امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۶:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 121452
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۲۳:۱۶
تعداد بازدید: 25
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از سمنان، محمدحسین صفارهرندی دقایقی پیش در حاشیه همایش «عاشورای زینبی» که با حضور آحاد مردم و سوگواران ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از سمنان، محمدحسین صفارهرندی دقایقی پیش در حاشیه همایش «عاشورای زینبی» که با حضور آحاد مردم و سوگواران حسینی، دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه سمنان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه کشور در برهه کنونی تا چه اندازه به قوانین جامع حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیاز دارد؟ اظهار داشت: قوانین فعلی در این زمینه تا حدودی مبهم است، از این‌ رو، باید در حوزه وضع قوانین جدید در این بخش اهتمام ورزیم.

وی ادامه داد: قوانین فعلی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مبهم بوده و حتماً به قانون‌های جدیدی نیاز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم خاطرنشان کرد: در طول سالیان اخیر، بارها دیده‌ایم کسی از موضع خیرخواهی تذکری داده و طرف مقابل نیز از روی ناآگاهی و جهل یا اینکه فکر کرده آمر به معروف در حال کینه‌توزی بوده، با وی درگیر شده است.

صفارهرندی تصریح کرد: فلسفه و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود؛ وقتی کسی تذکر می‌دهد، باید طرف متنبه ‌شود و از تذکر آمر به معروف سپاس‌گزاری ‌کند.

وی اضافه کرد: در غرب، برخی از امر به معروف و نهی از منکرها البته در چارچوب ارزش‌های خودشان نهادینه شده است؛ پیرزنان و پیرمردان آلمانی اگر کسی در خیابان زباله‌ای بیندازد، سریع تذکر می‌دهند و بر موضع خود اصرار دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم متذکر شد: جامعه آلمانی در ‌صورت بی‌توجهی به این امر، پلیس را خبر می‌کنند؛ گرچه در مقابل، سگ‌هایشان خیابان را کثیف می‌کنند و برایشان مهم نیست.

* آمران به معروف ابتدا خود عامل باشند

صفارهرندی توضیح داد: اگر اصل توحید به معنای دعوت به همه خوبی‌های تجمیع شده در ذات اقدس باری‌تعالی است و فلسفه ظهور و قیام انبیای الهی نیز این بوده که این دعوت، بندگی و تعبد را به مردم منتقل کنند، معنای آن این است که از عادات ناپسندی که انسان‌ها ممکن است اسیر آن شوند، جدا شویم.

وی یادآور شد: انسان‌ها باید به وادی امن بندگی و توحید وارد شوند و این، معنای دقیق امر به معروف و نهی از منکر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم بیان کرد: هیچ آمر به معروف و ناهی از منکری حرفش نفوذ نمی‌کند؛ مگر اینکه خودش عامل به معروف باشد؛ حرف بدون پشتوانه فایده ندارد و این، فرموده قرآن کریم است که «کاری را که خودتان نمی‌کنید، چرا به دیگران می‌گویید».

صفارهرندی گفت: اگر خیرخواهی از امر به معروف استنباط شود، طرفداران این فریضه الهی بیشتر می‌شوند؛ اما اگر مردم خیال کنند که امر به معروف، وسیله‌ای برای کینه‌توزی و کینه‌جویی است، جلوی آن مقاومت می‌کنند.

* روش‌های درست در توسعه امر به معروف و نهی از منکر بسیار مؤثر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم تشریح کرد: جایی نیز وجود دارد که همچون پیامبر اکرم (ص)، فردی امر به معروف و نهی از منکر می‌کند و در ارتباط با برخی موفق نمی‌شود؛ این همه پیامبران الهی که کشته شدند، به واسطه این بود که به پیاده کردن آنچه مأمور به آن بودند و امر به معروف و نهی از منکر، به واسطه جهل مردم موفق نشدند.

صفارهرندی خاطرنشان کرد: قرآن کریم نیز به پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید «تو هر که را که دلت بخواهد، نمی‌توانی هدایت کنی»، بنابراین باید قبول کرد که برخی از روش‌های درست در توسعه این امر بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه معروف دامنه گسترده‌ای دارد و زمانی توجه به دانش در حالی که دیگران می‌خواهند آن را از فردی دریغ کنند، معروف است، گفت: دانش را باید خودمان به دست بیاوریم و اگر تنها مصرف‌کننده علم دیگران باشیم، چیزی نصیبمان نمی‌شود.

انتهای پیام/2249/ذ40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار