امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۴:۵۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 121631
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 18
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،‌ نشست نقد و بررسی کتاب «دانش پیروز، مفهوم علم در اسلام قرون میانه» عصر امروز ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،‌ نشست نقد و بررسی کتاب «دانش پیروز، مفهوم علم در اسلام قرون میانه» عصر امروز (یکشنبه 4 آبان) با حضور علیرضا پلاسید، مترجم کتاب، مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران،‌ کامران فانی نویسنده، پژوهشگر و نسخه‌پژوه ایرانی، یونس کرامتی استاد تاریخ تمدن و ملل اسلامی و محمدحسین ساکت از پژوهشگران کشور، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی محقق درباره آشنایی خود با فرانتز روزنتال، نویسنده کتاب «دانش پیروز» گفت: بنده با جناب روزنتال مکاتباتی داشتم و هر کنگره‌ای که برگزار می‌شد، وی گزارشی از فعالیت‌ها را برای من ارسال می‌کرد. یادم می‌آید در کنگره‌ای ایشان به همراه استاد زریاب‌خویی شرکت کرده بودند که پس از آن نامه‌ای برای من نگاشتند بدین مضمون که خیلی خوشحال شدند که در این مجلس با مورخی ایرانی آشنا شدند و این اتفاق بسیاری خوبی برایشان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 44 مقاله‌ای از روزنتال خوانده که در آن قدیم‌ترین تاریخ پزشکان درج شده بوده است، گفت: «تاریخ الاطباء و الفلاسفه» اثر اسحاق بن حنین که آن را بعدها به فارسی ترجمه کردم. نویسنده در این اثر اطباء و فلاسفه را با هم می‌آورد، وی به شدت تحت تاثیر سنت جالینوسی است.

محقق در ادامه افزود: لذا ما مشاهده می‌کنیم که همه کتاب‌های قدیمی پزشکی بخشی از ابتدایش درباره حکمت است حتی برخی معتقدند که ابن سینا نام کتابش را «شفا» گذاشت چرا که شفا مساوی با طب است.
وی ادامه داد: سال دیگری برای تدریس به کانادا رفتم که در کنفرانسی باز هم آقای رزنتال را ملاقات کردم و در آن کنفرانس ایشان از مقاله بنده که درباره طب روحانی رازی بود، خوشش آمد و قرار شد آن را در مجله‌ای خارجی به چاپ برساند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه پیش از انتشار کتاب «تاریخِ تاریخ‌نگاری در ایران» اثر رزنتال، ترجمه عربی این اثر را خوانده بوده و به توانایی و قوت این نویسنده پی برده بود،‌ گفت: سلامت نفسی که در بسیاری علما کمتر پیدا می‌شود، در رزنتال وجود داشت.

وی درباره اهمیت مفهوم علم در اسلام گفت: رزنتال در این کتاب به این مباحث پرداخته و از دوره جاهلیت که علم با چه کیفیتی به کار رفته، توضیح داده تا معادل‌های علم و کلمات دیگر. بهرحال در دوره جاهلیت علم به معنای اکنون نبوده و چند علم در دوره جاهلیت وجود داشته که نخستین آنها علم پزشکی است که دست پیرمردان و پیرزنان بوده است.

محقق افزود: علم دیگر نجوم بود که بوسیله ستاره‌ها راه‌ها را پیدا می‌کردند و علم سوم در ادبیات جاهلیت، قیافه شناسی یا فراست بوده بهرحال علم در اسلام تحول پیدا کرد و مسلمانان در مدت کوتاهی در تمامی علوم حرف اول را می‌زدند این علوم از پزشکی گرفته تا داروشناسی و موسیقی و ... است.

وی با بیان اینکه رزنتال مبانی علم و حکمت و فرزانگی را در دوره‌های مختلف علم شرح کرده،‌ یادآور شد: علم در اسلام از طریق سفر کردن تشویق شد و علم حدیث و جهانگردی که در اسلام ایجاد شد، ده‌ها سفرنامه در اسلام پیدا شد.

محقق در پایان با اشاره به اینکه کتاب کامل الصناعة اثر علی بن عباس مجوسی اهوازی که سه جلد آن توسط انجمن آثار و مفاخر منتشر شده، سه جلد دیگرش نیز در دست انتشار است، افزود: این اثر شش مجلد بوده،‌ البته دو ترجمه دارد که یکی آفریقایی است و ما هم دیدیم که حیف است در همه کتابخانه‌های اروپا این اثر وجود داشته باشد ولی در اهواز ما نباشد!

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار