امروز : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
۰۹:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 122872
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۴۱
تعداد بازدید: 61
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، یکی از شبهاتی که از سوی کشیشیان مسیحی تبشیری بیان می‌شود، این است که چگونه امام ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، یکی از شبهاتی که از سوی کشیشیان مسیحی تبشیری بیان می‌شود، این است که چگونه امام زمان(عج) با اهل کتاب مطابق تورات و انجیل حکمرانی می‌کند؟ آیا امام زمان(عج) در عصر ظهور با اهل تورات با تورات و با اهل انجیل با انجیل حکمرانی خواهد کرد؟!

برخی از کشیشان صهیونیست در رسانه‌های ماهواره‌ای خود، به استناد روایاتی شبهه می‌کنند که اگر تورات و انجیل تحریف شده است، پس چرا مهدی موعود مسلمانان بر اساس آن قضاوت می‌کند؟
 



*تابوت عهد چیست؟/ نسخه اصلی تورات کجاست

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی کارشناس ادیان و مذاهب به این شبهه این گونه پاسخ می دهد:

شبهه فوق بر اساس روایتی است که از ابن ‌حماد مروزی در کتاب «فتن» که یکی از نویسندگان اهل تسنن است، نقل شده است. وی روایت کرده: وقتی حضرت مهدی ظهور می‌کنند، تابوت عهد و تابوت سکینه را از غاری در انطاکیه خارج می‌کنند. نسخه اصلی توراتی که بر حضرت موسی(ع) و انجیلی که بر حضرت عیسی(عج) نازل شده است، داخل تابوت عهد نگهداری می‌شود و حضرت ولی عصر(عج) میان اهل تورات با تورات و اهل انجیل با انجیل قضاوت می‌کنند(فتن،ج1،ص220).

تابوت عهد همان تابوتی است که مایه برکت بنی‌اسرائیل بود و وقتی مفقود می‌‌شد، دچار آسیب می‌شدند. در حال حاضر هم یهودیان که خودشان را از احفاد بنی‌اسرائیل می‌دانند، معتقدند تابوت عهد مفقود شده و به دنبال آن هستند.

شبیه همین روایت و مفهوم قضاوت امام مهدی(عج) بر اساس تورات و انجیل در آخر الزمان برای اهل کتاب، از امام باقر علیه‌السلام نیز نقل شده است، ظاهرا جابر بن عبدالله انصاری نزد حضرت می‌آیند و در اینکه چرا حضرت مهدی(عج)، مهدی نامیده شده، می‌پرسد، امام باقر(ع) به جابر می‌فرمایند: «فَإِنَّمَا سُمِّیَ الْمَهْدِیَّ لِأَنَّهُ یُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِی وَ یَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ کُتُبِ اللَّهِ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاکِیَّةَ فَیَحْکُمُ بَیْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَ بَیْنَ أَهْلِ الْإِنْجِیلِ بِالْإِنْجِیلِ وَ بَیْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَیْنَ أَهْلِ الْفُرْقَانِ بِالْفُرْقَان»( بحارالأنوار ج : 52 ص : 351).

حال مسیحیان به استناد روایت فوق شبهه می کنند که اگر کتاب آسمانی ما تحریف شده،‌ پس چطور مهدی موعود شما به آن استناد می‌کند، لذا وقتی به آن استناد می‌کند، یعنی ما بر حق هستیم و تورات و انجیل تحریف نشده است.

*در حکومت امام علی(ع) یک یهودی یا مسیحی محترم و تحت حمایت حکومت اسلامی بود

در پاسخ به این شبهه به چند نکته باید توجه داشته باشیم:

1- اینکه از یک سو مسیحیان در رسانه‌های خود آتش این شبهه را بر می‌افروزند که امام زمان(عج) یهودیان و مسیحیان را نابود می‌کند و می‌کشد! از سوی دیگر این روایت را می‌آورند تا بگویند امام زمان(عج) حقانیت یهودیت و مسیحیت را تأیید کرده است، این روش گفت‌وگوی آنان نشان می‌دهد که در آنچه می‌گویند صداقت ندارند، حقیقت این است که این روایت اثبات می‌کند حضرت مهدی(عج) یهودیان و مسیحیان را در حکومت خود می‌پذیرد و با تورات و انجیل بر آ‌ن‌ها حکمرانی می‌کند،‌ نه از این باب که چون اسلام بر حق نباشد و یهودیت و مسیحیت بر حق باشد، خیر! بلکه از این باب که در حکومت اسلامی همه پیروان ادیان الهی محترم هستند، چنان که در حکومت امام علی(ع) یک یهودی یا مسیحی محترم و تحت حمایت حکومت اسلامی بود.

2- قضاوت حضرت مهدی موعود(عج) بر اساس تورات و انجیل برای یهودیان و مسیحیان، نه تنها اشکالی بر حضرت مهدی(عج) محسوب نمی‌شود، بلکه رأفت و مهربانی مهدی موعود(عج) را می‌رساند که نمی‌آید تا همه یهودیان و مسیحیان را بکشد و نابود کند، بلکه در حکومت عدل ایشان، اهل کتاب در رحمت و آرامش زندگیشان را می‌کنند و حضرت(عج) نیز در اختلافاتی که اهل کتاب با یکدیگر پیدا می‌کنند یا تخلفاتی که انجام می‌دهند، با تورات و انجیل خودشان قضاوت و حکمرانی می‌کنند.

*احکام روزه در تورات و انجیل هست/بررسی اجمالی آیات تورات و انجیل تحریف شده درباره احکام

3- اینکه مسیحیان می‌گویند اگر انجیل و تورات تحریف شده است، چرا حضرت(عج) با آن‌ها طبق کتابشان حکم می‌کند، بدین ترتیب پاسخ داده می‌شود که اولاً مسلمانان نمی‌گویند تورات و انجیل به طور کامل تحریف شده است، ما در تورات و انجیل با سه دسته از آیات مواجه هستیم:

دسته اول آیاتی که از سوی قرآن کریم و روایات صحیح اسلامی صد در صد مورد تأیید قرار گرفته‌اند، به عنوان مثال قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»﴿البقرة: ١٨٣﴾؛ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید. (2: 183)

ما می‌بینیم احکام روزه هم در تورات وجود دارد و هم در انجیل آمده است، حضرت مسیح(ع) روزه می‌گرفتند و بدان سفارش می‌کردند، در قرآن کریم آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» ﴿البقرة: ١٨٣﴾؛ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید. (2: 183)

از سوی دیگر می‌بینیم همین آیه مورد اشاره قرآن، دقیقاً در عهد عتیق در مزمور 37 وجود دارد، چنان که آمده است:(37: 29) صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا به ابد سکونت خواهند کرد.

دسته دوم آیاتی هستند که در متون اسلامی در رد یا تأیید آن‌ها چیزی گفته نشده است، این آیات با عقل سلیم نیز منافاتی ندارند، لذا مسلمانان اصرار ندارند بگویند این آیات نیز تحریف شده‌اند.

دسته سوم آیاتی هستند که هم در منابع اسلامی کاملاً رد شده‌اند و هم عقل آن‌ها را نمی‌پذیرد، مانند اتهام کفر،‌ شراب‌خواری،‌ زنا، قتل، دروغ و ... به پیامبران الهی، به عنوان مثال در عهد عتیق در کتاب اول پادشاهان می‌گوید که حضرت سلیمان العیاذ بالله کافر شد: اول پادشاهان 11: 4 و در وقت‌ پیری‌ سلیمان‌ واقع‌ شد که‌ زنانش‌ دل‌ او را به‌ پیروی‌ خدایان‌ غریب‌ مایل‌ ساختند و دل‌ او مثل‌ دل‌ پدرش‌ داود با یهُوَه‌، خدایش‌ کامل‌ نبود!

در حالی که قرآن کریم در رد این اتهام از حضرت سلیمان می‌فرماید: «وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا» (بقره: 102)

*بسیاری از احکام اسلامی،‌ ویژه اسلام نیست/ پیامبر اکرم(ص) برای یهودی‌ها به تورات رجوع می‌کردند

ثانیاً بسیاری از احکام اسلامی،‌ ویژه اسلام نیست، بلکه حتی ‌در تورات و انجیل تحریف شده کنونی نیز موجود است، به عنوان  مثال احکام حجاب را ببینید، حرمت شراب را ببینید، احکام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و .. . این‌ها همه در کتاب مقدس موجود است. به طوری که حتی نویسندگانی مسیحی کتاب‌های متعددی نوشته‌اند با عنوان اسلام در کتاب مقدس، بنابراین اگر در برخی از موارد امام زمان(عج) بر اساس تورات یا انجیل بر اهل کتاب حکم کنند، خارج از آنچه دین اسلام فرموده است حکم نکرده‌اند.

ثالثاً امام زمان(عج) بر اساس سیره جدشان، حضرت محمد بن عبدالله(ص) عمل می‌کنند، پیامبر اکرم(ص) برای یهودی‌ها به تورات رجوع می‌کردند، در این زمینه برخورد پیامبر با یهودیان بنی قریظه در تاریخ مشهور است، قرآن کریم درباره رجوع به تورات در گفت‌وگوی با یهودیان می‌فرماید: «کُلُّ الطَّعَامِ کَانَ حِلًّا لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِیلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ»﴿آل‌عمران: ٩٣﴾؛ همه غذاها(ی پاک) بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل (یعقوب)، پیش از نزول تورات، بر خود تحریم کرده بود؛ (مانند گوشت شتر که برای او ضرر داشت)، بگو: «اگر راست می‌گویید تورات را بیاورید و بخوانید! (این نسبت‌هایی که به پیامبران پیشین می‌دهید، حتّی در تورات تحریف شده شما نیست!)(3: 93)

بنابراین حضرت مهدی(عج) هم طبق سیره جد بزرگوارشان حکم می‌کنند، این گونه نیست که ایشان بخواهند همه اهل کتاب را نابود کنند و کلاً تورات و انجیل در اسلام مردود باشد، این گونه هم نیست که همه احکام منسوخ شده باشد، حضرت مهدی(عج) که بر احکام آگاه هستند، خودشان بر اساس آنچه باید، برای مردم یهودی با تورات، برای مسیحی با انجیل و برای مسلمان با قرآن مسائل را بیان و احتجاج می‌کنند.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها