردیف هزینه‌ای تعریف می‌شد.

معاون بودجه ادامه داد: آنچه که در مجلس تصویب شده 27 هزار میلیارد تومان به صورت درآمد هزینه‌ای و 10 هزار مییلیارد تومان به صورت درآمد قطعی تعریف شده که در مقابل آن برای دستگاه‌های مختلف مصارف قطعی 10 هزار میلیارد تومانی تعریف شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: یعنی نمایندگان مجلس یک مبلغ واهی و دروغی از درآمد برای دولت تعریف کرده‌اند که در مقابل آن یک مصارف قطعی تعریف شده است که این امر اجرای بودجه 92 را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

*تولید و بخش بهداشت و درمان محروم از درآمد فاز دوم هدفمندی

ممبینی اضافه کرد: در هدفمندی یارانه‌ها هم نمایندگان این کار را کردند یعنی از 50 هزار میلیارد مصوب مجلس 41 هزار میلیارد تومان را برای پرداخت یارانه نقدی به مردم و 9 هزار میلیارد را برای دولت تعریف کردند اما سوال این است طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم بهداشت و درمان و سهم تولید از هدفمندی کجا رفت.

وی تاکید کرد: وقتی نمایندگان برای 9 هزار میلیارد تومان درآمد واهی هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 9 هزار میلیارد تومان مصارف قطعی در دستگاه‌ها تعریف کردند، و برای بهداشت و تولید مبلغی در نظر نگرفتند.

ممبینی تاکید کرد:‌چرا نمایندگان طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها که خودشان تصویب کرده‌اند سهم بهداشت و درمان و تولید را نمی‌پردازند.

وی گفت: خود دولت خارج از هدفمندی یارانه‌ها برای بهداشت و درمان یک رقم 2 هزار و 700 میلیارد تومان در قالب بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم و 2 هزار میلیارد دیگر برای اجرای پزشک خانواده در نظر گرفته است، اما نمایندگان مجلس ظاهرسازی می‌کنند و می‌گویند در مجموع این 4 هزار و 700 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دادند در حالی که دولت قبلا در لایحه این تعهدات را داشته  این ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: بنابراین نمایندگان مجلس 19 هزار میلیارد توما منابع واهی برای دولت در نظر گرفته‌اند و در مقابل آن 19 هزار میلیارد تومان مصارف قطعی تعریف کرده‌اند که این مسئله کشور را با مشکلات و معضلات جدی مواجه می‌کند.

ممبینی تاکید کرد: این مطالبی که گفتم به صورت کارشناسی و منطبق با ادبیات و فرهنگ بودجه نویسی است، دولت کنونی وقت ندارد که این بودجه را اجرا کند اما در دولت بعدی به مشکل جدی برخورد می‌شود.

*مجلس دست دولت را در تکمیل طرح‌های نیمه تمام بست

وی گفت: بودجه باید طوری نوشته شود که نهاد قوه مجریه قادر به انجام آن باشد اما موادی در بودجه 92 آمده است که در ارتباط با اجرای اعتبارات عمرانی دست دولت و مدیران دولتی بسته است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال حکمی در بودجه آورده شده است که دولت نمی‌تواند تخصیص بودجه‌های عمرانی به پروژه‌ها را با بیش از 10 درصد اختلاف انجام دهد، یعنی اگر دولت بنا به مصالحی تشخیص داد در یک پروژه عمرانی که دو سه درصد از تکمیل مانده و ۱۰۰در صد نیاز آن را پرداخت کند که مردم از خدمات آن پروژه زودتر استفاده کنند، طبق این حکم باید برای همه پروژه‌های عمرانی حداقل 90 درصد اختصاص اعتبار دهند درحالی که چنین پولی وجود ندارد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: با این کار مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و خزانه‌داری کل کشور اگر بخواهند یک پروژه عمرانی در شرف اتمام را تمام کنند باید برای این کار به دادگاه معرفی شوند چون در حکم بودجه آمده است اگر کسی فاصله اختصاص بودجه‌های عمرانی و طرح‌ها را حداکثر 10 درصد رعایت نکند، به منزله تصرف در بیت‌المال و اموال عمومی دولت بوده و قابل پیگرد قضایی است. حال در چنین شرایطی کدام مدیر جرات پیدا می‌کند یک طرح عمرانی را به اتمام برساند لذا همه طرح‌ها نیمه تمام رها می‌شود.

وی گفت: ‌مثلا اگر 500 طرح در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد وا گر بنا بر ضرورت یک طرحی باید زودتر تمام شود که از آن دو سه درصد بیشتر نمانده و دولت بخواهد صد در صد پول مورد نیاز آن طرح را بدهد که مردم خدمات آن را استفاده کند این حکم مجلس می‌گوید اگر به این طرح صد در صد تخصیص داده شد باید تمام طرح‌های عمرانی 90 درصد پرداخت شود. که با توجه به محدودیت منابع این کار عملی نیست. و اگر این کار نشود به منزله تصرف در بیت‌المال است.

ممبینی افزود: در حال حاضر حدود 2 هزار و 800 طرح نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد با این حکم مجلس دست مدیران دولتی در تکمیل طرح‌های عمرانی بسته می‌شود.

وی گفت: تا بودجه تصویب و ابلاغ شود و آئین‌نامه‌های اجرایی تهیه شود عملا مهلت دولت کنونی تمام شده و باید دولت بعدی آن را اجرا کند، بنابراین مشکل برای دولت بعدی ایجاد می‌شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما باید از حریم قوه مجریه به استناد اصل تفکیک قوا دفاع کنیم.

انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار