امروز : جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - 2017 July 21
۱۴:۰۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 119962
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۹:۵۲
تعداد بازدید: 62
حمیدرضا اردلان در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین موزه اسباب‌بازی و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی کشور در کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان خصوص واژه ...

حمیدرضا اردلان در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین موزه اسباب‌بازی و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی کشور در کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان خصوص واژه یونیما به ذکر واژه‌های مخفف لاتین آن پرداخت و اظهار کرد: اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی یا همان یونیما وابسته به یکی از شاخصه‌های فرهنگی و هنری با گرایش تئاتر عروسکی یونسکو است.

وی با یادآوری دو کارکرد سیاسی و اجتماعی و همچنین فرهنگی و هنری سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که کارکرد فرهنگی هنری به یونسکو سپرده شده است یونیما به عنوان یکی از ارگان‌های وابسته به یونسکو است ولی خود یک اتحادیه مستقل محسوب می‌شود.

رئیس یونیمای ایران (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) در خصوص وضعیت ایران در تشکل یونیما تأکید کرد: ایران به عنوان بزرگترین یونیمای جهان در میان 100 کشور دنیا از نظر تعداد عضو به شمار می‌آید.

اردلان از یونیمای ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران استراتژی نوین در جهان نام برد و گفت: یونیمای ایران مصمم است علاوه بر مرکز و پاییخت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز شعبه داشته باشد.

وی با بیان اینکه الگوی یونیما یکی از الگوهای جهانی است عنوان کرد: موضوع این الگو آن است که هر کسی که به تئاتر عروسکی علاقه داشته باشد می‌تواند عضو یونیما شود و عضویت در آن مستلزم دانش و تخصص خاصی نیست.

به گفته وی، یکی از کارهای یونیما ایجاد شعبه در سراسر استان‌های کشور بر مبنای یکی از حوزه‌های پژوهش، احیا و جمع‌آوری عروسک‌های آیینی ایران زمین‌ است و بر این اساس، آخرین آمار موجود نزدیک به 800 عروسک آیینی در کشور داریم.

این نویسنده و پژوهشگر کرد، تأکید کرد: مهم‌ترین کار یونیما در ایران اشاعه تئاتر عروسکی و تبیین نقش آن در آموزش، بهداشت، روابط اجتماعی، سبک زندگی و... است.

اردلان در ادامه با اشاره به افتتاح نخستین موزه اسباب‌بازی و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی کشور در کاشان توسط امیر سهرابی بیان داشت: این موزه به صورت خصوصی با سرمایه‌گذاری شخصی و با حمایت معنوی یونیمای ایران به مرحله افتتاح رسید البته این موزه باید توسط ارگان‌های دولتی پرطمطراق، با بودجه‌های بسیار و ادعاهای زیاد انجام می‌شد.

وی ایجاد موزه اسباب‌بازی و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را وظیفه ارگان‌هایی چون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت ارشاد دانست و گفت: با توجه به ویژگی کمک‌آموزشی همراه با جنبه‌های سرگرمی این امر برای کودکان، غفلت اساسی در این حوزه صورت گرفته است و همین غفلت موجب ورود بازار عروسک و اسباب‌بازی به کشور شده و ما تقریباً نه در اقتصاد، نه فرهنگ و اخلاق کودکان و حتی بزرگسالان نمی‌توانیم نقشی داشته باشیم.

رئیس یونیمای ایران (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) یکی از وظایف حداقلی مسئولان کاشان در مورد این اقدام فرهنگی را حمایت از این موزه عنوان و تأکید کرد: این موزه سعی می‌کند اسباب‌بازی شرقی تولید کند و در عین حال اسباب‌بازی قدیمی و اصیل را نیز نگاه دارد.

اردلان در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ارزیابی‌ وی از میزان موفقیت «دارا» و «سارا» در جریان‌سازی تولید اسباب‌بازی ملی یادآور شد: نخستین اشکال این عروسک‌ها آن بود که وزن‌شان بیشتر از حد توان کودکان بود و علاوه بر آن این عروسک‌ها دارای شمایل جذابی نیز نبودند.

وی با بیان اینکه طراحی این عروسک‌ها ایرانی بود، اما در کشور چین تولید می‌شد تصریح کرد: پایه‌ریزی «دارا» و «سارا» از بنیان غلط بود و این دو عروسک هیچ‌گاه موفق نشدند مورد توجه کودکان ایرانی قرار بگیرند.

انتهای پیام/2406/ذ40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار