امروز : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 19
۱۵:۳۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 120048
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۲۳:۰۸
تعداد بازدید: 86
تحریم ربا از مسائل مهمّ اسلامى است و بازتاب گسترده اى در آیات و روایات دارد. و از جمله مسائلی است که حرمت آن نه تنها با استفاده از قرآن ، سنت و اجماع ...

تحریم ربا از مسائل مهمّ اسلامى است و بازتاب گسترده اى در آیات و روایات دارد. و از جمله مسائلی است که حرمت آن نه تنها با استفاده از قرآن ، سنت و اجماع به اثبات می رسد بلکه با دلیل عقل نیز مى توان آنرا اثبات کرد.

حدّاقل هفت آیه قرآن به وضوح تحریم ربا را ثابت مى کندبه عنوان نمونه آیه 275 سوره بقره به تشریح حال رباخواران در قیامت مى پردازد که همچون افراد مبتلا به صرع که نمى توانند تعادل خود را حفظ کنند در عرصه محشر وارد مى شوند، گامى به جلو برمى دارند و زمین مى خورند و برمى خیزند و باز هم گرفتار همان سرنوشت مى شوند.
آرى صحنه قیامت کانونى براى تجسّم اعمال انسان هاست; آنها که تعادل اقتصادى جامعه را در زندگى دنیا از طریق رباخوارى برهم زدند در آنجا به صورت مست و مصروع و افراد دیوانه و غیرمتعادل محشور مى شوند، و وضع ظاهرى آنان همه افراد محشر را متوجّه خود مى سازد.
و اما شبکه رسمی بهائیت موسوم به آئین بهائی در برنامه بازتاب مورخه 15 شهریور ماه 1393 با اجرای دکتر میلانی به بهانه مسأله دین و سکولاریسم ، نزول و رباخواری را امری لازم برای جامعه امروز دانست و ضمن اعتراف به ربوی بودن بانک های جهانی،  دلیل حرمت آنرا نبود بانک ها در جامعه زمان پیامبر دانست .
در ادامه وی حرمت ربا در اسلام و برخی دیگر از احکام مسلمانان و مسیحیان را زیاده خواهی دینی تلقی نمود و رهبران دینی را دیکتاتور های مذهبی معرفی کرد و به این بهانه حملات خود را متوجه مسأله ولایت فقیه در اسلام نمود. 
از آنجا که ربا مصداق بارزى از مصادیق ظلم است و همچنین رباخوارى ظلم فاحش و آشکار است و حرمت ظلم از مستقلاّت عقلیّه است، بنابراین رباخوارى عقلا زشت و حرام مى باشد، علاوه بر این، رباخوارى منشأ مفاسد زیادى است که قبح آنها نیز از مستقلاّت عقلیّه است، بنابراین عقلا نیز حرام است; چه کسى مى تواند انکار کند که افراد و اقوام زیادى که آلوده چنگال رباخواران شده اند همه چیز خود را از دست داده اند! حتّى بسیارى از کشورهاى جهان سوم در عصر و زمان ما که گرفتار رباخواران بین المللى هستند، نه تنها اقتصاد، که در زمینه هاى دیگر نیز با مشکل جدّى روبه رو هستند!
از دیدگاه جناب آقای میلانی و بهائیت ، در سیستم اقتصاد امروز جهان ، نمی توان اقتصاد بدون بهره را تصور نمود و براین اساس اگر درآمد، حتى از راه ساخت و فروش بمب هاى کشتار جمعى، مواد خانمان سوز مخدّر و حتى برده فروشى و تجارت زن ـ که دنیاى غرب به طور صریح به آن اعتراف مى کند ـ باشد براى آنها مطلوب است، چرا که این فرقه ، چیزى را به نام عواطف انسانى در کنار اقتصاد خود نمى شناسند.
و امّا در مکاتب الهى خصوصا اسلام کاملا مسأله برعکس است، یعنى به گونه اى اخلاق و اقتصاد به هم گره خورده اند که قابل تفکیک و جدایى نیستند و تأمّل و تفکّر در واجبات، مستحبّات و مکروهات ابواب معاملات، دلیل بر این مدّعاست.

برچسب ها:
آخرین اخبار