امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۲:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 126340
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۳۱
تعداد بازدید: 8
افکار عمومی چیزی جز «صدای مردم» نیست. این صدا همیشه و در همه جا به شیوه های مختلف و در فرصت های متفاوت در گوش های کم و بیش شنوای حکام زمان طنین ...

افکار عمومی چیزی جز «صدای مردم» نیست. این صدا همیشه و در همه جا به شیوه های مختلف و در فرصت های متفاوت در گوش های کم و بیش شنوای حکام زمان طنین افکنده و توجه خواسته و ناخواسته، ارادی و غیر ارادی آنانی را که مخاطب قرار داده به خود مشغول داشته است(کتبی مرتضی/1380)1

پانزدهمین دوره انتخابات مدیران مسئول مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی برای تعیین نماینده خود در «هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها» با دعوت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه مورخ 20/8/1393 ساعت 13 در تالار وحدت و در فضای سرد پاییزی و استقبال سرد – کمتر از 10 درصدی- مدیران مسئول برگزار شد.

از مجموع 4 هزار رسانه – به نقل از وزیر محترم- در حال انتشار تنها 319 نفر از مدیران مسئول آن ها در انتخابات مشارکت کردند. از 319 رای ماخوذه، مدیر مسئول نشریه فارغ التحصیلان که معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی دولت یازدهم را بر عهده دارند، تعداد 305 رای را از آن خود نمود. سایر 11 کاندیدای به اصطلاح رقیب وی جمعا 4 رای داشتند و تعداد 10 رای نیز باطله اعلام شد. این در حالی است که همزمان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور با حدود پانصد غرفه از رسانه های سراسری و محلی در مصلی بزرگ تهران در جریان بوده است.

برخی از مدیران مسئول در نمایشگاه اعلام می داشتند که یکی از دلایل برگزاری همزمان  «نمایشگاه مطبوعات» و «پانزدهمین دوره انتخابات» برای بالا بردن میزان مشارکت مدیران مسئول در این « انتخاب» بوده است. که متاسفانه علی رغم تمام تلاش های معاونت امور مطبوعاتی، میزان شرکت کنندگان در انتخابات نماینده مدیران مسئول به ده درصد نیز نرسید! چرا؟

در پانزدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول جمعا 22 نفر از مدیران مسئول رسانه های سراسری و محلی ثبت نام کرده بودند که ساعاتی قبل از شروع «انتخابات» 10 نفر از آنان از کاندیداتوری خود در این دوره انصراف دادند که بین آن ها مدیران مسئول روزنامه مردم سالاری، مدیرعامل پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; و مدیرعامل خبرگزاری تسنیم به چشم می خورد. سید نظام موسوی که در چهاردهمین دوره انتخابات، رقیب اصلی نماینده مدیران مسئول بود و بالاترین رای را نیز بعد از او به دست آورده بود، علت انصراف خود را به صراحت نبود عدالت و غیررقابتی بودن انتخابات - با وجود کاندیداتوری معاون مطبوعاتی – اعلام داشت. گرچه از دلایل سایر کاندیداهای منصرف مطلبی نقل نشده، اما گفته می شود که برخی از آن ها نیز در اعتراض به این نابرابری انصراف داده اند.


«سکوت معنی دار» رسانه ها (افکار عمومی) در قبل از برگزاری انتخابات، حکایت از نه رضایت بلکه آرامش قبل از طوفانی بود که اعتراض خود را در مقاومت مدنی- عدم مشارکت 90 درصدی- نشان داد.


اندیشمندان علوم سیاسی چند عامل را در برگزاری یک انتخابات آزاد و مقبول تعیین کننده می دانند تا «منتخب» از مشروعیت و مقبولیت کافی برخوردار باشد، که به برخی از آنها اشاره می شود.

اولین عامل اصل بی طرفی– ذینفع نبودن- مجریان در برگزاری انتخابات است یعنی این که برگزار کنندگان انتخابات از عدالت برخوردار باشند. حال که مجری اصلی- معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی- خود یکی از کاندیداهای مطرح در صحنه انتخابات است. اصل بی طرفی و ر عایت عدالت توسط مجریان چه مفهومی خواهد داشت؟ به خصوص آن که نتیجه این اتنخابات؟! نیز نشان داد که از میان 319 رأی ریخته شده به صندوق رای، 105 نفر به مجری انتخابات- معاون مطبوعاتی- رأی داده بودند و بقیه 11 نفر به اصطلاح رقیب ایشان فقط 4 رأی بدست آوردند و تعداد آراء باطله نیز10 رای می شد.

دومین عامل در برگزاری یک انتخابات مشروع، اصل وجود آزادی است که لازمه ی آن این است که مشارکت داوطلبانه و آزادانه با حضور شهروندان- مدیران مسئول- بدون اعمال هیچ نوع فشار و التزامی صورت گرفته باشد. حال آن که با ثبت و ضبط مشخصات رسانه ها و مدیران مسئول آن ها و امکان تهیه لیست مشارکت کنندگان و افراد خاطی- کسانی که شرکت نکرده اند- میسر بوده و این خود می تواند ابزاری برای تشویق و یا تنبیه مدیران مسئول باشد. کما این که تعدادی از همین شرکت کنندگان محدود- کمتر از 10 درصد- نیز وجود ملاحظات و احتمال برخوردهای بعدی با آنها را دلیل حضور خود در انتخابات  غیررقابتی پانزدهمین دوره ذکر می کردند.

عامل بعدی پس از مشروعیت و قانونی بودن انتخابات- البته قانون مطبوعات در این مورد خاص سکوت کرده است. شاید برای قانون گذار یکی شدن مجری و کاندیدا آنچنان غیرعقلانی تلقی شده باشد که پرداختن به آن را امری عبث دانسته باشد که رجوع به مشروح مذاکرات مسئله را روشن خواهد کرد- مسئله مقبولیت آن است یعنی آن که اگر امری مشروعیت قانونی داشته باشد، اگر از مقبولیت کافی برخوردار نباشد، امکان اعمال حاکمیت بدون توسل به زور- قدرت- را نخواهد داشت.

برای مثال در همین دوره از انتخاب نماینده مدیران مسئول نشان داد که علیرغم فراخوان عمومی رسانه ها از طرف معاون محترم وزیر برای اجرای تبصره 4 قانون مطبوعات از 4 هزار رسانه ی در حال انتشار، فقط 319 رسانه پاسخ مثبت دادند. حال سؤال جدی اینجاست که این معاونت برای اعمال قانون از موضع حاکمیت برای اجرای کار ویژه های نظارتی و اجرائی خود از چه مقبولیت و جایگاهی برخوردار است؟ آیا با پشتوانه رای حدقل 10 درصدی خود می تواند به اکثریت 90 درصدی حکومت نماید؟

عامل دیگر در یک انتخابات آزاد این است که همه ی کاندیداها می باید از فرصت های برابری برخوردار باشند که از آن به عدالت در توزیع فرصت ها یاد می شود. آیا در پانزدهمین دورة انتخاب نمایندة مدیران مسئول، همة کاندیداها از فرصت های برابری برخوردار بوده اند. اگر چنین بود چرا ده نفر از کاندیداها- حداقل یکی از آنها، در اعتراض به عدم وجود عدالت- انصراف می دهند؟ و 11 نفر باقیمانده از کاندیداهای به اصطلاح رقیب فقط 4 رأی می آورند؟ حال با اوصافی که گذشت اصحاب رسانه از متولیان امر می پرسند آیا برگزاری این دورة از انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در«هیئت نظارت» از حداقل شرایط عقلانی که در شأن رسانه های کشور باشد برخوردار بوده است؟

«سکوت معنی دار» رسانه ها(افکار عمومی) در قبل از برگزاری انتخابات، حکایت از نه رضایت بلکه آرامش قبل از طوفانی بود که اعتراض خود را در مقاومت مدنی- عدم مشارکت 90 درصدی- نشان داد. حال باید دید هیأت محترم نظارت بر مطبوعات چه پاسخ قانع کننده ای برای توجیه افکار عمومی معترض خاموش خواهد داشت؟ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی چه راه کاری برای اعمال حاکمیت دولت در عرصة رسانه های کشور با مقبولیت ده درصدی معاون مطبوعاتی خود ارائه می دهد؟

و اما کلام آخر ؛ هیات محترم نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری  ها می تواند با اصلاح آئین نامه اجرایی «قانون مطبوعات» انتخابات مربوط به تعیین نماینده مطبوعات در هیات نظارت را از حالت رای گیری حضوری و کاغذی خارج کرده و با استفاده از فضای مجازی به رای گیری غیرحضوری و اینترنتی – یا اینترانت ملی درآینده - تبدیل نماید با اختصاص کد رهگیری به هر یک از مدیران مسئول می شود انتخابات مدیران مسئول را به صورت یک مرحله ای با مشارکت حداکثری آنها ، بدون نیاز به حضور فیزیکی درتهران – که مستلزم هزینه های گزاف رفت و آمد و همچنین اتلاف وقت زیاد و نیز عاملی برای سواستفاده کانون های «زر»  و    «زور»  و « تزویر» می باشد- را فراهم کرد. به امید آنروز!
 پی نوشت  

1. افکار عمومی/ ژودیت لازار؛ ترجمه مرتضی کتبی.-تهران: نشر نی،1380.
حسن اختری

عضو هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان
انتهای متن/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار