امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۶:۱۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 119940
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 258
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست سریال پلیسی اکشن «رهایی» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، با حضور مسعود تکاور کارگردان و جمعی از بازیگران ...

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نشست سریال پلیسی اکشن «رهایی» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، با حضور مسعود تکاور کارگردان و جمعی از بازیگران (شاهد احمدلو، مصطفی قدیری، سوگل طهماسبی، نازنین پیرکاری، الهام جعفرنژاد) بعد از ظهر امروز برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست ارتباط تلفنی با سام قریبیان که اولین فیلم سینمایی خود به نام «360 درجه» را کارگردانی می کند برقرار شد و قرار بر این بود تا با میترا حجار، دانیال حکیمی و حسین سلیمانی هم صحبت شود.

قریبیان درباره این سریال و نقش خود گفت: سریال رهایی متن خوب و منسجمی داشت و همین جا از کارگردان و تهیه کننده اثر کمال تشکر را دارم که این نقش را به من پیشنهاد داد چرا که آرزوی هر بازیگری بازی در چنین نقش‌هایی است. حال اینکه در این زمینه تا چه میزان توانایی داشتم به نظر دوستان و منتقدان برمی‌گردد.

وی درباره اینک آیا تا به حال ما به ازای بیرونی این شخصیت را دیده بوده ادامه داد: خوشبختانه من ما به ازای شخصیتی چون حسام را ندیده بودم، اما متن آنقدر خوب بود که به همان بسنده کردم.

وی افزود: برخلاف عقیده بسیاری این سریال را دزد و پلیسی ندیدم و در چهارچوب متن و کارگردانی این کاراکتر را ایفا کردم.

مسعود تکاور در ادامه بیان داشت: در سکانس هایی به همراه سام واقعا دچار تردید می‌شدیم چرا که در ایران اغلب به انجام کار جدید عادت دارند و در شرایطی هم ممکن است درباره کارهای جدید گارد داشته باشند. شخصیت میلاد و حسام جدید بودند و ما برای نشان دادن آنها نیاز به آزمون و خطا داشتیم.

وی ادامه داد: همه دوستان در این باره می گویند که باید برای در آوردن چنین شخصیت ها و کارهای جدید آنهم در سریال های پلیسی باید هزینه کرد، اما من معتقدم که در این زمینه باید سرمایه گذاری شود.
قریبیان در ادامه گفت: برای ایفای این نقش نگرانی داشتم و بارها برایم پیش آمد که به آقای تکاور می گفتم اما ایشان در نهایت صبوری و حوصله به همه ما قوت قلب می دادند.
در ادامه تکاور از حضور قریبیان سر صحنه خاطره ای را تعریف کرد و گفت: در صحنه هایی قرار بر این بود بخشی از سکانس را سام بازی کند و بخشی دیگر را به بدلکار بسپریم، اما در کمال ناباوری می دیدیم که خود ایشان صحنه مربوط به بدلکار را هم انجام می داد.
در پایان صحبت های تلفنی با قریبیان تکاور به شوخی اشاره ای به مراسم های عروسی غیابی کرد.
قریبیان در ادامه افزود: در مورد بد یا خوب بودن شخصیت حسام قضاوت با مردم است. اما در مورد اینکه بدمن می تواند محبوب باشد تردیدی نیست. جالب است بدانید من همین چند وقت پیش فیلم «خط ویژه» را بازی کردم که حدود 4 میلیون تومان فروش کرد، در آن زمان مردم در کوچه و خیابان مرا نمی شناختند، اما بعد از بازی در رهایی خیلی از افراد در خیابان مرا می بینند و از سریال می پرسند.
تکاور درباره نقش حسام گفت: فیلم نامه طوری نوشته بود که حتی این شخصیت در ادبیات گفتاری خود هم مخاطب را دچار سردرگمی می کرد.
در ادامه شاهد احمدلو در همین تماس تلفنی کلید خوردن اولین فیلم سینمایی قریبیان را تبریک گفت و در ادامه هم قریبیان در جواب تبریک او به این نکته اشاره کرد که اتفاقا در همان سوله ای هستیم که کنیم که رهایی را تصویربرداری کردیم.
در ادامه تکاور ضمن اشتره به سریال های پلیسی تلویزیون افزود: درست است که این کار به سفارش ناجا ساخته شده بود، اما در اصل و در کلیت کارها روابط اجتماعی هست که کلیت درام را می سازد. در قصه ها و سریال های بسیاری دیده ایم که پای کاراکترها به کلانتری ها باز می شود.
وی درباره ضعف سریال های پلیسی گفت: متاسفانه ضعف ما در کارهای این چنینی همان قهرمان ساری است. چیزی که در دنیا روی آن مانور بسیاری می دهند اما ما هنوز نتوانستیم از آن به بهترین نحو بهره بریم. هنوز که هنوز است مردم ما آثاری چون: تاراج، عقاب ها، بروسلی و ... را نگاه می کنند، اما در حالت کلی ما به این دلیل که بضاعت مالی در ساخت این دست آثار نداریم همیشه باید چند قدم عقب تر باشیم.
تکاور در ادامه ضمن اشاره به کارهای سفارشی گفت: یادم هست زمانی فردی از من پرسید برای ناجا سریال می سازی یا ما؟ و من در جواب گفتم من برای خدا کاری را انجام می دهم.
نازنین پیرکاری بازیگر در ادامه افزود: من معتقدم که سینما و تلویزیون باید حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند با مخاطب خود ارتباط بگیرند. این موضوع که فقط در هفته نیروی انتظامی یا هفته دفاع مقدس باید آثار مرتبط به این مناسبت ها را ببینیم به نوعی ضعف این رسانه به شمار می رود که امیدوارم به زودی رفع شود.
شاهد احمدلو در این باره ادامه داد: سفارش در همه جای دنیا به یک شکل است و ما نمی توانیم بگوییم چرا پلیس را پررنگ کردید؟ خب جواب مشخص است و وقتی سفارشی صورت می گیرد باید طبق سلیقه سفارش دهنده ساخته شود.
تکاور در ادامه افزود: معتقدم پاک کردن مشکلات هر ارگانی کار درستی نیست و اگر من کارگردان پلیس رشوه گیر را نبینم عین همان خیانت است، اما نشان دادن همه اینها هم باید با درایت و تفکر باشد.
مصطفی قدیری بازیگر نقش ابراهیم ادامه داد: در کارهای پرفروش باید ببینیم قهرمان کجاست؟ در ادامه باید بگویم ما هم در ایران تجهیزات خوبی در نیروی پلیس داریم که باید بیاییم و در سریال ها آنها را نشان دهیم.
تکاور در پاسخ به این سوال که آیا اغراق در بازی برخی شخصیت ها همان آزمون و خطا هست، گفت: به هر ترتیب برخی از شخصیت ها در هر فیلم نامه ای وجود دارند که نوع خاصی بازی را می طلبند و نمی توان روی آنها مهر اغراق را گذاشت.
او به سوله ای که در آن تصویر برداری انجام می شد اشاره کرد و گفت: ما در فضای بزرگی کار نمی کردیم و یک بازیگر بیشتر از بیست متر فضایی برای راه رفتن نداشت به همین خاطر مانور زیادی نمی توانستیم روی این موضوع دهیم.
تکاور در ادامه افزود: به نظر من هر آنچه بیننده را آزار دهد برای من هم به عنوان کارگردان خوشایند نیست. من در روزهایی که سریال پخش می شد واقعا عذاب می کشیدم آنهم از این بابت که مدام می گفتم ای کاش بیشتر از این فرصت داشتیم تا می توانستیم کار بهتری را روانه آنتن کنیم. بهتر است بگویم ما در رهایی همه چیز داشتیم جز زمان.
وی افزود: در رهایی اهمیت دادن به ک نویسنده خوب را نشان دادیم. مگر ما در ایران چند نویسنده خوب اکشن داریم؟ به نظرم رهایی ویترینی از توانایی های بالقوه بود.
سوگل طهماسبی بازیگر نقش پلیس ادامه داد: با شخصیت پلیس ها زیاد آشنا نبودم و تنها کاری که در این مدت توانستم انجام دهم این بود که به یک کلانتری رفتم و سه روز رفتار پلیس ها را از نزدیک دیدم.

احمدلو ادامه داد: پلیس های زن در کشور ما با نیروی خوبی مشغول به کار هستند که ما موظفیم اینها را نشان دهیم.
تکاور در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس مبنی بر اینکه آیا هر آنچه از بابت تجهیزات نیروی انتظامی می خواستید در اختیارتان قرار گرفت گفت: خوشبختانه من تجربه خوبی در مستند پلیس ایران داشتم و برای همان کار حدود یک سال در اقصی نقاط ایران در مورد ناجا تحقیق داشتم و همین ها هم باعث شد تا از همان ابتدا بدانم که در رهایی چه می خواهم و از همه نظر با تجهیزات ناجا آشنایی داشتم.
وی ادامه داد: با هدایت مدیر شبکه دو توانستیم تیزرهای خوبی را برای این سریال پخش کنیم که به جذب مخاطبمان هم کمک کرد. 
احمدلو ضمن اشاره به کارگردانی و بازیگری اش در این سالها گفت: علاقه و حرفه اصلی من در حوزه هنر فیلم سازی است، اما همکاری با این گروه این فرصت را به من داد تا استعداد بازیگری ام هم شکوفا شود.
قدیری در ادامه افزود: از کودکی دوست داشتم تا اسلحه در دست بگیرم و در این سریال این اتفاق افتاد.
پیرکاری افزود: در این سریال من یکی از کم تجربه ترین بازیگرها بودم که خوشبختانه با هدایت آقای تکاور توانستم یکی از بهترین بازی هایم را به نمایش بگذارم.
الهام جعفر نژاد ادامه داد: هاله مادری بود که به واسطه شغل وکالت حساسیت زیادی به تربیت فرزند خوانده اش داشت. من تا به حال بازخوردهای خوبی را از مردم دیدم و حتی دیشب هما روستا از این سریال به شدت تعریف کرد و از من خواست تا به کارگردان این سریال خسته نباشید گویم.
تکاور درمورد قصه موازی که در کنار قصه پلیسی به تصویر کشیده شده افزود: اگر ما فقط بخش اکشن را نشان می دادیم مخاطب دلزده می شد و در حقیقت اضافه کردن بخش خانوادگی به اثر باعث شد تا نبض اثر هم چنان برای مخاطب بزند.
این کارگردان ادامه داد: یک کارگردان باید نبض مخاطب را در دستش داشته باشد، مثل سیروس مقدم که حالا این جریان در کارهای اکشن بسیار سخت تر است. آنچه ما را به صنعتی خوب می رساند این است که قدر گروه هایی این چنینی که همه از بهترین ها هستند را بدانیم. ما در ساخت رهایی یکی از بهترین گروه های تولید سریال را در اختیار داشتیم.
تکاور با اشاره به کمبود سریال های ماندگار در ذهن مخاطب بیان داشت: چرا الان نباید سریال هایی نظیر آیینه و سلطان و شبان را داشته باشیم؟ ما باید سرمایه ها را در دست افرادی قرار دهیم که به بهترین نحو بتوانند از آنها استفاده کنند. مهم ترین رکن یک اثر هنری صداقت و صمیمیت با مخاطب است، موضوعی که در برنامه نود به شدت دیده می شود و همه مسائل بسیار شفاف است.
در پایان این نشست تکاور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بازی کردن شما در یک سکانس از این سریال به دلیل پیروی از رسم دیرینه کارگردان های معروف دنیاست؟ گفت: یکی از دغدغه های اصلی من بازیگری است و در سالها یاولیه ورودم به این حیطه بازیگری می کردم. در ادامه به خارج از کشور سفر کردم و بعد از بازگشتم به ایران هم مدتی را در حیطه گریم کار کردم. اما در مورد بازی ام در رهایی باید بگویم دو دلیل داشت یکی اینکه معتقدم بازیگرهای فرعی هستند که یک سریال را باور پذیر می کنند، ضمن اینکه قرار بر این بود تا چند گزینه برای ایفای این نقش داشته باشیم اما مورد پسندمان واقع نشد و دستیارم در نهایت پیشنهاد داد که خودت این نقش را بازی کن.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار