امروز : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 29
۰۸:۰۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 121003
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۲۳:۰۹
تعداد بازدید: 130
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; روزی که رئیس سازمان محیط زیست تصمیم گرفت به جای مصرف بنزین تولید داخلی، بنزین مصرفی مردم ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; روزی که رئیس سازمان محیط زیست تصمیم گرفت به جای مصرف بنزین تولید داخلی، بنزین مصرفی مردم توسط وزارت نفت از خارج وارد شود و یا به نوعی این وزارتخانه را مجبور به واردات آن کرد، علت این تصمیم خود را آلودگی بنزین تولیدی در داخل کشور عنوان و مدعی شد، این بنزین که با ریفورمیت پتروشیمی ها تولید می شود سرطان زا است.

پس از قطع دریافت ریفورمیت پتروشیمی‌ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به یکباره از سوی سازمان محیط زیست اعلام شد، هوای کشور و مخصوصا کلانشهری همچون تهران بسیار پاک شده است.

*گازوئیل، علت اصلی الودگی هوای ایران

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هوای ایران یکی از آلوده ‌ترین‌ها در جهان (با 127میلی گرم در هر سانتی متر مکعب در سال 2010) دوازدهمین کشور آلوده جهان و چهار شهر ایران در بین 10 شهر آلوده جهان قرار دارند که این شرایط از سال 2010 وخیم تر شده است.

این گزارش اضافه می‌کند، ایران سالانه حدود یک میلیارد و 600 میلیون بشکه سوخت معادل نفت مصرف می‌کند که از این مقدار سهم گاز طبیعی یک میلیارد و 132 میلیون بشکه معادل نفت است. تولید گاز طبیعی بازاریابی شده در ایران سالانه حدود 180 میلیارد متر مکعب است که اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوای ایران تغذیه نیروگاه‌ها با نفت کوره و گازوئیل است و پس آن خودروهای فرسوده در رفت‌وآمد که بخش اعظمی از ان در ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از بنزین نیز در جایگاه بعدی است.

در آن زمان با اطلاع از این موضوع رسانه‌های مختلفی اعلام کردند، پاک بودن هوا در 6 ماه ابتدایی سال به دلیل مصرف گاز در نیروگاه ها و صنایع است، زیرا هرچه گازوئیل در این بخش کمتر مصرف شود، شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم از سوی دیگر وزارت نفت نیز به دنبال قطع گازوئیل تحویلی به نیروگاه ها بود، تا بتواند این گازوئیل را به جای سوزاندن توسط نیروگاه ها صادر و برای کشور درآمدزایی کند که این تصمیم وزارت نفت با واکنشهای مختلفی از سوی مسئولان وزارت نیرو مواجه شد.

با این حال سازمان محیط زیست بارها از طریق رسانه‌های همراه خود در 6 ماهه گذشته اعلام کرد با واردات بنزین از خارج هوای کلانشهری مانند تهران بسیار پاک شده است و حتی در گزارشی که اخیرا به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی داده مدعی شده، تأثیر مثبت بنزین‌های وارداتی بر کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای پاک و سالم شهر تهران مشهود است.




عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار می‌کند رئیس سازمان محیط زیست در گزارشی که اخیرا به این کمیسیون ارسال کرد، براین نکته تاکید کرده که کاهش آلودگی هوای تهران به دنبال استفاده از بنزین‌های وارداتی بوده که با کیفیت یورو 4 به کشور وارد می‌شود و درصد بنزن به کار رفته در آنها کمتر از یک درصد است.

این اظهارات رئیس سازمان محیط زیست در حالی مطرح می شود که اخیرا حشمت‌الله بسطامی سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اعلام کرده است «با توجه به اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا مشخص شد که امروز غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در مقایسه با روزهای گذشته افزایش چشمگیری یافته است و بر همین اساس امروز نیز هوای تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد».

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین آلاینده هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است، ادامه می دهد: این ذرات اثر مستقیم از منشأ داخلی انسان‌ساز (سوخت دیزل) و همچنین ریزگردهای محلی دارند که به غبار محلی معروف هستند»

*ادعای برخی مدیران محیط زیست مبنی بر واردات بنزین یورو4 صحت ندارد

از سوی دیگر یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو بایکی از رسانه ها اعلام کرده است در جلسه ای که با حضور مسئولان نهادهای ذی‌ربط در کمیسیون اصل 90 برگزار شد، درباره آلاینده بودن بنزین‌های وارداتی بحث شد و نتیجه مباحث این بود که آنچه درباره آلوده بودن استحصال بنزین از مواد پتروشیمی یعنی ریفورمیتی که تحویل پالایشگاه‌ها می شود گفته می‌شود، صحت ندارد زیرا اولا این بنزین 10 درصد بنزین مصرفی کشور را تشکیل می‌دهد و دوم اینکه همین میزان در تهران مصرف نشده بلکه در شهرهای جنوبی مصرف شده است.

افضلی فرد اضافه می‌کند، بر این اساس ‌ادعای اینکه حذف این بنزین باعث پاکی هوا شده است نمی‌تواند صحت داشته باشد و حتی بر اساس بررسی های آزمایشگاهی که مربوط به منبع خارجی است بنزین های وارداتی فاقد شاخص های یورو 4 است حتی نتیجه آزمایش های مطمئن خارجی و داخلی نشان دهنده این است که بعضا بنزین های وارداتی حتی شاخص‌های یورو 2 را هم ندارد.

این گزارش حاکی است هر چه به روزهای سرد سال نزدیک می شویم این انتظار وجود دارد با مصرف گازوئیل در نیروگاه ها و صنایع به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی برشدت آلودگی هوای ایران و مخصوصا کلانشهری همچون تهران افزوده شود.

که براین اساس به نظر می رسد سازمان محیط زیست در مدت گذشته به جای آنکه به دنبال اصرار بر واردات بنزین بی کیفیت خارجی به دلایل نامعلوم و به بهانه آلودگی هوا می‌بود، باید به وزارت نفت فشار وارد می کرد تا بتوانیم گاز بیشتری را به خصوص از میدان مشترک پارس جنوبی تولید و در اختیار صنایع و نیروگاه ها قرار دهیم تا نه در تابستان و نه در زمستان شاهد آلودگی هوا باشیم.
انتهای پیام/ب

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار