امروز : جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 26
۰۹:۲۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 124086
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: 28
ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; و در ...

ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; و در پاسخ به این پرسش که «آیا واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی باعث افزایش کیفیت بخشی می‌شود؟»، اظهار داشت: کیفیت بخشی حاصل به کارگیری نیروهای توانمند و با صلاحیت است.

وی با بیان اینکه کیفیت بخشی در آموزش و پرورش معلم محور است، خاطرنشان کرد: اگر صلاحیت‌های حرفه‌ای را ارتقا دادیم و معلم انگیزه داشت و از طرفی امکانات را هم افزایش دادیم و در کنار آن با مشارکت اولیا می‌توان کیفیت را به ارمغان ‌آورد.

سحرخیز افزود: بحث کنونی مربوط به تمام کشور است و در گزارش‌ها مشاهده می‌کنیم معلمی که در مدارس واگذار شده حضور دارد می‌گوید تجربه ندارم و یا در مدارس غیر دولتی بوده‌اند.

*با حقوق 250 هزار تومان و یک سی دی آموزشی کیفیت بخشی نمی‌شود

وی با بیان اینکه در برخی استانها به معلمان این مدارس حقوق ناچیزی داده می‌شود، تصریح کرد: در خراسان شمالی و گلستان به این معلمان 250 هزار تومان حقوق می‌دهند و از طرفی هم امنیت شغلی ندارند؛ با این وضعیت چطور می‌شود کیفیت بخشی انجام داد، زیرا آموزش کتابهای جدید را ندیده‌اند و اگر دوره نبینند کلاس‍ها هم کیفیت ندارد.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه در برخی از استانها هنوز دوره آموزشی معلمان به پایان نرسیده است، گفت: در استان البرز با وجود اینکه مهر شروع شده است هنوز کلاسهای آموزشی تمام نشده است؛ با یک سی دی که به معلم داده می‌شود و به او می‌گویند در منزل این سی دی را مطالعه کن و سر کلاس بروید که نمی‌شود کیفیت بخشی انجام داد.

وی افزود: معتقدم با نیروهای تازه کار کیفیت بخشی وجود ندارد؛ می‌گویند این معلمان سالها در غیردولتی بودند و سالهاست که این طور است؛ اگر نیروهای غیر آموزش دیده سر کلاس رفته‌اند مشکلاتی وجود خواهد داشت.

*مدارس غیر دولتی فقط در مناطق شمالی تهران رونق دارد/برخی مدارس غیر دولتی مدرک جعلی، فروش نمره و کارنامه داشتند

سحرخیز با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا مدارس غیر دولتی فقط در چند منطقه شمالی تهران رونق دارد و در استانهای دیگر مدارس غیر دولتی پا نمی‌گیرد، گفت: در برخی مدارس غیر دولتی مدرک جعلی، فروش نمره و فروش کارنامه اتفاق افتاده است؛ اکنون که وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است زیرا در گذشته که ترمی واحدی وجود داشت فردی چند واحد درسی را می‌گرفت و راحت نمره قبولی می‌گرفت.

* نیروی با کیفیت با 250 هزار تومان کار نمی‌کند

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کیفیت بخشی حاصل استفاده از معلمان با تجربه است، اظهار کرد: نیروی با کیفیت با 250 هزار تومان کار نمی‌کند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود در مدارس دولتی واگذار شده از معلمان بازنشسته استفاده شده است که یک دسته معلمان بازنشسته علاقمند هستند و می‌خواهند کار کنند که کار آنها کیفی است اما یک دسته دیگر از روی ناعلاجی است که می‌خواهند تدریس کنند و کار آنها کیفی نیست.

سحرخیز تصریح کرد: حتی تدریس در نوبت دوم مدارس کیفیت پایین‌تری نسبت به نوبت اول دارد و معلمانی که صبح در مدرسه تدریس کرده‌اند اگر بخواهند در نوبت عصر هم تدریس داشته باشند خسته خواهند بود.

*نیروی قوی و کارآمد به روستاها و حاشیه شهرها نمی‌رود

وی با اشاره به مکان اجرای واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، گفت: در تهران، گلستان و برخی استانها این طرح در روستاها و حاشیه شهرها اتفاق افتاده است که نیروی قوی و کارآمد به آنجاها نخواهد رفت.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: برای شغل خطیر تعلیم و تربیت که معلم باید صلاحیت داشته باشد چرا در آخر شهریور ماه که هنگام ورود به مهر است به هر دری بزنیم و نیرو بیاوریم که این موضوع درست نیست.

*دو سال 6.3.3 را اجرا کردیم و کمبود نیرو نداشتیم

وی با بیان اینکه در آن زمان 2 سال بود که 6.3.3 را اجرا کردیم و کمبود نیرو نداشتیم، خاطرنشان کرد: در آن زمان معلم آوردیم و آموزش دادیم و کمبودهای را جبران کردیم و مشکلی به وجود نیامد زیرا در همان زمان رسانه مشغول رصد کردن تغییر نظام آموزشی جدید بودند.

*می‌توانستند در دو سال 60 هزار نیرو جذب کنند

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راه حلی برای برون رفت از این مشکلات، گفت: هر سال 30 هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند که راحت می‌توانستند در این دو سال 60 هزار نیرو جذب کنند زیرا به آموزش و پرورش حاکمیتی نگاه می‌شود.

وی افزود: قبل از آغاز سال تحصیلی عنوان شده بود که در ابتدایی 43 هزار نیرو کمبود وجود دارد که یک سری از آنها را با اضافه کار، استفاده از معلمان دوره راهنمایی و از طریق واگذاری مدارس دولتی قریب به 8 هزار نفر را تأمین کردند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار