امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۲۲:۱۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 125857
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۸:۵۲
تعداد بازدید: 7
به گزارش خبرنگار گروه پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در بیستمین ...

به گزارش خبرنگار گروه پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: ‌از سوالم در رابطه با پرونده کرسنت انصراف ندادم و اعتراضم باقی است ولی فکر می‌کنم کسانی که تصمیم‌گیر بودند اهتمام لازم را نداشتند.

وی افزود: کرسنت از زمان عقد قرارداد در مجلس هفتم به سه دلیل محل اعتراض نمایندگان بود، نقض حاکمیت ملی، شائبه فساد در عقد قرارداد و این که فرمول قیمت‌گذاری به ضرر کشور بود از دلایل این اعتراض مطرح شد که در آن  فرصت در دولت هشتم الحاقیه ششم به قرارداد کرسنت اضافه شد که هر گونه طرح دعاوی را برداشت و ارجاع بین‌المللی را به عنوان حکم مابین معرفی کرد.

نادران اضافه کرد: پس از آن هم امکان صادرات گاز به امارات به وجود نیامد هم این که به دلیل نظر حاکمیت در این که باید این سه عارضه مرتفع شود مشکلاتی صورت گرفت و در دادگاه لاهه وکلای ما لوایحی را تقدیم کردند، اساسی‌ترین ادعای ما این بود که فساد موثر در قرارداد کرسنت انجام شده است به این معنا که از محل زد و بندها بین طرف ایران وخارج قرارداد باطل است،‌ ادله کافی هم وجود داشت به طوری که دفاع ایران مستند و قوی انجام نشد و برخی از لابی‌ها مسئله را بدتر کرد  تا این که نوع مواجهه دولت با مسئله نشان داد عزم جدی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: بر اساس ادعای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ها هم فساد بود و اراده برای حل مسئله نبود، در ابتدای دولت یازدهم دغدغه‌ها را مطرح کردیم.زنگنه گفت: در 15 روز مسئله را حل می‌کنم و شکایت را منتفی می‌کنم و به توافق به نفع منافع ملی دست می‌یابیم که 15 روز به 15 ماه تبدیل شد ولی مسئله حل نشد، ادعای ما هم از طرف داوری رد شد و وارد فاز دعاوی بعدی شدیم که طرف ادعای خسارت می‌کند و باید به سمت مسائل مالی برویم.

وی ادامه داد: قصد نقد مدیریت نفت کشور را نداریم ولی واقعیت این است که صنعت نفت کشور متکی به افراد نیست که فکر کنیم با رفتن یک مدیر تحول جدی به وجود می‌آید نوع رویکرد زنگنه این بود که ظرفیت‌های فنی و مهندسی داخل اعتماد نداشت و همت داشت از ظرفیت خارجی استفاده کند وقتی با تحریم نفت روبرو شدیم باعث شد هیچکس امکان سرمایه‌گذاری نفت را پیدا نمی‌کرد.

نادران با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم راجع به رفتار مدیران اجرایی نیت‌خوانی داشته باشیم گفت: از پاسخ وزیر نفت در کمیسیون انرژی قانع نشدیم و پس از ارجاع سوال به صحن علنی با وجود همه تلاش‌هایمان نگذاشتند که سوال مطرح شود.

وی تاکید شورای عالی امنیت ملی را مبنی بر این که همه اقدامات در مورد کرسنت زیر نظر این شورا قرار گیرد، یادآور شد و افزود: دوستان به ما وعده دادند که مسئله را حل کنند و ما هم پیگیر مسئله هستیم و منتظریم که ببینیم مذاکرات به کجا خواهد رسید که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات طرحی مبنی بر ممنوعیت صدور گاز ترش به خارج از کشور به ویژه امارات متحده عربی به مجلس ارائه کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رد شدن ادعای ایران مبنی بر فساد موثر در پرونده کرسنت از سوی هیات داوری و ممکن نبودن تجدید نظر در این رای تنها راه حل باقی مانده را برای ایران مذاکره با مقامات کرسنت خواند و گفت: این مذاکرات منتج به تجدید نظر باید به نحوی باشد که حاکمیت ما در منابع نفتی‌مان تضمین شده و فرمول آن به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم مدعی باشیم در میان قراردادهای نفتی رایج به این قرارداد منافع ملی ما را تامین می‌کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به قرارگیری اراده مدیران نفتی کشور در حل موضوع کرسنت در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز بی‌اطلاعی از سرنوشت عباس یزدان‌پناه شاهد این پرونده خاطر نشان کرد: اعلام شد که ایشان شهادت اول خود را از طریق ویدئو  کنفرانس داده که موجب اثبات فساد موثر در کرسنت شد اما متاسفانه آقای یزدان‌پناه شهادت دوم ناپدید شد .

نادران با تاکید بر اینکه در همان سال‌های 82 و 83 مجلس هفتم و دیگر نهادهای نظارتی اذعان داشتند که قرارداد کرسنت به ضرر منافع ملی است و فرمول آن ایراد اساسی دارد گفت: کاملا مشهود بود که پرونده کرسنت بدون زد و بند پرونده نمی‌تواند به این نقطه برسد اما این که با همه این مسائل چطور آقای روحانی به این جمع‌بندی رسیدند که اقای زنگنه را به عنوان وزیر نفت به مجلس  معرفی کنند را باید از خود ایشان پرسید.

وی از حساسیت اعضای شورای امنیت ملی و پیگیری آنها نسبت به پرونده کرسنت سخن گفت و تاکید کرد: هنوز بعضی مقامات کرسنت با برخی از افراد موثر در داخل کشور در مورد این پرونده ارتباط دارند و تلاش می‌کنند که این فساد را منتفی کنند و حتی اقراراتی نیز از این افراد گرفته‌اند که در این پرونده فساد رخ نداده و شورای عالی امنیت ملی نیز اذعان دارد که خود این مصاحبه‌ها بر اساس فساد بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مقامات وزرات نفت مدعی بودند که چون ما شبکه انتقال خطوط را امارات را از قبل داشتیم لذا هزینه‌های ما در این قرارداد کاهش یافته است. اما توجه نکردند که نصب پرچم امارات در ایران نقض حاکمیت ملی است.

وی با اشاره به اعتراض امارات پس از نقض قرارداد و برداشتن پرچمش خاطر نشان کرد: این اعتراض نشان می‌دهد که موضوع برای امارات صرفا بحث قرارداد و منافع اقتصادی نبوده است بلکه بحث‌های حاکمیتی هم برای انها مطرح است.

نادران در مورد نحوه اخذ رای اعتماد زنگنه از مجلس گفت: بعضی اراده داشتند که آقای  زنگنه رای بیاورد و عده دیگر نیز به واسطه این که ممکن بود بعضی اصلاح‌طلبان تندرو از تقابل حاکمیتی سوء استفاده کنند به ایشان رای مثبت دادند و البته عده‌ای از موثرین مجلس که اکنون نمی‌خواهم اسمشان را ببرم تلاش بسیاری برای جلب رای اعتماد مجلس برای آقای زنگنه به کار دادند.

وی ادامه داد: به هر حال امروز آقای زنگنه وزیر نفت است و باید همه کمک کنیم که ایشان وظایف خود را انجام دهد شرایط امروز هم شرایط سختی است و اعتراضات و انتقادات ما هم صرفا برای کمک به وزارت نفت جهت تامین منافع ملی است هر چند توقع ما از مدیران این وزارتخانه برای تحرک بیشتر و دیپلماسی فعال‌تر در جهت تامین منافع ملی برآورده نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوالی در مورد برخورد مجلس با پرونده بابک زنجانی از تعلل مقامات مسئول در این زمینه سخن گفت و با تاکید بر اینکه این مسئله مربوط به امروز نیست گفت: وقتی فردی در اختیار قوه قضائیه است نه مجلس و نه هیچ نهادی دیگری دسترسی به او ندارد.

وی با اشاره به اینکه از سوال خود از وزیر نفت انصراف نداده است و اعتراضش به عملکرد او کماکان به قوت خود باقی است اظهار داشت: آنها که تصمیم‌گیر اساسی این مسئله بودند  اهتمام لازم را نسبت به مسئله کرسنت به خرج نداند.

نادران در مورد منع رسانه‌ها از اظهار نظر در مورد پرونده کرسنت گفت :در این ممنوعیت وجه مثبتی وجود دارد و آن عدم سوء استفاده دشمن از برخی مصاحبه‌ها و اظهار نظرها است و کار باید به صورت ملی مدیریت شود و هر چند معتقد نیستم که رسانه‌ها در این مسئله ساکت باشند. و نظرات مربوط به منافع ملی را منعکس نکنند چرا که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و چشم دیدار آنها موجب تضمین منافع ملی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی بیان داشت: علت خواسته ما مبنی بر علنی بودن دادگاه مهی هاشمی برطرف شدن شائبه‌های مربوط به سیاسی بودن دادگاه بود همان‌طور که در مجلس هفتم مصوب کردیم که دادگاه‌های فساد مالی به جز در موارد عفت عمومی و امنیت ملی علنی باشد. تا مردم از محتوای کیفرخواست مطلع بوده و از تحت فشار قرار گرفتن قاضی نیز جلوگیری شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد این که فائزه هاشمی مدعی است که دادگاه برادرش سیاسی است گفت: بستگان هیچگاه شاهد خوبی برای اثبات سیاسی بودن دادگاه متهمان نیستند.

وی ادامه داد: در جریان دادگاه استات اویل دادگاه اعلام کرد به علت طرف ایرانی وابستگی به مقامات عالی دولتی دارد و ممکن است اعلام حکم به روابط دوجانبه لطمه وارد کند پرونده مختومه اعلام می‌شود؛ ما باید همان موقع قضیه را پیگیری می‌کردیم تا حقیقت معلوم شود. و اکنون که ده سال از این ماجرا می‌گذرد هنوز مردم در جریان ریز مسئله قرار نگرفته‌اند.

نادران با تقاضا از قاضی پرونده مهدی هاشمی برای علنی شدن دادگاه با هدف مشخص شدن سیاسی نبودن اتهامات گفت: اولین کسی که به پرونده محمدرضا رحیمی در ماجرای بیمه ایران ورود کرد من بودم زیرا ما رودربایستی با کسی نداریم حتی با رفقای خودمان و این موضوع تا کنون به اصل 90 رفته است.

وی فساد در کشور را آفتی خواند که موجب بالا رفتن ریسک سرمایه‌داری و موجب توقف رشد اقتصادی می‌شود و در این باره ادامه داد برای ما هیچ فرقی ندارد که مفسد بابک زنجانی باشد یا محمدرضا رحیمی.

نادران با یادآوری نامه 215 نماینده مجلس به دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده کلان فساد به جای پرونده خرده‌ریزان گفت: ما از سال 83 سه پرونده فساد مالی را در دولت اقای خاتمی ملغی‌الاثر کردیم و در دولت اقای احمدی نژاد هم دو پرونده را پیگیر شدیم.

وی یکی از موارد استیضاح شیخ‌الاسلام وزیر کار وقت را انتصاب مرتضوی برشمرد و تصریح کرد: ما با هیچکس رودربایستی نداریم چنان که اقای زاکانی از کمیسیون تخصصی خود یعنی آموزش به اصل 90 منتقل شد آقای فدایی نیز به همین کمیسیون رفت همچنین مرحوم فاکر به جد پیگیر پرونده‌های فساد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان تاکید کرد: از ابتدا رودربایستی در مورد پرونده‌های فساد مالی را کنار گذاشته بودیم وضع بهتری داشتیم.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار