امروز : جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 18
۲۲:۴۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 126273
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 70
به گزارش خبرگزای فارس، محمود گبرلو سر دبیر برنامه هفت در دقایق ابتدایی برنامه نیز همچون سایر قسمت‌ها در سرمقاله خود به سینما و نقش سایر نهاد ها اشاره ...

به گزارش خبرگزای فارس، محمود گبرلو سر دبیر برنامه هفت در دقایق ابتدایی برنامه نیز همچون سایر قسمت‌ها در سرمقاله خود به سینما و نقش سایر نهاد ها اشاره داشت و گفت: ارگان‌ها، نهادها و سازمان های دولتی جایگاه مهمی درتوسعه هنر صنعت کشور دارند. بنابراین اگر بپذیریم که سینمای ایران برای قرار گرفتن درمسیر پیشرفت نیازمند زیر ساخت‌هاست و فعالان عرصه قانون گذاری را به عنوان عنصر پیش برنده این امر محسوب کنیم باید گفت که آنان می‌توانند در این حوزه خوب عمل کنند.

وی ادامه داد: در سالی که به نام اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده است چقدر به زیر ساخت ها و فعالان این حوزه اندیشیده شده است و سازمان ها و نهادها چقدر در پرداختن به وظیفه خود موفق بوده اند، در شرایطی که در مهندسی کشور به سراغ فقط یک فیلم برویم ووظایف مهمتری از خود را فراموش کنیم.

گبرلو گفت: همه باید به فکر جوانان مستعد کشور باشیم و خود را موظف به فعالیت در حوزه‌های کلان تر کشور بدانیم.

اما پایان بخش صحبت‌های گبرلو با نمایش گزارشی ازهفت تا هفت همراه بود که پس ازآن نیز دراستودیو بر روی خط هفت میزبان مهناز افشار؛ بازیگر سینما بود و به گفت‌وگویی کوتاه پیرامون درگذشت مرتضی پاشایی خواننده محبوب کشور پرداخته شد.

اما برنامه این هفته هفت میزبان دو بخش گفت و گویی بود که هر دو آن به کارگردانان فیلم های در حال اکران اختصاص داشت. در بخش ابتدایی گفتگو ها نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 به همراه تهیه کننده اثر محمد حسین قاسمی از مهمانان برنامه بودند و به ارائه توضیحاتی در خصوص فیلم خود پرداختند.

نرگس آبیار در خصوص افتتاحیه فیلم شیار 143 اذعان داشت: دراین افتتاحیه مهمانان بسیاری داشتیم که دعوت نشده بودند اما حضور یافتند و این نشان می دهد که مردم ما بر سر موضوع شهدا، ایثارگران و کسانی که زندگیشان را برای آرامش ما گذاشتند توافق نظر دارند و هیچ اختلافی در این موضوع نیست.

وی در خصوص ویژگی های این اثر که طیف های مختلفی را برای تماشای آن جذب می کند گفت: نوعی نگاه انسانی در پشت این ماجرا قرار دارد به گونه ای که من با نوعی نگاه انسانی و مردمی به جنگ پرداختم و بدون اینکه سعی کنم حرف هایی را از نگاه  و زبان خود به مخاطب تحمیل کنم در حقیقت آنچه که در سال های دفاع مقدس و جنگ ما وجود داشته را نشان داده ام که البته این کار با در نظر گرفتن تمهیدات سینمایی و داستانی رخ داده است.

کارگردان شیار 143 اظهار کرد: درجشنواره‌های جهانی و چند جشنواره‌ای که شرکت داشته ایم جالب توجه است که فیلم های دفاع مقدسی ما همیشه به گونه ای ساخته شده اند که ببیننده همیشه باید اطلاعاتی از قبل داشته باشد. اطلاعات فرا تنی که بتواند فیلم را درک کند اما فیلم شیار 143 اطلاعاتی گام به گام به مخاطب می دهد که نقشه کامل تری در ارتباط با جنگ هشت ساله می دهد که بیننده خارجی می تواند به درکی از موضوع برسد. چرا که همه در جهان به نوعی به جنگ و اثرات آن مبتلا بوده اند.

اما محمد حسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم شیار 143 درباب استقبالی که تاکنون از این فیلم شده است بیان کرد: سینماهای جنوب شهر و شمال‌شهر از لحاظ استقبال مردمی ازاین اثر خیلی عالی بوده اند که این نیز نشان می‌دهد مردم در طیف ها و فرهنگ های مختلف و با میزان درآمدهای متفاوتی که دارند در خصوص تماشای این فیلم اتفاق نظر دارند و این فیلم نوعی وفاق را هم به وجود آورده است.در واقع این مادران که در این اثر به تصویر کشیده شده است مادران سرزمین ما هستند که نگاه طیفی وجناحی در آن قرار ندارد و براساس آنچه درسالن سینما دیده‌ام و اگر خواسته باشیم براساس چهره ها قضاوت کنیم خدا را شکر می توانیم بگوییم همه آمده بودند و سطح این فیلم و سوژه اثر را پایین می‌آوریم اگر خواسته باشیم مخاطبان این نوع سوژه و اثر را طیف‌بندی کنیم.

در ادامه صحبت‌های کارگردان و تهیه‌کننده فیلم شیار 143، مریلا زارعی بازیگر این فیلم روی خط هفت حاضر شد و وی نیز در خصوص شخصیت مادر این قصه به ارائه توضیحاتی پرداخت.

اما دومین بخش گفتگویی برنامه سینمایی هفت به محمد مهدی عسگرپور؛ کارگردان و نویسنده فیلم مهمان داریم اختصاص داشت.

محمد مهدی عسگرپور در این گفت و گو در خصوص اثرخود توضیح داد: این اثر گمشده ای دارد که جز درگیری های ذهنی من بوده و همیشه برای من جذاب بوده است. اما اولین چیزی که به ذهن من می آمد و درطرح این فیلم نیز با آن مواجه شدم دو عرصه بود. عرصه زندگی واقعی آدم ها و عرصه ای که ما بدان اضافه می کنیم و فرا واقعی است و در این میان در همین طرح بعضی ها احساس می کنند که با آدم هایی تخیلی مواجه بوده اند.

وی ادامه داد: علاقه من این بود که با آدم یکپارچه ای روبرو باشم که حس لحظه ای را منتقل می کند و تا پایان متوجه نباشیم که در زمان نگارش فیلمنامه بود. من امیدوار بودم که به کمک خدا این روایت را به گونه ای پیش ببرم که مخاطب درهر لحظه از فیلم متوجه کارباشد تا مفهوم کلی اثر را در یابد وبا غفلت از لحظه ای فهم خود را از موضوع از دست دهد و این موضوع بسیار مهم است که مخاطب در لحظه فیلم را دنبال کند.

این کارگردان اذعان داشت: من گاهی اوقات ساخت فیلم‌های طنز و تخیلی را نیز دوست دارم اما تمرکز و علاقه مندی من متمرکز بر فیلم های اجتماعی است.

عسگرپور گفت: درارتباط با فیلم مهمان داریم بخشی ازنگاه نویسنده نیاز خود جامعه است. نیاز جامعه ما خیلی زیاد است اما نسبت به آن غافل هستیم. ما با پدیده ای روبرو هستیم که منحصر به فرد است. به گونه ای که بعد ازجنگ دوران آرمان گرایی منحصر به فرد و دوره ای  که احترام همان دوره می تواند سنجیده شود را داریم اما در اینجا با تضاد مواجه ایم. تضاد میان واقعیت ها و آرمان. اما چون مسئله ذهنی من در طول این سال ها بوده خیلی گسترده شده است.

وی با بیان اینکه بحث مطرح شده بحث مورد علاقه وی است اذعان داشت: به این بحث ها گوش می دهم. اما یکی از دوستان اعتقاد داشت ما باید واقعیت ها را آرمانی و آرمان ها را واقعیت ببینیم. که من معتقدم باید این وضعیت شکافته شود و خودمان آن را انجام دهیم. در غیر این صورت خارجی ها این کار را انجام می دهند ونظریه پردازی آن را نیز برعهده می گیرند. باید متوجه بود که آرمان ها آمدند و ما آمادگی مواجه با واقعیت ها را نداشتیم.

اما در پرده آخر برنامه میزگردی با عنوان سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی با حضور دو تن از صاحب نظران سینمای ایران؛ غلامرضا موسوی و محسن یزدی تشکیل شد که به ایجاد بحث و نظرهایی در باب موضوع مطرح شده انجامید.

غلامرضا موسوی در این مناظره درباره سینمای اجتماعی گفت: همه مردم حق دارند به هر چیزی اعتراض کنند اما حق ندارند که  جلوی فیلمی که پروانه نمایش دارد را بگیرند. ما اگر نتوانیم به قوانین موضوعه ای کشورمان احترام بگذاریم و اگر هرج و مرجی به وجود می آید دقیقا لطمه آن را عرصه فرهنگ و هنر کشور می بیند. بنابراین منطقی ترین شکل آن این است که فیلم ساخته می شود. اما به هنرمند نمی شود سفارش داد. چرا که هنرمند مسائلی را که در اجتماعش می بیند در فیلم اجتماعی استفاده می کند و طبیعتا این آدم حق دارد آنچه را که می بیند را بتواند تصویر کند. ضمن آنکه به گمان من هنرمندی که در داخل کشور درحال کار کردن است مطمئنا با خط قرمزها آشنا است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سینما ایران و جامعه وجود دارد و ما با آن برخورد می کنیم این است که تعدادی خط قرمز های جدیدی در حال ساخت است. در هر حال ما خط قرمز هایی داریم که قانون تعیین کرده است و طبیعی است که هنرمندان و غیر هنرمندان آنها را باید رعایت کنند و البته که رعایت نیز می کنند اما بعضی مواقع این خط قرمز ها را سلیقه ای تغییر می دهند و جا به جا می کنند و اینجا جایی است که جامعه هنری نمی تواند با سیستم کنار بیاید.

محسن یزدی از دیگر مهمانان حاضردراستودیو هفت نیز در باب مناظره مطرح شده اذعان داشت: به دوگونه می‌توان بحث کرد. اشکالاتی که در حال حاضر فیلم‌های اجتماعی ما دارند که باعث بعضی مسائل شده است و تفاوت بین سینمای اجتماعی و سیاه نمایی چیست.

وی افزود: برخی فیلم هایی اجتماعی که در حال حاضر وجود دارد فیلم‌های رگ گردنی و احساسی است. فیلم‌هایی است که فاقد پژوهش و تحقیق عمیق است علی رغم صحبت‌هایی که به وجود می‌آید. در واقع احساسی است تا اینکه بیشتر تعقلی باشد و این نیز مشکل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه انتها تحقیقات این گونه فیلم‌ها اینترنتی است گفت: در مورد چند فیلم اخیر نیز به همین ترتیب است که نه تنها بر یک پژوهش عمیق نیست بلکه بر مبنای یک کار احساسی و از سرعصبانیت است فیلم قصه ها و عصبانی نیستم که خود کارگردان فیلم نیز اظهار داشتند که از یک دوره ای ناراحت بودند. یکی از مشکلات سینمای اجتماعی ما دقیقا همین است. به هر حال اتفاقاتی در پنج سال گذشته رخ داد اما این نیز دارای اسناد و حرف هایی است. من معتقدم فیلم‌های اجتماعی کنونی فیلم‌هایی سیاسی با ردای اجتماعی است.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار