امروز : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 28
۱۰:۴۴
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 126048
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 28
هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در خصوص مجموعه صوتی تصویری «دکتر سلام» اظهار ...

هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در خصوص مجموعه صوتی تصویری «دکتر سلام» اظهار داشت: ایده این مجموعه از بهمن ماه سال 91 شکل گرفت، کارهای کارشناسی انجام دادیم، نمونه کارهای متعددی دیدیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که باید بسته صوتی تصویری داشته باشیم البته در ابتدا شکل آن مشخص نبود.

وی ادامه داد: مصادف ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و با در نظر گرفتن شعار آن سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «حماسه سیاسی-  حماسه اقتصادی» تصمیم گرفته شد تا در این فضایی که از سوی دنیا مورد توجه قرار گرفته است، کار مطلوبی انجام بگیرد، از طرفی دیگر وزارت علوم دولت دهم، تصمیم گرفته بود که دانشگاه‌ها زودتر تعطیل شوند. ما هم به این موضع انتقاد کردیم که باید فضای حماسه سیاسی و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد. از این جهت مجموعه «دکتر سلام» با رویکرد طنز سیاسی و انتخاباتی را طراحی کردیم. در واقع 60 روز قبل از انتخابات اولین شماره این مجموعه منتشر شد.

وی یادآور شد: محل توزیع مجموعه دکتر سلام در دانشگاه‌ها بود که به یاد دارم در آن فضا 150 دانشگاه این مجموعه را منتشر کردند. طوری شد که در مدت کوتاه، مجموعه مورد توجه مردم با سلیقه‌های مختلف سیاسی قرار گرفت و حتی کاندیداها این مجموعه را دنبال کردند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ظرفیت طنز، ظرفیت بن‌بست شکن است. حرف‌های جدی را گاهی نمی‌توان به صورت جدی مطرح کرد، اما در قالب طنز مسیر باز می‌شود. این فضا در کشور ما به دهه 60- 70 برمی‌گشت که مرحوم صابری فومنی در نشریه گل‌آقا به آن می‌پرداخت، فعالیت در این فضا بعد از یک دهه کمتر دیده شد. در مجموع، دکتر سلام، کاری جدید در عرصه طنز تصویری بود و کار جدی با رویکرد سیاسی فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کرد.

وی افزود: به مرور زمان که مجموعه دکتر سلام را تولید می‌کردیم، این کار پخته‌تر شد، البته ایراد‌هایی هم داشت. مخاطبان این ایرادات را منتقل می‌کردند که در جاهایی از این مجموعه مرز فضای طنز با تخریب رعایت نشده است. لذا در شماره بعد ضمن عذرخواهی از آن مسئول، با دقت بیشتری کار را انجام دادیم.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو خاطرنشان کرد: در فضای انتقاد از اواخر دولت دهم کار را شروع کردیم و مسائل مختلف کشور را مورد انتقاد قرار دادیم تا اینکه دولت تدبیر و امید سرکار آمد. برخی از دوستان در زمینه ادامه فعالیت مجموعه دکتر سلام می‌گفتند. این مجموعه را ادامه ندهید و بگذارید در اوج بماند. اما برخی دیگر از دوستان معتقد بودند که فضای طنز برای جامعه لازم است. باید فعالیت در چنین فضایی ادامه داشته باشد، تا حرف‌هایی را که نمی‌توان صریح و جدی مطرح کرد را در قالب طنز‌ بیان کرد و گره‌گشایی در امور کشور شود. از سویی دیگر مخاطبان همراه این مجموعه بودند. لذا مجموعه دکتر سلام از ابتدای دولت یازدهم با عنوان «دکتر سلام در دوران روحانی مچکریم» فعالیت خود را ادامه داد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو یادآور شد:در این مجموعه یکی از بخش‌ها پرداختن به شخصیت‌ها بود. در این زمینه افراد و شخصیت‌هایی که موضع‌گیری خوبی داشتند در قالب شخصیت هفته معرفی می‌کردیم.

وی در خصوص مخاطبان مجموعه دکتر سلام بیان داشت: این مجموعه به نحوه‌های مختلف در فضای مجازی و بولوتوث در بین مردم، باز نشر می‌شود نکته جالب این است که دکتر سلام مخاطبانی از گروه‌های سنی کودکان تا سنین بالاتر و شامل افرادی با رویکردها و سلیقه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند. توجه به این کار توسط مخاطبان تا حدی بود که برخی می‌گفتند مجموعه دکتر سلام به ثبت تاریخ کشور می‌پردازد و مهمترین رویداد‌های هفته با نگاه دانشجویی ثبت می‌شود. این موضوع سبب شد تا دقت بیشتری در این کار داشته باشیم.

قاسمی اضافه کرد: مجموعه دکتر سلام در حال حاضر بیش از یک میلیون مخاطب دارد و حتی برخی از مخاطبان اعلام می‌کنند که در مهمانی هفتگی مباحث این مجموعه را مطرح می‌کنیم. در واقع این مجموعه آگاهی‌بخشی عمومی را پیگیری می‌کند و سیاسی‌ترین و عمومی‌ترین مردم این مباحث را متوجه می‌شوند.

وی در خصوص جناح و جریان مجموعه دکتر سلام گفت: این مجموعه مطالبات انقلاب اسلامی را مطرح می‌کند. ما با هر گروهی اعم از پایداری، 1+2 و اصلاحات که صحبت می‌کنیم می‌گویند دکتر سلام ما را نقد می‌کند. چرا که شاخص ما این بود که به سمت خاصی سوق پیدا نکنیم.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو بیان داشت: در انتشار برخی از بخش‌های این مجموعه از سوی بعضی مسئولان تهدید شدیم اما فضای جامعه به این سمت می‌رود که ظرفیت‌ها افزایش پیدا کرده است. حتی در جاهایی از افرادی نقد کردیم و از این نقد تشکر هم کردند.

وی در خصوص بهره‌مندی از هنرهای مختلف در مجموعه دکتر سلام گفت: برای تهیه این مجموعه از ادبیات، تصویر، کاریکاتور، نوع دیالوگ، گوینده، دکتر سلام به صورت هنرمندانه استفاده شده است ضمن اینکه کاریکاتور یکی از هنرهای مجذوب است را در این مجموعه استفاده کردیم. دکترترین دکتر هفته نیز یکی از شاذترین موضع هفته به شمار می‌رود.

قاسمی در خصوص روند ادامه کار بیان داشت: این مجموعه مخاطبان خود را پیدا کرده و دائما رو به رشد است. سعی داریم که مطالب و بخش‌های این مجموعه به روز‌رسانی شود و با همین رویکرد این کار ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به آشنایی با مخاطبان در جشن یک سالگی دکتر سلام گفت: بعد از برگزاری این جشن، میزان مخاطبان را در فضای حقیقی دیدیم که از اقصی‌نقاط کشور حضور پیدا کرده بودند. در این جشن به عمق این مجموعه در لایه‌های جامعه پی بردیم.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو یادآور شد: ما باید در فضای رسانه کشور برنامه‌ای برای مردم داشته باشیم. وقتی که می‌بینیم برنامه‌های طنز در شبکه تلویزیونی نسیم، فیلم سینمایی اخراجی‌ها یا برنامه‌های دیگری مثل «صرفا جهت اطلاع» و «حساس نشو» مورد توجه مردم قرار می‌گیرد این همان نیاز جامعه است. مجموعه دکتر سلام نیز با توجه به همین نیاز فرصتی برای پرداختن به مطالبات انقلاب اسلامی دارد.

وی بیان داشت: یکی از نقاط مثبت مجموعه، استفاده از ظرفیت جوانان دانشجو است که در این مجموعه فعالیت می‌کنند و نقطه مثبت دیگر، اعتماد به نسل جوان باانگیزه و خلاق است که می‌تواند فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را در فضای رسانه ایجاد کند. همین اعتماد به جوانان سبب تولید محتوایی خوبی شده است و جا دارد از تمام دست‌اندرکاران تولید این مجموعه تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

بنابراین گزارش تاکنون 57 قسمت از مجموعه دکتر سلام تولید شده است و بعد از ماه صفر ادامه این بخش‌ها منتشر می‌شود؛ ضمن اینکه 50 قسمت از مجموعه دکتر سلام در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با قیمت 5 هزار تومان به مخاطبان عرضه شده است.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار