امروز : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 18
۰۹:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 122614
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۰:۴۶
تعداد بازدید: 24
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از نطنز، با تشکیل دولت صفویه در ایران مراسم تعزیه‌خوانی، مدیحه سرایی، هیئت و دسته‌های عزاداری به طور شفاف

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از نطنز، با تشکیل دولت صفویه در ایران مراسم تعزیه‌خوانی، مدیحه سرایی، هیئت و دسته‌های عزاداری به طور شفاف وارد آداب و رسوم و سنت‌های دینی شد و با حفظ عناصر اصلی، زیور خلاقیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی جوامع و مناطق مختلف نیز به این مراسم آراسته شد.




از جمله مراسم عزاداری که به صورت برجسته و خاص با وسعت زیادی، در نقاط مختلف ایران و با تاثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی آن مناطق، به اجرا درآمده، مراسم «نخل گردانی» است.

اصلی‌ترین مراکز برگزاری این مراسم باشکوه دینی در شهرها و آبادی‌های اطراف کویر مرکز ایران به چشم می‌خورد، از جنوب خراسان گرفته تا سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، بادرود، ابیانه، خور و بیابانک، بیاضه، زواره، اردستان، نائین و ...

اجرای آیین سنتی نخل‌گردانی روز عاشورا در شهر بادرود، چهره دیگری به این شهر مذهبی  می‌بخشد و در شهر مذهبی بادرود چهار هیئت مراسم نخل‌گردانی را انجام می‌دهند که یکی از نخل‌ها بزرگ‌تر از سایر نخل‌ها است و در حسینیه پای نخل نگهداری و فقط در روز عاشورا در بادرود گردانده می‌شود.




رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مردم شهر بادرود آیین نخل‌گردانی نخل بزرگ را با حساسیت ویژه و احترام خاصی برگزار می‌کنند.

علی مشربی افزود: حسینیه پای نخل بادرود از قدیم‌الایام محل نگهداری نخل بزرگ بوده و طبق یک سنت دیرینه این آیین توسط سه طایفه ذاکری، سراجی و غلامیان به عنوان نگهدارنده نخل مذکور انجام می‌گرفته است.




وی گفت: هر دستک نخل مختص یک طایفه یا چند فامیل در بادرود است و این دستک‌ها به صورت موروثی به آیندگان می‌رسد به گونه‌ای که بلند کردن هر پایه نخل، مخصوص صنف، طایفه، یا اهل محل خاصی بوده و کسی حق سرپیچی از آن موازین را نداشته و معمولا این حق موروثی بوده است.

در شب عاشورا مرسوم است که چند نفر از صاحبان دستک‌های نخل در حسینیه جمع شده و نخل بزرگ را به پارچه‌های مشکی و رنگی مزین می‌کنند، تعدادی هم در حسینیه کنار نخل با نوحه سرایی و عزاداری تا صبح عاشورا کنار نخل می‌مانند و انتظار صبح عاشورا را می‌کشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز تصریح کرد: صبح عاشورا پیر و جوان، خرد و کلان در میدان امام حسین بادرود جمع می‌شوند، کمتر بادرودی را می‌شناسی که روز عاشورا در بادرود و در میدان امام حسین نباشد.

بعد از اجتماع هزاران نفری مردم دو هیئت زنجیرزنی حسینیه مرکز شهر و اعظم بادرود به سوی حسینیه پای نخل حرکت می‌کنند و به استقبال نخل بزرگ می‌روند.




مشربی می‌گوید: لحظات حزن‌انگیزی که دل هر عاشق شیعه را به درد می‌آورد و ماتمی عالم‌گیر و غباری غم‌بار چهره عزاداران را فرا می‌گیرد، لحظه خروج نخل از حسینیه است و مردم در رثای حضرتشان اشک می‌ریزند و بر سر و سینه می‌زنند و با نوحه قدیمی که مختص شهر بادرود است، همنوا با هم بدین صورت نوحه سر می‌دهند:

روز عاشوراست امروز     کربلا غوغاست امروز

روز عاشوراست امروز      بی‌پسر لیلاست امروز

روز عاشوراست امروز    خون جگر زهراست امروز

و عده‌ای با دیدن نخل که نمادی از تشییع پیکر پاک و مطهر عزیز زهراست، فریاد بر می‌آورند:
یا سید سجاد این نخل حسین است
یا فاطمه فریاد این نخل حسین است
یا قاسم داماد این نخل حسین است

نکته جالب و هیجان‌انگیز نخل‌گردانی این است که کسانی که در حال نخل‌گردانی هستند همه به احترام حضرت اباعبدالله و با یادآوری مصائب اهل‌بیت (ع) ایشان بعد از واقعه عاشورا و با یاد اسرای کربلا با پاهای برهنه عزاداری و نخل‌گردانی می‌کنند.




دبیر شورای فرهنگ عمومی بادرود اضافه کرد: نخل بزرگ در جلو جمعیت عزادار حرکت و دسته‌جات عزاداری در معیت آن مشایعت کرده که توان قلم از وصف آن عاجز است.
انتهای پیام/63025/ل30/چ3000

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار