امروز : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 24
۰۰:۳۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 121155
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۴۱
تعداد بازدید: 23
محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در تشریح‌ آخرین جزئیات طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و حضور ...

محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در تشریح‌ آخرین جزئیات طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ابن بندر اظهار داشت: فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش 350 میلیون دلار، یکی از اولویت‌دارترین پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی ادامه داد: فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار‌ در حال حاضر با سرمایه‌گذاری سازمان بنادر‌ در حال توسعه و اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در‌ فاز یک باید 6 میلیون تن ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری فراهم شود و کشتی‌های با آبخور 14 متر‌ بتوانند در این بندر پهلوگیری کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حدود 350 میلیون دلاری‌ در این بندر شده است، اظهار داشت: تا امروز بیش از 53 درصد از عملیات اجرایی پروژه اجرا شده است و مابقی باید تأمین مالی شود، این میزان پیشرفت هم از محل‌ سرمایه‌گذاری‌ سازمان بنادر انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم‌الأنبیاء است، افزود: توانایی پیمانکار مستقر در این بندر مطلوب است، با وجود‌ قطعی نشدن منابع مالی، عملیات اجرایی در این پروژه کماکان ادامه دارد و موجب شده است در ماه‌های گذشته‌پیشرفت مطلوبی در طرح توسعه این بندر داشته باشیم.

* دو روش تأمین مالی برای توسعه بندر چابهار در دستور کار داریم

سعیدنژاد با اشاره به توجه خاص رئیس‌جمهور به توسعه بندر اقیانوسی چابهار ادامه داد: برای ادامه روند پیشرفت این پروژه‌ دو موضوع در دستور کار قرار داده‌ایم. اول آنکه از دولت درخواست کردیم‌ منابع لازم را از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار دهد و در گام دوم برنامه‌ریزی شده است ‌از طریق جذب فاینانس خارجی ادامه پروژه را اجرایی ‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ‌استفاده از منابعی که در کشور چین داریم برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار مدنظر است تا از طریق‌ فاینانس خارجی که در چین داریم این توسعه‌ عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دستور رئیس جمهور و دولت است این پروژه در موقع مناسب خود تکمیل شود، اضافه کرد: دیگر روش جذب منابع مالی برای توسعه بندر چابهار‌ استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. ‌

معاون وزیر راه و شهرسازی به‌ تفاهمنامه با شرکت‌های چینی برای تأمین مالی فاز یک و سرمایه‌گذاری در فاز دو طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد و گفت: همچنین تفاهمنامه با شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری و استفاده از صندوق‌ توسعه ملی نیز انجام شده است.

* مشخصات فنی و چشم‌انداز نهایی بندر شهید بهشتی چابهار

سعیدنژاد بیان کرد: اولین بندری اقیانوسی و دروازه توسعه محور شرق با ظرفیت نهایی 82 میلیون تن شامل‌‌ 30 پست اسکله کانتینری، چند منظوره، فله خشک و مایع به طول 7530 متر، ‌440 هکتار ترمینال و 480 هکتار حوضچه است

* اهداف طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در فاز اول‌

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: افزایش 6 میلیون تن (450 هزار TEU کانتینر و یک‌میلیون و 650 هزار ‌تن کالای فله غیر کانتینری) به ظرفیت بندر با اجرای عملیات موج‌شکن سکوئی (برم‌دار) استانیکی به طول 1470 متر و 17.5 میلیون مترمکعب لایروبی، از اهداف توسعه‌ای بندر شهید بهشتی چابهار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: احداث 5هزار و 30 متر دایک و پلاتفرم، دو پست اسکله کانتینری به طول 740 متر با آبخور 16.00m- و 14.00- و تجهیز چهار جرثقیل دروازه‌ای کشتی به ساحل پست پانامکس و 12 جرثقیل دروازه‌ای چرخ لاستیکی (RTG) از دیگر اهداف طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در فاز اول‌ است.

* اقدامات انجام شده فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

وی بیان کرد: مکان‌یابی و ایجاد زیستگاه جدید مرجانی با جابه‌جایی 32000 کلونی مرجانی برای اولین بار با انتقال فناوری جابه‌جایی کلونی‌های مرجانی به کشور و قابل رؤیت با استانداردهای جهانی و اطاله موج‌شکن به طول 1470 متر و با پیشرفت فیزیکی 100 درصد، برخی از اقدامات انجام شده در این بندر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیش از 5.7 میلیون مترمکعب لایروبی زیر اسکله‌های کانتینری عمومی و ثبت رکود 35 هزار مترمکعب در روز و توسعه ناوگان استراتژیک لایروبی کشور و احداث 5030 متر دایک و پلتفرم و با پیشرفت فیزیکی 100 درصد از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به احیا 65 هکتار اراضی استحصالی در بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد و گفت: ‌استقرار بلوک‌های اسکله کانتینری و چندمنظوره به طول 1012 متر با آبخور 16.00 متر انجام شده است.

* پایان طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 2 سال پس از تأمین مالی

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: زمان اتمام طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار دو سال پس از تأمین منابع مالی است.

انتهای پیام/l

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار