امروز : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 August 23
۰۹:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 122001
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 17
به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره زلزله‌های 12 و 19 دی‌ ماه 92 «بستک و ...

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره زلزله‌های 12 و 19 دی‌ ماه 92 «بستک و جزیره کیش» در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) خانه ملت قرائت شد.

متن کامل این گزارش که منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:
مقدمه

ساعت 6:43:56 روز پنجشنبه تاریخ 12/10/1392 زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 5/5 در مقیاس امواج درونی منطقه بستک در شمال‌ غربی استان هرمزگان را لرزاند و در بعضی مناطق خساراتی را به هموطنان عزیز هرمزگانی وارد آورد. موضوع در جلسه علنی روز یکشنبه تاریخ 15 دی 92 مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد کمیسیون عمران هیاتی را به منطقه اعزام و ضمن بررسی جوانب امر، ارائه گزارش کند.

احمد جباری نماینده محترم منطقه آسیب‌دیده بستک، طی مکاتبه‌ای از مجلس درخواست کردند که برای ارزیابی بهتر عملکرد دستگاه‌های مربوطه، بازدید یک هفته بعد از وقوع زلزله، انجام گیرد، متعاقباً در تاریخ 19 دی 92 زمین‌لرزه دیگری با بزرگی 5 در جزیره کیش به وقوع پیوست.

هیأت بررسی‌کننده مرکب از علی‌اکبر آقایی، محمد فیروزی، محمدرضا رضایی کوچی، سید احسن علوی و احمد جباری از اعضای کمیسیون عمران تشکیل شد و روز چهارشنبه تاریخ 25 دی 92 ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده، با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان بستک به بررسی جوانب امر پرداختند و در ادامه از طریق مسیر دریایی وارد جزیره کیش شده و مدیریت حادثه زلزله کیش را مورد ارزیابی قرار دادند.

در پی بازدید معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از بستک و ابلاغ مصوبه دولت در بازسازی و جبران خسارت وارده، جباری (نماینده منطفه زلزله‌زده) از کمیسیون درخواست کرد تا به منظور ارزیابی نحوه اجرای مصوبات دولت، گزارش هیأت پارلمانی شش ماه بعد ارائه شود، اینک گزارش بررسی‌های انجام شده در ادامه تقدیم می‌شود.

نتایج ارزیابی

بر اساس گزارش، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از تاریخ 12 دی 92 تا 22 دی 92، هفده پس‌لرزه با بزرگی بین 3 و 4 و دو پس‌لرزه با بزرگی 4 در منطقه بستک به وقوع پیوسته است و 10 پس‌لرزه آن مربوط به روز اول می‌باشد. براثر زلزله بستک و خسارات وارده به ابنیه مسکونی، فضاهای اداری، عمومی و زیرساخت‌ها، ساختمان‌های مذکور نیازمند ترمیم و بازسازی شد.

طبق آخرین برآوردهای انجام شده تعداد 860 واحد مسکونی قابلیت بهره‌‌برداری خود را از دست داده و با احتساب واحدهای مسکونی نامقاوم، قریب به 1000 واحد مسکونی نیازمند تخریب و بازسازی، ارزیابی شده است.

همچنین حدود 800 واحد مسکونی نیز دارای خسارت‌های جزئی شده است و  باید تعمیر شوند.

زمین‌لرزه جزیره کیش، خسارتی جدی به دنبال نداشت، اما به دلیل تقارن با زمین‌لرزه بستک و فضای روانی ایجاد شده در منطقه حائز اهمیت بوده و تمهیدات و عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در مدیریت حادثه قابل قبول ارزیابی شد.

مشکلات و نیازهای احصا شده در بررسی میدانی

1- استاندار هرمزگان در روز وقوع زلزله در استان حضور نداشته و این خلأ مدیریتی موجب عدم انسجام در امدادرسانی و مدیریت حادثه شده بود. متذکر می‌شود که استاندار هرمزگان همزمان با بازدید هیات پارلمانی به منظور همراهی هیات دولت در سفر به خوزستان از استان خارج شده و با وجود اعلام کتبی و مذاکره تلفنی با شخص ایشان، از حضور در منطقه خودداری کرده است.

2- هیأت وزیران در جلسه تاریخ 15 دی 92 طی مصوبه 162091/ت50081 هـ مبلغ 523 میلیارد و 63 میلیون ریال تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای به بازسازی و جبران خسارات این زلزله اختصاص داد که تا تاریخ تنظیم این گزارش، قریب به 140 میلیارد ریال از آن تحقق نیافته است.

3- هیأت اعزامی به دلیل وجود مه و کاهش دید مستقیم، در فرودگاه بین‌المللی لارستان و با بیش از 4 ساعت تاخیر وارد منطقه گردید. عدم امکان خدمات‌دهی فرودگاه بین‌المللی در مواقع وجود مه یا کاهش دید مستقیم، از مشکلاتی است که لازم است وزارت راه و شهرسازی ضمن تامین امکانات کمک ناوبری مورد نیاز، عملکرد تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین لازم است وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) در مناطق مختلف کشور فرودگاه‌هایی را جهت خدمات‌رسانی ویژه در مواقع بحرانی انتخاب و ضمن تجهیز، عملیاتی بودن آنها در شرایط بحران را مورد رصد مستمر قرار دهد.

4- با وجود تامین امکانات مورد نیاز آسیب‌دیدگان حادثه، بسیاری از آنها در زمان بازدید، آذوقه و چادر مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند و بعضاً از ناهماهنگی‌های موجود در حوزه توزیع امکانات اظهار نارضایتی می‌کردند.

5- روند مقاوم‌سازی، تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده، مناسب ارزیابی شده و از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود.

6- عدم تخصیص اعتبار و همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات ساختمانی که نتیجه عملکرد نامناسب بانک‌های عامل (بانک‌های ملی و رفاه کارگران) است، سبب طولانی شدن روند پرداخت کمک‌های بلاعوض و نهایتاً نارضایتی عمومی شده است.

متذکر می‌شود مالکان واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و مشمول دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات مسکن، هنوز موفق به دریافت تسهیلات مذکور نشده‌اند.

پیشنهادات برای رفع مشکلات و مدیریت بهتر حوادث مشابه

1- پاسخ دولت درخصوص چگونگی عدم حضور استاندار هرمزگان در زمان وقوع زلزله و همچنین خروج استاندار از استان حادثه‌دیده و در موقع بحرانی ناشی از زلزله، اخذ و وفق تبصره 2 ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس قرائت شود.

2- تبصره یک ماده 94 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به منظور بررسی علل عدم اجرای مناسب مصوبات ابلاغی دولت در بازسازی و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه خصوصاً عدم پرداخت‌های کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات مسکن، عدم اجرای قانون مدیریت بحران توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، عدم پرداخت تنخواه مورد نیاز استانداران در مدیریت بحران‌های اخیر از قبیل سیل در استان‌های بوشهر، گلستان و مازندران (موضوع  گزارش مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 466)، زمین‌لرزه‌های استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و بشاگرد هرمزگان (موضوع  گزارش مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 779)، بارش برف در استان‌های مازندران و گیلان و زمین‌لرزه‌های بستک و کیش در استان هرمزگان اعمال شود.

3- به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، بازدید نهادهای عالی نظارتی مانند مجلس، در مراحل اسکان دائم و بازسازی حوادث تداوم یابد.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار