امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۰۳:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 122975
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۰۲
تعداد بازدید: 26
محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، درباره آخرین اخبار عبور کامیون‌های ایرانی از مرز ترکیه اظهار ...

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، درباره آخرین اخبار عبور کامیون‌های ایرانی از مرز ترکیه اظهار داشت: پس از آنکه دولت ترکیه در اقدامی غیرقانونی نرخ عوارض عبور کامیون‌های ایرانی از مرز این کشور را ‌دو بار افزایش داد، مشکلاتی برای عبور کامیون‌های ایرانی و ترکیه‌ای از مرز دو طرف پیش آمد.ایستایی و معطلی ‌کامیون‌‌ها افزایش یافت و این‌ موجب کاهش مبادلات تجاری دو طرف شد.

وی افزود: در این راستا کشور ایران از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه پیگیری‌ها و رایزنی‌‌هایی داشتند تا این اقدام غیرقانونی دولت ترکیه را به آنها متذکر شده و از طرف مقابل بخواهند نسبت به اجرای قانون و تفاهمنامه‌های قبلی دو طرف متعهد باشد؛ ‌ایران حتی از طرف ترکیه‌ای خواست‌ یکی از مسئولان خود را به ایران بفرستد و در این باره مذاکره شود که طرف ترک استقبال نکرد.

‌‌عطرچیان ‌گفت: پس از بروز این مشکل از سوی طرف ترک، وزیر راه و شهرسازی ایران از همتای ترکیه‌ای خود (وزیر حمل و نقل ترکیه) دعوت کرد که به ایران سفر کند و در قالب تعاملاتی این مشکلات برطرف شود که فعلاً هیچ پاسخی از سوی دولت ترکیه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری افزود: پس از آنکه رایزنی‌های فراوانی که داشتیم به نتیجه نرسید، به دولت ترکیه نامه نوشتیم و اعلام کردیم که چند روز به آنها مهلت می‌دهیم که‌ یا به کامیون‌های ایرانی در‌ ترکیه سوخت بفروشند و یا اینکه ما هم فروش سوخت به کامیون‌های ترکیه را در‌ کشور متوقف می‌کنیم تا هر دو طرف فقط بابت تعرفه عبور 50 یورو بابت 100 کیلومتر پیمایش دریافت کنند. مثلاً در مسیر یک‌هزار کیلومتری باید 500 یورو عوارض پرداخت شود که حدود 2 میلیون تومان خواهد بود.

عطرچیان افزود: کشور ترکیه‌ درخواست داده بود که‌ ایران مخزن سوخت کامیون‌های آنها در مرز ایران را پلمب کند، بنابراین برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم که این پلمب انجام شود.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: در حال حاضر مقدمات کار پلمب در کشور را فراهم می‌کنیم، باید با سازمان‌های دیگر نیز هماهنگی ایجاد شود که در حال هماهنگی با ارگان‌‌های دیگر نظیر‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، شرکت نفت و استانداری‌ها هستیم.

وی بیان کرد: ما معمولاً بار را در گمرک پلمب می‌کنیم و هزینه چندانی برای ما ندارد البته امکان دارد پلمب مخزن سوخت مخدوش شود که اگر این مورد توسط کامیون‌های ترکیه در کشور ایران رخ دهد طبق قوانین و مقررات قاچاق کالا و ارز به دقت با این موضوع برخورد می‌شود و چون پلمب متعلق به گمرک است و قوانین گمرکی جاری می‌شود.

عطرچیان در پاسخ به این سؤال که آیا ترکیه هدف‌گذاری بزرگتری از این جریان در‌ حذف مسیرهای ترانزیتی از ایران دنبال می‌کند؟ توضیح داد: آ‌نها این هدف‌گذاری را هم مدنظر قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: البته هر مسیر هزینه‌های خاص خود را دارد، هزینه‌های عبور از دریای خزر حدود 1800 دلار در رفت و برگشت است که این قیمت در مقایسه با مسیر ایران بسیار گران‌تر است.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه هر مسیر هزینه و فایده خود را دارد، اظهار داشت: اگر کشوری تصمیم گرفت از دریای خزر و بندر ترکمن‌باشی استفاده کند مختار است ما نیز می‌توانیم از مسیر گرجستان و دریای سیاه عبور کنیم که در این باره هزینه و فایده مدنظر است.
انتهای پیام/م

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها