امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۰:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 121642
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۵۰
تعداد بازدید: 34
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از شیراز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از شیراز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسگر‌اولادی اظهار داشت: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در تعبیر، تعریف و تفسیر علم فرمودند «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ» یعنی علم یا دانشی نسبت به عقاید الهی است یا اخلاق کریمه و فاضله را تشریح می‌کند و یا به سنت‌ها، احکام و بایدها و نبایدها می‌پردازد.

وی افزود: اگر دانشی در پرتو علم به باورهای الهی یا اخلاق فاضله و کریمه و یا بایدها و نبایدها بود، علم است و الا فضل است.

رئیسی ادامه داد: آنچه مربوط به احکام است فقه اصغر نامیده می‌شود، اما در واقع به مجموع آنچه در دین اعم از عقاید، اخلاق و احکام وجود دارد فقه گفته می‌شود و ولایت‌فقیه یعنی ولایت فرد دین‌شناسی که جامعه را به سمت ولایت دینی و عمل به بایدها و نبایدهای دینی سوق می‌دهد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: اگرچه در تعبیر حوزوی از فقه بیشتر به احکام تعبیر می‌شود، اما حقیقت فقه تنها احکام نیست، بلکه عقاید، اخلاق و احکام را نیز شامل می‌شود.

این مقام قضایی خاطر نشان کرد: امام معصوم(ع) در ذیل حدیث شریفه می‌گویند که هر دانشی در علوم طبیعی یا ماورائی انسان را به خدا بخواند علم است و آنچه موجب فراخواندن انسان به خدا نشود علم نیست.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر طبیب در اتاق عمل با تمام وجود بگوید «سبحان‌الله» علم پزشکی او دعوت می‌کند به صاحب عالم و زمین‌شناس نیز اگر در داخل زمین خدا را ببیند به همین سیاق است و طلبه در حوزه اگر «قال الله تبارک‌وتعالی» بخواند و دانشجو در زمین فعل خدا ببیند، همه و همه صاحب علم شده‌اند.

دادستان کل کشور عنوان داشت: اگر آن طلبه در خواندن این دانش ادبیات، منطق، معانی، اصول و فقه به خدا نزدیک نشود تنها فرمول آموخته است.

به گفته وی، در علم الهی یک زمین‌شناس فعل خدا می‌بیند و یک عالم حوزه نیز قول خدا و هر دو باید آهنگ توحیدی داشته باشند و تنها در این صورت دانش آنها علم است و در غیر این صورت فضل محسوب می‌شود.

* هر که عبدتر است عالم‌تر است

رئیسی عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند علم نوری است که خدا در دل هر که خواهد قرار دهد و حقیقت علم در عبودیت نهفته است و هر کس از همه عبدتر است او از همه عالم‌تر است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: در این کره خاکی بسیاری ادعای دانش و دانشمندی دارند اما کدامین عالم‌ترند آن که از همه عبدتر است.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود «عالم همه ملک خدا و همه ملک خداست، آن اراده‌ای که بر وجود ذرات عالم حاکم است تنها اراده باری‌تعالی است که عالم جنود خداست و اگر با خدا باشی عالم در اختیار تو خواهد بود.»

رئیسی ادامه داد: در حدیث قدسی آمده بنده من را عبادت کن مرا تا تو را مثل خود در روزگار قرار دهم، من حی هستم که مردم در این راه نگاه دارم و اگر می‌خواهی از جاودانگی بهره‌مند شوی مرا بندگی کن. من آن غنی هستم که فقر در من راه ندارد و تو را از غنایی برخوردار می‌کنم که محتاج نشوی.

وی اضافه کرد: اینگونه است که عالمان الهی در نزد زنده هستند و روزی می‌خورند؛ چنانکه حیات امام خمینی (ره) به حیات میراث امام، راه امام و اهداف امام است و امروز بیش از تمام زمان‌ها انقلاب، اهداف، افکار و آرمان‌های امام در جامعه بشری رونق دارد.

رئیسی عنوان داشت: امروز انقلابی در عالم نیست که با نام امام، هدف امام و استکبارستیزی امام آشنایی نداشته باشد.

وی همچنین گفت: آیت‌الله مهدوی کنی عالم ربانی بود و عالم ربانی جلوه رب است و از همین رو نگریستن به چهره او عبادت و بوسه بر درب خانه او تبرک و تبرع است.

این مقام قضایی متذکر شد: تعریف انسان حیوان ناطق منطق نیست بلکه تعریف قرآنی انسان در سوره الرحمن است که «الرحمن خلق الانسان علمه الابیان» یعنی انسان جز در پرتو ارتباط با وحی انسان نشاید.

به گفته وی، تعریف صحیح از انسان این است که بگوییم «الانسان حی متاله» یعنی انسان زنده خداجوی است.

وی بر اساس همین تعریف قیام اباعبدالله الحسین(ع) را در راستای زنده کردن و احیای انسان دانست و بیان کرد: وجود ابی‌عبدالله جامعه جاهلی، وجود جاهلی و عمل جاهلی آن زمان را با خون خود احیا کرد که شهدای ما نیز چنین کردند و عالم ربانی به قدرت تحلیل، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، هدف‌شناسی و پایداری در راه هدف همین شیوه زیست را پی می‌گیرد.

رئیسی یادآور شد: آیت‌الله مهدوی کنی قبل از پیروزی انقلاب «انکر منکرات» را شناخت که حکومت ستمشاهی بود و تمام قدرت‌های خود را برای مبارزه با آن بسیج کرد و بعد از پیروزی انقلاب نیز تمام توان خود را برای حمایت از «اعرف معروف‌ها» گذاشت که نظام اسلامی بود.

وی اضافه کرد: گفتمان آیت‌الله مهدوی کنی در روزی که به عنوان یک مدیر در دانشگاه امام صادق، تولیت مدرسه مروی، در روحانیت مبارز، کسوت نخست وزیری، مجلس خبرگان و ... بود تفاوت نکرد که 50 سال عالم ربانی بود و کار سیاسی جدای از ربانیت او نبود.

به گفته رئیسی، گفتمان آیت‌الله مهدوی در این 50 سال در شخصیت او متجلی و متبلور است و در حیات پاک خود هیچ‌گاه تکلیف را از یاد نبرد و مرحوم عسگراولادی نیز چنین بود و دین‌مداری و ولایتمداری را در مکتب همان علما آموخته بود.

* مهدوی کنی ولایتمدار بود نه ولایت شعار

وی ادامه داد: در احزاب و دسته‌جات سیاسی اگر از حزب مقابل یا قبیله دیگر اشکال و نقطه ضعفی ببینند آن را بزرگ می‌کنند اما مهدوی کنی چنین نبود و تنها تکلیف را مهم می‌شمرد.

رئیسی افزود: همواره چه در زمان امام و در زمان رهبری آنچه برای آیت‌الله مهدوی کنی اصل بود این بود که «ولایتمدار» باشد نه «ولایت شعار».

وی خاطر نشان کرد: ایشان به واقع مردم را و رأی آنان را باور داشت و به مصداق «منهم، معهم و فیهم» از مردم، در مردم و با مردم بود و از این تشییع پیکر آن عالم تشییعی عادی نبود که به غیر از تشییع معجزه مانند حضرت امام با تشییع علمایی چون آسید احمد خوانساری و آیت‌الله بهجت قابل قیاس بود و این نشان می‌دهد که عالم ربانی بدون این که خود برایش اهمیت داشته باشد در دل‌ها و قلب‌ها نفوذ می‌کند.

دادستان کل کشور همچنین ادامه داد: فرق بین قیادت و سیادت این است که رهبر دینی می‌گوید بیایید و رهبر غیر دینی می‌گوید بروید.

رئیسی متذکر شد: بسیاری در دنیا به مردم می‌گویند نیکی کنید، خوب شوید و ... اما عالم دینی خود به این قله رسیده و می‌گوید شما نیز بیایید مانند من ربانی شوید.

به گزارش فارس، در این مراسم که با همکاری دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در فارس و به همت جامعه روحانیت شیراز برگزار شد استاندار فارس، امام‌جمعه شیراز، تولیت آستان احمدی و محمدی، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی و جمعی از محبان اهل‌بیت عصمت و طهارت حضور داشتند و به عزاداری و مدیحه‌سرایی پرداختند.

انتهای پیام/2448/ذ

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار