امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۰۰:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 12339
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۰:۱۰
تعداد بازدید: 78
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام داشت: سال‌هاست ...

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام داشت: سال‌هاست که طرح های نیمه‌تمام به عنوان معضلی در نظام بودجه ریزی کشور مطرح است.

عدم اتمام به موقع طرح‌های عمرانی موجب می‌شود که اولاً به دلیل تورمی بودن شرایط اقتصادی کشور، برآوردهای اولیه برای طرح‌ها هر سال نیاز به بازنگری و پیش‌بینی اعتبارات بیشتر داشته باشد، ثانیاً به دلیل تاخیر در بهره‌برداری ، منافع طرح با چند سال تاخیر نصیب کشور شود.

روش پیشنهادی جامع و کارآمد آن است که همزمان با توسعه و طراحی روش های واگذاری طرح ها و تامین مالی مشارکتی آنها، بازبینی مطالعات و طراحی سامانه اطلاعات طرح‌ها که بخش بنیادین اولویت‌بندی است نیز آغاز شود.

این گزارش در ادامه پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح می کند که در ادامه می خوانید:

معضل طرح های عمرانی نیمه‌تمام که در سال‌های گذشته مشکلی مزمن در اقتصاد ایران بود در سال‌های اخیر و با کاهش یک باره درآمدهای نفتی به چالشی حاد بدل شده است.

به همین دلیل اگر در گذشته اصلاح وضعیت طرح‌های عمرانی و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام یک انتخاب بود، اکنون یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عملکرد طرح‌های عمرانی طی دو سال اخیر (در تخصیص اعتبارات و اتمام طرح‌ها) بیانگر آن است که رویه کنونی قابل تداوم نبوده و باید اقدامی عاجل در این خصوص انجام گیرد.

گام نخست در این موضوع کنترل و محدود کردن تصویب طرح های جدید است.

گام بعدی طبقه‌بندی و ارائه برنامه زمان‌بندی برای همه طرح‌های نیمه تمام بر اساس ابزارهای قانونی موجود نظیر واگذاری ، مشارکت و در نهایت اولویت‌بندی آنهاست.

طبیعتاً چون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی متولی اصلی و ناظر عالی طرح‌های عمرانی کشور است، مسئولیت اصلی را در این موضوع بر عهده دارد ولی به دلیل ابعاد پیچیده و چند‌بعدی بودن بحث دستگاه‌هایی نظیر سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس اوراق بهادار و بخش خصوصی نیز باید در این فرآیند مشارکت داشته باشند.

به این منظور می‌توان حکم زیر را برای الحاق به قانون بودجه سال 1392 پیشنهاد کرد: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است بلافاصله پس از ابلاغ این قانون «ستاد تعیین تکلیف و اولویت بندی طرح های عمرانی» را با حضور نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی، نماینده دستگاه اجرایی طرح و دو نماینده از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی (به عنوان ناظر) تشکیل دهد.

وظیفه این ستاد عبارت است از طراحی الگوهای مدیریت طرح‌های نیمه تمام و تدوین اصول و ضوابط هریک از الگوها و مقررات اجرایی آنها شامل:
الف) واگذاری طرح ،

ب) استفاده از روش‌های جایگزین مالی و اجرای طرح (مشارکت) ،

ج) اولویت‌بندی طرح‌ها برای تخصیص بهینه (تخصیص حداکثری یا تخصیص محدود یا تعطیل کردن برخی طرح ها)

طراحی الگوها و بررسی طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای در دست اجرا باید به نحوی باشد که در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال 1393 ، طرح‌ها بر مبنای دسته‌بندی فوق (طرح‌های قابل واگذاری نحوه تامین مالی و نحوه اجرا و... )تفکیک شده باشند.

ستاد موظف است برای انجام وظایف فوق، گروه‌های کارشناسی و مشاوران خبره و پاسخگو با بالاترین سطح کیفی و تخصصی (گزینش بر پایه کیفیت) را به کار گیرد.

بار مالی انجام این وظایف از محل یک در هزار اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای سال 1392 قابل تامین است.

معاونت موظف است پیشرفت کار و نتایج حاصل از فعالیت‌های ستاد را هر دو ماه یک بار به کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
انتهای پیام/ح
برچسب ها:
آخرین اخبار