امروز : دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 26
۰۱:۰۵
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 125839
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۰۰
تعداد بازدید: 121
انس با قرآن یکی از ویژگیهای اصلی اصحاب امام حسین در کربلا بود. برخی از این افراد روزانه یک ختم قرآن انجام میدادند؛ این در حالی است که یکی از ...

انس با قرآن یکی از ویژگیهای اصلی اصحاب امام حسین در کربلا بود. برخی از این افراد روزانه یک ختم قرآن انجام میدادند؛ این در حالی است که یکی از خلأهای امروز ما، بویژه در جلسات اهل بیت، قرائت قرآن (تدبر و تامل در مفاهیم) است. در جلسات اهل بیت باید خواندن قرآن و روایات، باب شود.

به گزارش پیروان مـــوعــود؛استاد اخوت در هفته نامه کاشف نوشت:بسیاری از مصیبتهایی که تاکنون، بر سر اسلام آمده، به این دلیل بوده که « إنی تارک فیکم الثقلین » فهم نشده است. افراد قرآن میخوانند؛ اما اهل بیت ندارند. یادمان باشد قرآن میخوانیم که امام را بفهمیم و امام را میبینیم تا قرآن را بفهمیم. انطباق حرکت امام با قرآن باعث می شود مختصات آن را بهتر شناخته و در نتیجه بتوانیم با ایشان همراه شویم. به این معنا باید تمام سوره های قرآن را از زاویه عاشورا خواند و نسبت آنها را با عاشورایی شدن استخراج کرد....

به عنوان نمونه سوره زمر در بیان فلسفه عاشورا و هدف حرکت امام حسین  بسیار کمک کننده است. از جمله مواردی که در این باب در سوره مبارکه زمر به آن اشاره شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول : این سوره، سوره عبودیت قرآن و معرف عبد خداست. اولین فلسفه قیام کربلا نیز احراز همین عبودیت است.

دوم : اسلام این سوره، اسلام فعال است؛ سوره زمر، سوره ای است که عبد در آن، انسانی اجتماعی بوده و به فکر تاسیس حکومت و اقامه حق است.

سوم : بندهایی که در این سوره توصیف می شود، بندهایی است که سعی میکند کارهایش را به بهترین جلوه انجام دهد؛ مثل امام حسین  که حتی وقتی قرار میشود حج ُ شان را بشکنند؛ در هر منزل، از خودشان جلوه حسن بر جا میگذارند، جلوه هایی که تا سالها بعد میتوان از آنها استفاده کرد مانند دعای عرفه.

جلوه دهی به کار در این سوره بسیار مهم است. ما عموما کارهای مان را برای رفع تکلیف انجام میدهیم و به همین دلیل، مثال نمازمان جلوه ندارد؛ یعنی وقتی یک ناظر بیرونی نمازمان را میبیند نمی گوید: « وای ! چه نماز باشکوهی؛ چه رکوع زیبابی و ... » .

چهارم : این سوره، از حقیقتی پرده برداری میکند که هم خیلی خوب و امیدوارکننده است و هم نگران کننده؛ و آن هم موضوع همراستایی انسان با موضوعاتی است که با آنها سنخیت پیدا میکند. انسانی که با حق سنخیت نداشته باشد، به طور طبیعی از حق، بدش می آید؛ اینطور نیست که هر کس کنار امام حسین بنشیند، از امام خوشش بیاید. سنخیت، ارتباط را بیشتر کرده و همراهی می آورد. 

پنجم : سوره مبارکه زمر، هر توجیهی را در خصوص به باطل رفتن، باطل اندیشیدن و رفتارهای کج اندیشانه سد میکند. یکی از رفتارهایی که از زمان پیامبر گرامی اسلام شروع و در زمان خلفا تقویت شد؛ این بود که اگر آدمها اشتباه میکنند، دست خودشان نیست. این امر حتی تا جایی پیش رفت که وقتی بحث می شد که شما میدانید که امیرالمومنین از همه افراد زمان خودش افضل است؛ پس چرا او را امام اول نمی خوانید؟  میگفتند که خدا خواسته است! در واقع مبنا و باوری در بین مردم حاکم شد که همان هم یزید را خلیفه و امام حسین  را خارجی نامید؛ زیرا طبق مبنای باوری مردم، خدا هر که را بخواهد قدرت میدهد و حالا خدا خواسته است به یزید قدرت بدهد؛ پس هر که علیه اوست، خارجی است؛ در نتیجه برای کشتن امام حسین ، از قاضی القضات حکومت اسلامی با استدلال خروج ایشان بر خلیفه، حکم گرفته میشود.

یکی از مطالب مهم این سوره، خط بطلان کشیدن بر این عقیده و دور کردن انسان از جربی مسلکی است. یادمان باشد مصداق اتم و صالح قرآنی که میخوانیم، اهل بیت  هستند. قصدمان در هر مواجهه با قرآن، این باشد که بر من مباد قرآنی بخوانم؛ مگر آنکه بر آیه  آیه آن، " به حّب اهل بیت یا بغض دشمنانشان باشم " ؛

 

 

 

برچسب ها:
آخرین اخبار