امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۱۹:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 121635
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،‌ ننشست نقد و بررسی کتاب «دانش پیروز، مفهوم علم در اسلام قرون میانه» عصر دیروز ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،‌ ننشست نقد و بررسی کتاب «دانش پیروز، مفهوم علم در اسلام قرون میانه» عصر دیروز (یکشنبه 4 آبان) با حضور علیرضا پلاسید، مترجم کتاب، مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران،‌ کامران فانی نویسنده، پژوهشگر و نسخه‌پژوه ایرانی، یونس کرامتی استاد تاریخ تمدن و ملل اسلامی و محمدحسین ساکت از پژوهشگران کشور، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

کامران فانی عضو هیأت انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی ارشاد با اشاره به اعتقاد روزنتال، نویسنده کتاب دانش پیروز درباره مهدی محقق و ارتباط عمیق‌شان گفت: یادم می‌آید خود آقای روزنتال هم تعجب می‌کرد که استاد محقق این همه وقت را برای نگارش کتاب از کجا می‌آورد؟ ایشان بسیار قدر صاحب‌نظران ایرانی را می‌دانستند ما هم باید قدر پژوهشگرانمان را بدانیم.

وی در ادامه افزود:‌ در هر تمدنی چند مفهوم اصلی وجود دارد که تمام حیات آن تمدن گرد آن می‌چرخد و بدان تمدن خصلتی ویژه می‌بخشد، این مفاهیم مبنای تأسیس تمدن‌اند که به آن شکل و سیر تطور آن را در گذر زمان بررسی می‌کند. مفاهیمی هر چند در وادی اول انتزاعی ولی نقش اساسی در حیات فکری و اجتماعی و سیاسی دارند و از هر امر عینی‌ترند. اینها در گذشت زمان تغییر می‌کنند ولی مفهوم آن پابرجا می‌ماند تا اینکه مفاهیم جابه جا شده و معانی جدید می‌یابند، همین‌ها نشان ظهور تمدنی جدید است.

وی با بیان اینکه علم از واژه‌های بارز این مفهوم است، گفت:‌ اگر تمدن اسلامی را با یک واژه وزن کنیم شاید هیچ واژه‌ای مناسب‌تر از علم نیابیم. مفاهیم توحید، دین و ایمان و ... در تمدن مهم هستند ولی هیچ کدام ژرفا و کاربرد علم را ندارند،‌ علم واژه کلیدی تمدن اسلامی است.

فانی در ادامه افزود: روزنتال معتقد است هر تمدن با چند واژه اساسی شناخته می‌شود و این واژه‌ها تمدن را نشان می‌دهند، علم عصاره و جوهر تمدن است و تمام حوزه‌ها از آن سرشته شده است. بنابراین هدف روزنتال شناخت تمدن اسلامی بوده و به این نتیجه رسیده بود که واژه علم چیزی نیست که بشود به زبان دیگر ترجمه کرد و معادل دیگر زبانی هم ندارد.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه علم همان علم است و در تمدن غرب معادلی ندارد اما با ظهور تمدن جدید غرب باید گفت که واژه علم به معنای Science تغییر یافته است،‌توضیح داد: بنابراین نویسنده این کتاب که بسیار فاضل و با دقت نظر بوده، در سراسر اثر واژه علم را به خط لاتین به همین صورت آورده است، آیا ما هم در این تمدن اسلامی یک واژه داریم که همه چیز را در بر بگیرد بهرحال این کشف روزنتال افق جدیدی را برای ما باز کرده است و تمدن ما گرد این واژه می‌چرخد، این نویسنده یک اثر خوبی هم با عنوان متدولوژی تحقیق و پژوهش در جهان اسلام تدوین کرده است.

دانشنامه‌نویس و نسخه‌پژوه ایرانی با بیان اینکه علم مقابل جهل است و روزنتال، یکصد معنی از علم را مورد تحقیق قرار داده است، افزود: حتی او علم را در قرآن و حدیث هم بررسی کرده است یکی از تفاوت‌های علم دنیای مدرن و قدیم هم در همین بود که علم آن دوره ، علم یقینی بود و علم الان در حوزه اعتقاد و باور علمی و آزمایش به تثبیت اعتقادی می‌رسد.

فانی در ادامه افزود: روزنتال علم را به نور هم تشبیه کرده است چرا که از طریق علم،‌ عالم به تصوف هم می‌رسد، نظر روزنتال تأثیر بسیاری در جهان اسلام داشته است. بخشی از علمی که از یونان آمده همان فلسفه است که روزنتال به آن هم پرداخته و بخش پایانی کتابش هم اخلاق و ادب است که مورد تأکید در بخش علوم اجتماعی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در گذشته بین فلاسفه بحث بوده که علم چیست؟ ملاصدرا علم را وجود می‌داند و وجود هم قابل تشکیک است اینها را روزنتال در این اثر نیاورده و شاید یکی از نقاط کم کاری‌اش باشد اما با این حال این اثر برای شناخت یک تمدن راه‌های جدیدی را باز می‌کند.

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها