امروز : شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 19
۰۵:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 126298
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 40
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در نشست این هفته فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مستند «162» اکران شد. مستند 162 کاری از بسیج دانشجویی ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در نشست این هفته فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مستند «162» اکران شد. مستند 162 کاری از بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) است که بیست و چهار ساعت از برنامه های نوروزی صدا و سیما را زیر ذره بین قرار داده است.

سیدمحمدرضا فیاضی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه مجری کارشناس نشست بود و از بین عوامل ساخت این مستند نیز علی فروغی اصل به عنوان تهیه کننده در این جلسه حضور داشت و به سؤالات حاضران پاسخ داد. همچنین مهدی کریمی، مدیر طرح و برنامه شبکه دوم سیما نیز به حسینیه هنر آمده بود و در بین شرکت کنندگان در نشست حضور داشت.

بیست و دومین نشست فیلم سازان جوان سینمای انقلاب با نمایش کلیپ چکیده نشست بیست و یکم آغاز شد. سپس طبق اعلام قبلی مستند 162 اکران شد و پس از آن نیز علی فروغی اصل و  سیدمحمدرضا فیاضی روی سن رفتند تا میزگرد بحث و نقد این هفته آغاز شود.

* از کی پول گرفتی؟

تهیه کننده مستند 162 در ابتدای این میزگرد به شرح چرایی انتخاب «نقد رسانه ملی» به عنوان سوژه کارش پرداخت و گفت: زمانی که من مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) بودم در جلسات شورای واحد فرهنگی بسیج دانشگاه که با موضوع بررسی معضلات فرهنگی جامعه برگزار می شد نظر جمع این بود که رسانه ملی علی رغم نقش مهمی که دارد کمتر مورد توجه است و در حالی که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ارشاد را همه می شناسند و آن ها را حتی تا سطح مدیران جزء نقد می کنند اما کسی مدیران رسانه ملی را نمی شناسد و تا حالا کسی ندیده است دکتر دارابی، آقای بخشی زاده، آقای مقیسه یا مهندس ضرغامی در جلسه ای نقد شوند، در حالی که مخاطبان صدا و سیما خیلی بیشتر هستند و مقام معظم رهبری نیز فرموده اند صدا و سیما عمده ترین مرکز هدایت فکری جامعه است.

علی فروغی اصل با بیان اینکه در رسانه ملی با یک نوع دیکتاتوری رسانه ای مواجهیم گفت: متأسفانه کسی جرئت نمی کند رسانه ملی را نقد کند و برخورد خوبی هم با منتقدان نمی شود، من با اینکه چهار پنج سال تهیه کننده صدا و سیما بودم بعد از اینکه 162 را ساختم یکی از مسئولان رسانه من را خواست و گفت از چه کسی پول گرفته ای تا این مستند را بسازی. من هم توضیح دادم که دغدغه انقلاب اسلامی و بسیج و این حرف ها، آن فرد دوباره حرفش را تکرار کرد و بار سوم هم پرسید از چه کسی خط  گرفته ای تا این را بسازی.

فروغی اصل با بیان اینکه 162 نخستین تجربه او در کارهای تصویری بود گفت: خودم نقدهای زیادی به لحاظ تکنیکی یا محتوایی به این مستند وارد می دانم اما در آن زمان می خواستیم فقط از خدا بترسیم و با این مستند در نقد صدا و سیما فتح باب کنیم.

* مشکل از مدیران غیر انقلابی است

وی افزود: ما آگاهانه یک مقطع کوتاه از برنامه های صدا و سیما را در این مستند انتخاب و نقد کردیم چون اگر این کار را نمی کردیم مدیران رسانه ادعا می کردند وقوع چند مورد اشتباه در بلند مدت در برنامه های صدا و سیما طبیعی است و کنار هم گذاشتن آنها چیزی را ثابت نمی کند، به همین خاطر فقط برش های مربوط به 24 ساعت از برنامه های تلویزیون را انتخاب کردیم تا جای حرف و حدیثی باقی نماند.

فروغی اصل در ادامه سخنان خود راهکارهای اصلاح صدا و سیما را مورد بحث قرار داد و افزود: در چهار پنج سالی که در صداوسیما هستم با دقت می گویم کار تلویزیون سخت نیست، البته نه اینکه آسان باشد، اما سخت و نشدنی هم نیست بلکه مشکل صدا و سیما به خاطر فقدان اعتقاد انقلابی مدیران آن است.

فروغی اصل خاطرنشان کرد: در صدا و سیمایی که برنامه هایی مثل هفت و سینما اکران با بودجه های زیاد خود سازمان می چرخند با برنامه های ققنوس و ثریا مثل پفک نمکی برخورد می شود، ثریا وقتی پولش تمام شد آنتن را از او گرفتند و ققنوس هم تا وقتی پول نداده بود به او آنتن ندادند.

* نباید پا پس بکشیم

در ادامه این برنامه سیدمحمدرضا فیاضی در خصوص سخنان علی فروغی گفت: حزب اللهی ها باید این مشکلاتی را که آقای فروغی گفت تحمل کنند چون بخش شبه روشنفکری که در بدنه رسانه نفوذ دارند اصولاً معتقدند حزب اللهی ها نباید سراغ مسائل رسانه ای بروند، به این خاطر می گویم این اتفاقات و برخوردها در ابتدای راه دور از انتظار نیست کما اینکه نظیر این برخوردها با مرتضی آوینی نیز انجام می شد اما وی اهل هزینه کردن بود. به نظر من حزب اللهی ها بهتر است  بیش از پیش با ورود عملی به فضای رسانه اولا فضای واقعی کار را لمس کنند و ثانیا متهم به خارج از گود نشستن و بهانه گیری نشوند. فیاضی گفت من این جمله سعید قاسمی را خیلی می پسندم که  درجایی راجع به فعالیت های فرهنگی گفتند در شرایطی فعلی کارهای پارتیزانی حزب اللهی خیلی جواب می دهد.

کارهایی که در مقیاس خرد و به صورت ماکت نمونه ای از کارهای رسانه ای خلاق و جدید را ارائه می دهد که به شرط برخورداری از کیفیت می تواند یک مدل تجویزی برای رسانه ها باشد. مثلا کارهایی از جنس «دکتر سلام»  خارج از نقدهایی که به آن وارد است؛ یا برگزاری جشنواره عمار خارج از بحث روی کیفیت آثار یکی از نمونه هایی است که با خط شکنی عملی، مورد توجه رسانه های بزرگی مثل صداوسیما هم قرار گرفته است و در مواردی مثل برنامه حساس نشو به همکاری هم دعوت شده اند.

* ضعف قانون، یکی از مشکلات اساسی صدا و سیما

بیست و دومین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با سخنان یکی از شرکت کنندگان ادامه یافت. این شرکت کننده با بیان اینکه صدا و سیما را با سه معیار تماشاسنجی، رضایت سنجی و اثرسنجی می توان نقد کرد افزود: تماشاسنجی یعنی تعداد مخاطبان ملاک هستند، معیار رضایت سنجی هم بر اساس درصد رضایت بینندگان از برنامه هاست اما در معیار اثرسنجی به این نگاه می کنند که اثر برنامه های تولیدی سازمان چیست، متأسفانه برای مدیران سازمان که من قبول دارم آدم های مذهبی و معتقدی هستند فقط ملاک تماشاسنجی اهمیت دارد و به همین خاطر صدا و سیما به این روز افتاده است.

این شرکت کننده همچنین ضعف قانون را یکی از مشکلات اساسی صدا و سیما بر شمرد و گفت: در سال 68 در قانون اساسی بازنگری و نظارت بر صدا و سیما به عهده شورای نظارت قرار گرفت و مقرر شد قوانین مربوط به کیفیت نظارت بر صدا و سیما تدوین شود، این موضوع در حکم انتصاب مقام معظم رهبری برای اولین مدیر صدا و سیما بعد از تغییر قانون نیز بازتاب داشت و ایشان تأکید کرده بودند لایحه قانون اداره ی صدا و سیما به سرعت تهیه و به مجلس داده شود اما هنوز بعد از گذشت بیست و چند سال هم این فرمان اجرا نشده است و تکلیف نظارت بر سازمان مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: من از آقای فروغی بسیار متشکرم و معتقدم ما برای اصلاح صدا و سیما به فیلم سازان شجاعی مثل ایشان نیاز داریم، اما معتقدم مهمترین مستند و نقدی که درباره صدا و سیما می شود کار کرد همین است که چرا قوانین مورد نیاز اداره صدا و سیما نوشته نمی شود.

* ماجرای بیانیه گروه جهاد صدا و سیما علیه آوینی

در ادامه این نشست مجری کارشناس برنامه با اشاره به مقالات آینه جادوی شهید آوینی گفت: ظاهرا ما با یک تناقض رو به رو هستیم. از یک طرف بر اساس آموزه های دینی استفاده از لهو و لغو و مطالب غیرمفید به هر بهانه ای مقبوح است و از طرف دیگر ایجاد جذابیت با استفاده از نیازهای مختلف مخاطب آن هم برای آنتنی که قرار است بیست و چهار ساعته و در رقابت با شبکه های مختلف برنامه تولید کند؛ امری است که شاید ما را مجبور کند تا با رعایت حداقل های اخلاقی به تولید برنامه هایی بپردازیم که از کیفیت کافی برخوردار نیستند. از طرف دیگر مخاطب زرد از مشکلات دیگر فضای رسانه است. مخاطبی که عادت کرده است تا از رسانه مطالب سطحی و مبتذل درخواست کند. فیاضی در قالب این مطالب نظر  علی فروغی را پیرامون این مساله جویا شد و از او خواست تا دیدگاهش را درباره این تناقض  ظاهری در رعایت حداکثر جذابیت در رسانه و نگاه دینی ما نسبت به قباحت مسائل لهوی و هزل توضیح دهد. فروغی در پاسخ گفت: خیلی خوب شد که حرف از شهید آوینی شد. آقای فارسی تعریف می کند که یکبار در زمان جنگ شهید آوینی در یکی از کلاس های تابستانی که در صدا و سیما بود با اورکت پاسداری شرکت می کند. از ایشان پرسیدند چرا وسط تابستان با اورکت به کلاس آمده ای؟ شهید آوینی جواب می دهد می خواستم بگویم من مثل اینها نیستم، یعنی اختلافات در این حد وجود داشت.

علی فروغی اصل افزود: یک بار شهید آوینی در روزنامه کیهان سه مقاله با اسم مستعار نوشت، بعداً بعضی از آدمهای تلویزیون وقتی فهمیدند این مقالات کار شهید آوینی بوده است به اسم اعضا و مسئول گروه جهاد تلویزیون علیه او بیانیه می دهند و می گویند شهید آوینی اصلاً در گروه جهاد کار جدی ای نکرده است، این چیزی است که اینهایی که در سالگرد شهادت آوینی برایش برنامه می گیرند هیچ وقت اعلام نمی کنند.

* ترجیح ارتقای کیفی بر گسترش کمی برنامه‌ها

فروغی سپس به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مسئولان صدا و سیما در سال 69 اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار صراحتاً به مسئولان صدا و سیما می گویند اگر یک زمان نتوانستند برنامه با محتوای مناسب تولید کنند بهتر است به جای پخش یک برنامه نامناسب یا خنثی از مخاطبان عذرخواهی کنند و بگویند ما نتوانستیم برای این ساعت برنامه پیدا کنیم و این ساعت برنامه نداریم.

فروغی اصل خاطرنشان کرد: این سخنان نشان می دهند برای آقا ارتقای کیفی تلویزیون بر گسترش کمی آن ارجحیت دارد .

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش های منفی و مخالفت با هنرمندان انقلابی نمی تواند مانع از رشد آن ها شود گفت: الان مدتی است که در حوزه مستند سیلی راه افتاده است و فیلمسازان حزب اللهی کارهای خیلی خوبی ساخته اند و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند اوضاع طی سالهای آتی تغییر خواهد کرد.

در ادامه این نشست سیدمحمدرضا فیاضی با نقد سخنان فروغی اصل، ترویج سبک زندگی غربی را از رویکرد های مهم رسانه های غربی برای تغییر در اعتقادات مردم خواند و خاطرنشان کرد: ماکس وبر جامعه شناس آلمانی می گفت شما برای اینکه ذهن و اعتقادات یک فرد را تغییر دهید ابتدا سبک زندگی و حوزه رفتاری او را عوض کنید تا ذهن او نیز تدریجاً تغییر می کند. همین الگو در رسانه های غربی عینا دنبال می شود تا با استفاده از حوزه عینیات و سبک زندگی، فضای ذهنیات و باورهای جوامع دست خوش تغییر شود. به همین خاطر است که در موضوعاتی که ما شاید فقط کتاب داشته باشیم غربی ها به صورت عملیاتی وارد شده اند و فیلم های سینمایی یا برنامه های تلویزیونی ساخته اند.

فیاضی در تشریح این مسئله از یک مثال استفاده کرد و گفت: چند وقتی است که شبکه من و تو که روی سبک زندگی تمرکز دارد روی بحث سگ تولید برنامه می کند، یک روز به این موضوع به صورت طنز می پردازند، روز بعدی از بینندگان می خواهند تصاویری از سگ هایشان را برایشان بفرستند، یک روز دیگر برنامه می گذارند و متخصص دامپزشکی را می آورند که می گوید باکتری هایی که در دهان سگ است از باکتری های دهان انسان کمتر است. یعنی آرام آرام با این برنامه ها به سمت عادی سازی داشتن سگ و قبح شکنی از این موضوعات حرکت می کنند و این ها در شرایطی است که کارهای رسانه ای ما علی رغم ظرفیت های بالای عقیدتی و دینی در حد حرف و نهایتا چند کتاب باقی مانده است و ورود جامع و کاملی به حوزه عملی رسانه نداشته ایم.

* حرکت‌های خط شکن حزب اللهی را تکثیر کنیم

فیاضی با این تذکر که برجسته کردن برخی مشکلات محتوایی صدا و سیما و ساخت مستند راجع به آن ها علی رغم اینکه از دغدغه های دینی و انقلابی نشات گرفته است و می تواند فتح باب قابل قبولی برای ورود به این حوزه باشد؛ آن را  بسیار ناکافی و حداقلی دانست و خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این است که خودمان برای گفتمان انقلاب اسلامی کار کنیم و فیلم بسازیم و البته در نقد وضعیت موجود این را فراموش نکنیم که جایگاه ما به عنوان یک رسانه دینی باید در قیاس با وضعیت نسبی دیگر رسانه ها نقد شود. وی با توضیح اینکه ما هنوز در ابتدای راه هستیم گفت: مثلا در بخش خبر ما حدود سی سال است که کار را از صفر شروع کرده ایم اما بخش خبر رسانه ای مثل بی بی سی بیش از یکصد سال سابقه کار دارد و از نظر امکانات و تجربه به صورت طبیعی از ما جلوتر است پس در صحبت و نقد باید اینها را مد نظر داشته باشیم تا نقدهای ما منجر به القای فضای یاس و ناامیدی و یا تخریب فعالیت های رسانه ای جبهه انقلاب اسلامی نشود.

فیاضی تأکید کرد: نباید طوری باشیم که دیگران بگویند ما بیرون گود نشسته ایم و فقط بهانه جویی می کنیم، ما خودمان باید کار عملی رسانه ای داشته باشیم.

سید محمدرضا فیاضی در ادامه سخنان خود به معرفی کتابی درباره الگوی هنجاری رسانه پرداخت و گفت: کتاب « الگوی هنجاری رسانه ملی از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی » کتاب خیلی مفیدی است که دانشگاه امام صادق (ع) در سال 91 منتشر کرده است، در این کتاب ابتدا الگوهای هنجاری سایر رسانه ها بررسی شده و بعد تعدادی از شاخص های رسانه مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری و حضرت امام مشخص شده است و تا حدی به سمت مدل سازی  و کاربرد عملی حرکت شده است، این کتاب می تواند برای دوستانی که علاقه مندند رسانه ملی را از نگاه رهبری ارزیابی کنند بسایر مفید فایده است.

* متن خوب نداریم

در ادامه این نشست علی فروغی  در اواسط صحبت های خود  از مجری برنامه خواست تا مهدی کریمی، مدیر طرح و برنامه شبکه دوم سیما را نیز که در بین مستمعان حضور داشت در بحث شرکت دهد که با امتناع کریمی مواجه شد. مهدی کریمی گفت: بنده بعنوان یک علاقمند و نه به عنوان یک مدیر ، یکی از مشتری های ثابت این نشست هستم و سعی می کنم در جلسات این چنینی و فعالیت هایی که مجموعه های فرهنگی به صورت خودجوش تشکیل می دهند شرکت کنم و از نظرات استفاده کنم، به همین خاطر ترجیح می دهم در بحث شرکت نکنم.

با وجود امتناع اولیه مهدی کریمی، اصرارهای فروغی و فیاضی موجب شد وی با سخنان کوتاهی در بحث شرکت کند. کریمی گفت: من با برخی از نظراتی که در این جلسه مطرح شد موافقم و بعضی ها را غلط می دانم و برخی را نیز منصفانه نمی دانم، جالب است که آقای فروغی که نقدهای تند و بعضا نادرستی را نسبت به مدیران سازمان وارد کردند خود در سازمان کار می کنند و همین الان جز عوامل تولیدی یکی از برنامه های مهم هستند.

مشکل اصلی ما این است که ما در خیلی از حوزه هایی که می خواهیم کار کنیم به لحاظ متن و متریال و طرح ابتکاری فقیر هستیم، مثلاً در حوزه حجاب هنوز یک متن خوب برای یک تله فیلم 90 دقیقه ای نداریم، یا همین چند روز پیش با آقای مفیدی کیا که بحث می کردیم می گفتیم علی رغم اینکه می خواهیم درباره 9 دی برنامه تولید کنیم اما متن خوبی نداریم، آقای مفیدی کیا هم تأکید داشت که من این مشکل را اعلام کنم.

مهدی کریمی در انتهای سخنانش تصریح کرد: در کنار این فقر طرح و متن نو و ابتکاری، در سال های اخیر برخی حرکت ها مثل جشنواره عمار باعث رویش های خوبی برای فیلمسازی شده اند که امثال بنده و سازمان صدا و سیما باید توجه بیشتری به این جوشش ها بکنیم که این امر هم در صدا و سیما وجود دارد.به نظر من آغوش تلویزیون برای هنرمندان حزب اللهی باز است .ما اخیرا در شبکه دو، نشست هم اندیشی با موضوع حجاب برگزار کردیم که قریب هشتاد نفر از مستند سازان و هنرمندان جوان جناح مومن فرهنگی در آن حضور داشتند و طرح های خود را ارایه دادند.

در همین جا نیز اعلام می کنم شبکه دو آماده دریافت و حمایت از طرح ها و برنامه های مرتبط با وظایف شبکه دو هست.

* جای این گعده ها در سازمان خالیست

در انتهای این نشست نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان که خود را عضوی از بدنه صدا و سیما معرفی کرد گفت: به نظر من نقدهایی که در این جلسه به مدیران رسانه ملی وارد شد واقعیت دارد و اگر این گونه گعده ها در داخل سازمان هم تشکیل شود می تواند نتایج بهتری داشته باشد.

وی افزود: شاید عیب اصلی رسانه ملی این باشد که فاقد استراتژی است و نمی داند برای جذب نیروهای جدید و رویش ها باید چه کند، عمده نقدهای وارد به صدا و سیما را باید از این زاویه دید و بیان این نقدها به این معنی نیست که بگوییم آنها از روی غرض و قصد چنین می کنند.

در انتها نیز فیاضی با تشکر از صبر و حوصله حاضرین متذکر شد جلسات اینچنینی باید با مداومت و صبر و حوصله بیش تری برگزار شود چراکه طرح این مباحث می تواند در عمیق تر شدن تحلیل های ما بسیار مفیدفایده قرار گیرد. وی توجه به این نکته را لازم دانست که در چنین جلساتی هر دو طرف باید با همدلی و حوصله بیش تری به نقد وضعیت فعلی بپردازند. هم زبان نقدکنندگان باید توام با خیرخواهی و در نظر گرفتن شرایط واقعی کار  همراه باشد و هم مسئولین باید دغدغه های دینی و انقلابی جوانان را درک کنند تا در فضایی دوستانه مشکلات طرح، بررسی و نقد شود.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار