امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۰۲:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 124102
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۳۷
تعداد بازدید: 8
اصغر توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با بیان اینکه در مورد اختصاص سوخت به کامیون‌های عبوری از ایران ما دو بخش

اصغر توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; با بیان اینکه در مورد اختصاص سوخت به کامیون‌های عبوری از ایران ما دو بخش داریم، گفت: یک بخش کامیون‌هایی که از ایران ترانزیت می‌کنند که در این بخش برای کامیون‌هایی که بار ایرانی یا خارجی را تزانزیت می‌کنند ما سوخت را در هر لیتر 3500 تومان عرضه می‌کنیم.

وی افزود: این قیمت نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته است، قبلاً 3200 تومان بوده و الان به 3500 تومان رسیده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آذربایجان غربی افزود: همچنین برای کامیون‌های ایرانی و خارجی که وارد ایران می‌شوند و قصد دارند بار صادراتی ایران را منتقل کنند شرایط مشابهی حکم‌فرماست و ما گازوئیل را در جایگاه‌های سوخت واقع شده در نقاط صفر مرزی با ترکیه به این قیمت ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: کامیون‌های ترک که از ایران خارج می‌شوند و سوخت می‌برند به این قیمت گازوئیل را تحویل می‌گیرند، اما در داخل کشور سوخت به قیمت هر لیتر 500 تومان به این کامیون‌ها عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: هر کامیونی در داخل کشور تردد می‌کند اعم از ایرانی و خارجی سوخت را در داخل کشور به قیمت 500 تومان در هر لیتر تحویل می‌گیرد البته کامیون‌های ایرانی که از کارت هوشمند سوخت استفاده می‌کنند گازوئیل را به قیمت هر لیتر 250 تومان دریافت می‌کنند.

توفیقی اظهار داشت: کامیون‌های خارجی و ترانزیت کارت هوشمندی دریافت نمی‌کنند و از کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند و مابه‌التفاوت قیمت سوخت کامیون‌های خارجی را نیز وزارت راه و شهرسازی از آنها دریافت می‌کند و وزارت نفت از این بابت دیناری دریافت نمی‌کند.

*برای کامیون‌های خارجی کارت سوخت صادر نمی‌شود

وی تصریح کرد: در داخل کشور به جز نفت گاز 500 و 250 تومان نفت گاز دیگری عرضه نمی‌شود و به همین دلیل اینکه کارت سوخت مجزایی به کامیون‌های خارجی تحویل شود که با آن سوخت را به قیمت واقعی دریافت کنند جایگاهی ندارد.

این مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: پلمب باک سوخت کامیون‌های خارجی تا این لحظه انجام نشده است و اجرایی شدن آن منوط به توافق وزارت راه و شهرسازی و وزارت حمل و نقل ترکیه است.

وی افزود: اگر قرار باشد این پلمب انجام شود یا دولت ترکیه در داخل خاک خود این کار را انجام خواهد داد و اگر به ایران محول شود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آن نقشی نخواهد داشت.

توفیقی تاکید کرد: در مورد هر خودرویی که از کشور خارج می‌شود کنترل وضعیت آن درباره قاچاق سوخت خارج از اختیارات شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی خارج است و در حیطه اختیار است گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی ایران قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر بین وزارت راه ایران و وزارت حمل و نقل ترکیه اختلافات شدیدی درباره مابه‌التفاوت قیمت سوخت کامیون‌های ترانزیتی ترکیه بروز کرده است. مقامات ترکیه مدعی هستند کامیون‌های آنها بدون سوختگیری از خاک ایران خواهند گذشت و از سوخت یارانه‌ای و ارزان قیمت ایران استفاده نخواهند کرد. با این استدلال آنها راه‌حل را در پلمب کردن باک خودروهای ترکیه در نقاط صفر مرزی اعلام کرده‌اند. با این وجود مقامات ایراین معتقدند پلمب کردن باک خودرو به هیچ عنوان راه حل کارآمدی نیست، پیش از این نیز امتحان شده و راهکارهای زیادی برای دور زدن آن و قاچاق سوخت ارزان‌قیمت ایران به ترکیه به وسیله کامیون‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، قیمت سوخت در ترکیه یکی از بالاترین قیمت‌های جهان محسوب می‌شود و با توجه به ارائه سوخت به شدت ارزان‌قیمت در ایران، ترکیه یکی از مقاصد اصلی قاچاق سوخت از ایران به حساب می‌آید.

انتهای پیام/م

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار