امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۱۳:۲۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 124731
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمد مهدی فرقانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی آموزش و پژوهش در ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمد مهدی فرقانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی آموزش و پژوهش در حرفه روزنامه‌نگاری با اشاره به حضور کم تعداد خبرنگاران در این نشست گفت: حضور کم شمار خبرنگاران در این نشست، خود نشان دهنده یک عارضه آمیزشی و پژوهشی است که جای تحمل دارد و باید آسیب‌شناسی شود.

وی افزود: در ابتدا باید در رابطه با آموزش و ضرورت آن بحث کرد. اثبات ضرورت آموزش مانند اثبات روشنایی آفتاب است؛ آموزش اولویت است چرا که از این طریق می‌توان تجربه را انتقال داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دانش یعنی قابل انتقال بودن تجربه‌ها و مشاهدات بشری تا دیگران بتوانند از جایی که ما تمام کرده‌ایم آغاز کنند که این دانش از طریق آموزش منتقل می‌شود.

فرقانی درباره کارآمدبودن یا نبودن آموزش در ایران گفت: هر نقدی که مطرح است باید در مورد آن صحبت شود تا ببینیم نظام آموزش روزنامه‌نگاری به چه شکل کارآمد می‌شود.

وی گفت: تعداد مراکز آموزش عالی ارائه کننده رشته روزنامه نگاری کم نیست و می‌تواند نیازهای رسانه به نیروی کار را تأمین کنیم ولی همواره این انتقاد مطرح است که فارغ‌التحصیلان روزنامه نگاری کارآمد نیستند؛ علت این است که فرصت تجربه ندارند زیرا من به عنوان کسی که در سال 1350 دانشجوی روزنامه‌ نگاری بودم توانستم از سال دوم در موسسه کیهان کار کنم و تجربه کسب کنم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: من به عنوان کسی که همزمان با کار آموزشی در تحریریه نیز کار می‌کنم و تجربه آموزش را به تحریریه برده و تجربه تحریریه را به دانشگاه انتقال می‌دهم اعلام می‌کنم که آموزش روزنامه‌نگاری امروزه در مقایسه با سال 1350 که از بهترین دوران آموزش روزنامه نگاری ایران بود تفاوت معنی‌داری ندارد فقط در برخی جهات بهبود یافته است.

فرقانی گفت: مشکل اصلی در این میان انقطاع رسانه‌ها با محیط آکادمیک است یعنی زمانی سالی 20 نفر دانشجوی روزنامه نگاری در کشور فارغ‌التحصیل می‌شدند و من از اوایل سال دوم پس از چند دوره آزمون وارد تحریریه روزنامه کیهان شدم و در آن زمان دیدم چیزهایی که در کلاس درس مطرح می‌شد کاملاً با محیط تحریریه متفاوت بود.

وی تاکید کرد: دانشگاه راه و افق دور دست را نشان می‌دهد و در تحریریه واقعیات را با آموخته‌های خود در دانشگاه مقایسه کرده، آنها را جرح و تعدیل می‌کنیم که متاسفانه اکنون این ارتباط قطع شده و آفت روزنامه‌نگاری نیز همین مسئله است.

فرقانی گفت: بسیاری از روزنامه نگاران فارغ‌التحصیل  دوره کارشناسی یک تحریریه را هم ندیده‌اند، یک نشریه تجربی نداشته‌اند و تنها به صورت نظری شکل خبر، گزارش و ساختار این موارد را آموخته‌اند ولی جایی که این آموخته‌ها را به محک آزمون بگذارند، ندارند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: آنچه که در ایران می‌بینیم توسعه نیافتگی آکادمیک رسانه‌ها و در کل نظام ارتباطی است.

وی گفت: نظام ارتباطی و رسانه‌ها همواره دوست دارند از نیروی تحصیلکرده با کیفیت و ارزان قیمت استفاده کنند ولی در راستای ایجاد چنین نیروهایی کوچکترین قدمی بر نمی‌دارند.

فرقانی گفت: در دوره کارشناسی روزنامه نگاری 2 واحد کارآموزی وجود دارد که دانشجویان روزنامه نگاری برای گذراندن این دو واحد نیز هیچ جایی پیدا نمی‌کنند و نهایتاً بتوانند در روابط عمومی از دور شاهد چاپ یک بولتن باشند در حالی که این دوره کارآموزی در مطبوعات برای دانشجویان و مطبوعات مغتنم است؛ چرا دانشجو نباید بتواند در یک تحریریه باشد تا در آینده به عنوان یک روزنامه نگار حرفه‌ای مشغول شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: قطعاً در این شرایط آموزش روزنامه‌نگاری موجود ناقص‌الخلقه‌ای است چرا که در هیچ جای دنیا روزنامه نگار بدون ارتباط با مؤسسه رسانه‌ای تربیت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم علت ترس مطبوعات از به کار گرفتن دانشجویی که نه خواستار بیمه نه حقوق است، چیست.

فرقانی گفت: در بین رشته‌های دانشگاهی تنها پزشکی است که دانشجویان این رشته از سال چهارم می‌توانند بر بالین مریض حاضر شوند و در سایر رشته‌ها این امکان وجود ندارد؛ اگر آسیب‌شناسی کنیم باید گفت نظام آموزشی نتوانسته است استعدادهای مناسب را جذب کند ضمن اینکه در همپایی با تکنولوژی عقب مانده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سیستم پذیرش دانشجو در ایران مناسب نیست، مگر می‌شود دانشجوی روزنامه نگاری در هنگام نگارش غلط املایی داشته باشد یا نتواند دو بیت شعر بخواند؛ پیش‌تر برای ورود به حرفه روزنامه نگاری آزمون تخصصی وجود داشت که این آزمون‌ها معطوف به مباحث تخصصی بود.

وی سخنان خود را این‌گونه جمع‌بندی کرد: در دانشگاه‌های ما تجهیزات و امکانات کافی وجود ندارد، گسستگی بین رسانه‌ها و دانشجویان وجود دارد و تا زمانی که این مشکلات حل نشود هیچ معجزه‌ای روی نخواهد داد و این مشکلات نشانه توسعه نیافتگی و جزیره‌ای عمل کردن است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار