امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 28
۱۶:۴۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 126112
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۴۶
تعداد بازدید: 34
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان با حضور جمعی از اساتید، طلاب ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان با حضور جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و همچنین اندیشمندانی از دانشگاه‌ها و حوزه‌های جهان اسلام و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

عنایت علامه طباطبایی به برگزاری همایش المیزان

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی دبیر علمی همایش طی سخنانی اظهار کرد: در برخی مواقع از سختی مسیر راه خسته می‌شدیم ولی در همه مراحل احساس می‌کنیم مرهون عنایات علامه طباطبایی بوده‌ایم و توانستیم کار را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: مسائل زیادی در برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همایش داشتیم که احساس می‌کنیم علامه کمک‌های زیادی به ما کرده و هدایت دست‌اندرکاران را بر عهده داشته است.

دبیر علمی همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان خاطرنشان کرد: شخصیت علامه چندان نیازی به توضیح ندارد، چرا که آشکار و روشن است که او چه جایگاهی داشت.

وی با بیان اینکه به گفته بزرگان، باید قرنی بگذرد تا همگان به ژرفای اندیشه‌‌های علامه پی ببرند، گفت: شخصیت‌های بزرگ معاصر تصریح می‌کنند در کمتر مسئله‌ای است که به المیزان مراجعه کنیم ولی پاسخ سوالات خود را نیابیم.

 





رجبی عنوان کرد: مسائل جدیدی در عصر حاضر ظهور کرده‌اند که با مراجعه به آثار علامه طباطبایی در می‌یابیم کتاب‌های او برتری مکتب اسلام بر سایر اندیشه‌ها را نشان می‌دهد.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تفسیری با عظمت المیزان در تاریخ اسلام اعم از شیعه و سنی نگاشته نشده است، گفت: المیزان در میان آثار علامه نیز دارای وجه ممتازی است و ابعاد فکری او را به طور کامل متجلی می‌سازد.

وی المیزان را تابلوی تمام‌نمای شخصیت علامه طباطبایی دانست و تصریح کرد: علامه فیلسوفی بود که به دیگر علوم از جمله ادبیات، فقه و ... هم مسلط بود و همین امر سبب شده المیزان از جامعیتی کامل برخوردار باشد به همین دلیل لازم است اهتمامی فراوان‌تر از آنچه امروز داریم نسبت به معرفی و نشر آثار این دانشمند برجسته داشته باشیم.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران همایش علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: حدود 700 محور تخصصی برای این همایش در نظر گرفته شد و بر اساس این محورها می‌توان تحقیقات گوناگونی پیرامون شخصیت فکری و علمی علامه به رشته تحریر درآورد ضمن اینکه این محورها راهنمایی بسیار خوب برای نگارش رساله‌های سطح چهار حوزه هستند.

دبیر علمی همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان با بیان اینکه 600 مقاله با موضوعات گوناگون تفسیری، علوم انسانی و کلام به دبیرخانه همایش ارسال شده بود، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها بر تولید علوم انسانی اسلامی تاکید کرده‌اند و همچنین گفته‌اند مبانی این امر را باید از قرآن استخراج کرد و این حجم از مقالات با موضوعات ذکر شده نشان‌دهنده عمل به فرمایشات ایشان است.

وی با اشاره به برگزاری 14 پیش‌همایش برای این همایش بزرگ بیان کرد: این پیش‌همایش‌ها در ایران، لبنان و اندونزی برگزار شده‌اند؛ 9 مورد سخنرانی و بیانات از آیات عظام در این همایش داشتیم و همچنین می‌توان سطح مقالات را علمی ـ پژوهشی دانست که دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

رجبی یادآور شد: چهار مرحله ارزیابی با حضور اساتید برجسته بر روی مقالات صورت گرفت که در نهایت 50 مقاله برگزیده و در روز همایش و همچنین در کمیسیون‌ها ارائه شدند.

المیزان تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه است

در ادامه آیت‌الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سخنرانی کرد و با بیان اینکه لازم است همه ابعاد شخصیتی علامه را مورد بررسی قرار دهیم، اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مهم شخصیتی ایشان، تأثیری است که علامه و المیزان بر حوزه‌های علمیه گذاشته‌اند.

وی افزود: امتیازات و ویژگی‌های فراوانی را می‌توان برای المیزان برشمرد که برخی از آنها مربوط به مبانی روشنی است که او به منظور نگارش تفسیر خود مورد استفاده قرار داده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علامه عارفی برجسته بود ولی چیزی بر خلاف مبانی تفسیری در المیزان نیاورده است، گفت: او حتی از اصطلاحات فراوانی که در این زمینه وجود داشته هم صرف نظر کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته و حتی امروزه بسیاری از تفاسیر چنین لغزش‌هایی دارند؛ بعضی عقیده دارند اگر احتمالات متعددی در مورد معنی و تفسیر یک آیه وجود داشت آن آیه متشابه است ولی علامه این رسم را نیز بر هم زد.

استادی با اشاره به اینکه علامه اقوال گوناگون در مورد تفسیر یک آیه را آورده و سپس درستی و نادرستی آنها را هم مورد بررسی قرار داده است، خاطرنشان کرد: این امر جزو امتیازات برجسته المیزان به شمار می‌رود.

وی خواستار درس‌آموزی مفسران و حتی سخنرانان مذهبی از المیزان و شیوه کار علامه طباطبایی شد و افزود: علامه اعتقاد داشت استفاده از قرآن تمام نشده و باید همچنان ادامه یابد؛ امروز هم باید بدانیم چون المیزان نوشته شده دیگر کار تمام نیست و باید همچنان به تحقیق و بررسی در مورد آیات اقدام کرد.

استادی در پایان المیزان را تفسیر اجتهادی به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: شیوه تفسیر قرآن به قرآن علامه در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ماجرای تأسیس دارالقرآن علامه طباطبایی به پیشنهاد یک مرجع تقلید

پس از آن مرتضی نجفی‌قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی طی سخنانی خاطرنشان کرد: این بیت شریف بنا به پیشنهاد آیت‌الله سبحانی خریداری و بازسازی شد تا دارالقرآنی برای پاسداشت شخصیت علامه طباطبایی و همچنین محلی برای تدریس و تحقیق در مورد قرآن به وجود بیاید.

وی افزود: از زمانی که آیت‌الله سبحانی این پیشنهاد را داد تا وقتی که این کار صورت گرفت کمتر از 24 ساعت طول کشید، این اراده‌ای الهی بود که پس از گذشت 30 سال از رحلت علامه طباطبایی چنین کاری صورت بگیرد.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه برگزاری همایش اندیشه‌های علامه در المیزان نمادی از تأثیرگذاری بالای این دانشمند برجسته بر روی حوزه‌های علمیه و جامعه ایرانی است، متذکر شد: تاکنون جلسات و همایش‌های تفسیری و قرآنی با حضور مراجع عظام تقلید در این مکان برگزار شده است.

وی ادامه داد: آیات عظام توجه و عنایت ویژه‌ای به دارالقرآن علامه طباطبایی داشته و دارند؛ آیات مکارم شیرازی و جوادی آملی از جمله مراجعی بوده‌اند که به عنوان نخستین افراد در دارالقرآن علامه طباطبایی حضور یافته‌اند.

 





نجفی‌قدسی، تشکیل مجمع حافظان حوزوی را یکی از فعالیت‌هایی دانست که در این دارالقرآن انجام شده است و خاطرنشان کرد: از آیت‌الله استادی هم درخواست کرده‌ایم جلسه تدریس المیزان را در این مکان برگزار کند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به گفته شهید مطهری مبنی بر اینکه صد سال طول می‌کشد تا همگان المیزان را به درستی بشناسند عنوان کرد: این مسیر در حال طی شدن است و در آینده شاهد جلوه‌گر شدن مفاهیم این تفسیر ارزشمند برای جامعه خواهیم بود.

علامه طباطبایی مصداق عالمان پاسدار دین بود

در پایان آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید سخنرانی کرد و با بیان اینکه این دانشمند برجسته دارای ابعاد شخصیتی گوناگونی است، اظهار کرد: به همین دلیل و بخاطر اینکه او دارای شخصیتی محدود نیست، نمی‌توان به راحتی هم درباره او به سخن‌سرایی پرداخت.

وی افزود: علامه طباطبایی متخصص در علوم و دانش‌های گوناگون بود و در هر مورد یا مسلط یا صاحب‌نظر و یا مشارکت‌کننده بود.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی که ائمه اطهار(ع) را پاسدار و حافظ دین اسلام معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: در حقیقت اسلام گوهری گرانقیمت محسوب می‌شود که سارقانی دارد بنابراین باید شخصیت‌هایی وجود داشته باشند که در مقابل دزدان بایستند و از اسلام حراست کنند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ، علمای اسلام هم به پیروی از ائمه اطهار(ع) به پاسداری از مرزهای اسلام پرداخته‌اند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تلاش‌های علمایی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر دانشمندان شیعه در این زمینه عنوان کرد: می‌توان گفت کتب شیعی در دوره‌های مختلف تاریخی، دژهای مستحکمی در برابر شبهات دشمنان به‌شمار می‌رفته‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: عالمان شیعه در هر عصر و زمانی برای اینکه با شبهات مبارزه و از اسلام پاسداری کنند به کارهای علمی می‌پرداختند.

وی با اشاره به تلاش‌های علامه طباطبایی در علوم و فنون مختلف تصریح کرد: به جرأت می‌توان او را مصداق حدیثی دانست که ائمه و علما را حصن و محافظت‌کننده از اسلام معرفی می‌کند.
 





آیت‌الله سبحانی با اشاره به کتابی که سفارت آمریکا برای ضرر رساندن به دین با عنوان «نگهبانان سحر و افسون» منتشر کرده و علما را ساحر نامیده بود، گفت: بر همین اساس، علامه جمعی را گرد آورد تا آنها کتاب‌های مادیون را بخوانند و سپس اثری درخشان یعنی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» حاصل چنین تلاشی شد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: زمانی که علامه طباطبایی در تبریز زندگی می‌کرد شخصی دارای افکار وهابی‌گری و بر اثر مطالعه المنار روایات را در تفاسیر رد می‌کرد که علامه درصدد بود تفسیری بنویسد و پاسخ آن فرد را بدهد و المیزان در نهایت به رشته تحریر درآمد.

وی به شیوه علامه در تفسیر یعنی قرآن به قرآن اشاره کرد و گفت: برخی آن را نوعی اشکال و بی‌توجهی به روایات تلقی می‌کنند در حالیکه او معتقد بود در مجملات قرآن نمی‌توانیم از پیش خودمان سخنی بگوییم بلکه باید حتما به روایات مراجعه کنیم و در آیات متشابه هم راه کشف در خود قرآن وجود دارد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه علامه روایات را رد و از قرآن جدا نکرده است، عنوان کرد: بلکه از تفسیر به نحوی جدا کرده تا بتواند درباره این روایات به طور مستقل سخن بگوید.

این مرجع تقلید افزود: این امکان وجود دارد که از دل المیزان یک تفسیر موضوعی استخراج کنیم ضمن اینکه علامه از نظر مسائل ولایی بسیار بزرگوار بوده و کمتر کسی از نظر ولایت به ایشان می‌رسد که این مسئله هم نیازمند بررسی و استخراج نظرات اوست.

وی نشر قلم در حوزه‌های علمیه را از دیگر خدمات علامه طباطبایی دانست و گفت: او جمعی را تشکیل داد و آنها را تشویق کرد تا مقالاتی بنویسند و در مجلات منتشر کنند که نمونه بارز آنها شهید مطهری بود.

در انتهای مراسم نیز با اهدای هدایایی از برخی مراکز همکار و همچنین صاحبان مقالات برتر تجلیل شد.

 





انتهای پیام/78004/ک40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها