امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۶:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 126577
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۴۶
تعداد بازدید: 30
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از مشهد، ماجرای توزیع بنزین اصلاح شده به جای یورو 4 سر دراز دارد اما هنگامی که این موضوع به صورت علنی در

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از مشهد، ماجرای توزیع بنزین اصلاح شده به جای یورو 4 سر دراز دارد اما هنگامی که این موضوع به صورت علنی در رسانه‌ها مطرح شد؛ واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و حتی برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کردند؛ این مسئله خلاف قانون بوده و پیگیری‌های لازم دراین خصوص صورت می‌گیرد.

در حال حاضر علیرغم تمام واکنش‌هایی که نسبت به غیرقانونی بودن این کار صورت گرفته باید به این نکته نیز اشاره کرد که عرضه بنزین یورو 4 به جای اصلاحی، مسئله‌ای بزرگ و غیرقابل هضم است چرا که مطابق گفته صاحب نظران و کار‌شناسان بنزین اصلاحی دارای استاندارد و شناسنامه کیفیت نیست.

با مروری بر این پرونده درمی یابیم که قرار بود سوخت مورد نیاز برای خودرو‌ها در ابتدای فروردین ٩١ مطابق استاندارد جهانی یورو 4 و در ابتدای فروردین ٩٢ با استاندارد جهانی یورو 5 عرضه شود اما اکنون نه تنها بنزین یورو 4 در جایگاه‌ها پیدا نمی‌شود بلکه در واقع این بنزین اصلاح شده است که به باک خودروی شهروندان مشهدی سرازیر می‌شود.

* بنزین یورو 4 در هیچ یک از کلانشهر‌ها توزیع نشده است

اگر بخواهیم این مسئله را به صورت دقیق‌تر باز کنیم باید سکانس‌های مختلف این موضوع را همراه با سخنان و ادعاهایی که مطرح شده مو به مو ارزیابی کنیم، در نخستین سکانس به موضوع انتشار اسنادی در ارتباط با بنزین اصلاحی برمی خوریم که بر این اساس چندی پیش اسنادی انتشار یافت و نشان داد؛ بنزین یورو 4 در هیچ یک از کلانشهر‌ها توزیع نشده و به جای آن بنزین «اصلاح شده» در جایگاه‌های سوخت عرضه شده است.

با افشای این مسئله به سکانس بعدی این موضوع برمی خوریم که سبب شد تا روز به روز حاشیه‌ها قوت بگیرد طوری که برخی از سایت‌ها، به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، خبری را منتشر کردند و در آن اعلام شده بود: «با توزیع حدود یک میلیون و 5٠٠ هزار لیتر بنزین یورو 4 در شهر مشهد، حجم بنزین یورو 4 توزیعی در این کلانشهر به ٣٣ درصد رسید.»

 





در ادامه این خبر به این موضوع اشاره شده بود که: «روزانه حدود 2 میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بنزین در این شهر توزیع می‌شود که در حال حاضر به طور متوسط ٩٢4 هزار لیتر یعنی ٣٣ درصد آن یورو 4 است.»

* شاخصه‌های بنزین اصلاح شده مطابق با استاندارد یورو 4 نیست

این خبر در شرایطی عنوان شد که هرگز بنزین یورو 4 در باک خودروهای این شهر ریخته نشده بود و حتی اسناد منتشر شده نیز نشان می‌داد که «بنزین اصلاح شده» به عنوان جایگزین یورو 4 در جایگاه‌های کلانشهر‌ها توزیع شده است.

البته در میان مطالبی که این روز‌ها مطرح شده باید به سکانس دیگری هم پرداخت و گفته‌های معاون مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شاهرخ خسروانی را هم به این موضوع اضافه کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که چرا بنزین یورو 4، بنزین اصلاحی نامیده می‌شود؟ عنوان کرد: دی ماه سال 92 شرکت ملی پخش، توان توزیع بنزین یورو 4 را نداشت و به علت نبود امکانات ذخیره‌سازی و خط لوله انتقال مجزا برخی از شاخصه‌های این بنزین مطابق با استاندارد یورو 4 نبود بنابراین نام بنزین «پاک» یا «اصلاح شده» بر آن نهاده شد.

* توزیع بنزین اصلاح شده خلاف قانون است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، احمد سجادی در واکنش به اظهارات مدیرعامل پالایش و پخش در ارتباط با توزیع بنزین اصلاح شده به خبرنگار فارس گفت: توزیع بنزین اصلاح شده خلاف قانون بوده و این بنزین‌‌ همان یورو 2 است و نباید در این خصوص خلف وعده‌ای صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: مطابق جلساتی که کمیسیون انرژی مجلس با مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی داشت قرار شد بنزین یورو 4 از اواخر مهرماه یا اوایل آبان در بخشی از مشهد توزیع شود اما در حال حاضر شاهد توزیع بنزین اصلاح شده هستیم و این موضوع نشانگر عدم تعهد نسبت به وعده‌های داده شده است.

*بنزین اصلاح شده به هیچ وجه پاک نیست

وی با تاکید بر اینکه بنزین اصلاح شده به هیچ وجه پاک نیست، افزود: این نوع بنزین دارای کیفیت و استاندارد لازم نیست و در واقع‌‌ همان بنزین یورو 2 است و این مسئله با جدیت تمام از سوی کمیسیون انرژی مجلس پیگیری شده و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید پاسخگو باشد.

 





عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اینکه آیا بنزین یورو 4 که در پالایشگاه شازند اراک تولید شده برای توزیع در کلانشهر‌ها کافی بود؟ توضیح داد: مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که پالایشگاه شازند اراک می‌تواند حدود 15 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید کند اما این میزان تنها برای توزیع در تهران و کرج را کفاف می‌داد براین اساس قرار شد پالایشگاه آبادان و اصفهان نیز با تولید 10 میلیون لیتر به تولید بنزین یورو 4 کمک کنند، همچنین مقرر گردید پس از بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تمام شهرهای ایران تحت پوشش بنزین یورو 4 و 5 قرار ‌گیرد.

هم‌اکنون که کشمکش‌ها و واکنش‌های بسیاری در ارتباط با این مسئله مطرح است، بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان خراسان رضوی معتقد است؛ بنزین اصلاحی تا حدودی به استانداردهای یورو 4 نزدیک است اما شاخصه‌های این استاندارد هنوز به صورت دقیق مشخص نیست.

علیرضا رحمتی در مخالفت با سخنان عضو کمیسیون انرژی مجلس که گفته بود بنزین اصلاحی‌‌ همان یورو 2 است، اظهار کرد: میزان آلودگی بنزین اصلاحی کم است و نسبت به یورو ٢ دارای استاندارد بیشتری است.

به گفته وی اکنون این بنزین به منظور آزمایش و بررسی به تهران ارسال شده تا مشخص شود چه میزان استانداردهای یورو 4 را داراست، البته شاید هم اصلا استاندارد نباشد.

* لزوم ارتقای سیستم فنی پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین یورو 4

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برای تولید بنزین یورو 4 باید سیستم‌ فنی پالایشگاه‌ها ارتقا یابد، افزود: پس از ارتقای سیستم‌ پالایشگاه‌ها، بنزین تولید داخل توسط شرکت فرآورده‌های نفتی با استانداردهای یورو 4 مطابقت داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خراسان‌رضوی نیز عنوان کرد: بنزینی که در حال حاضر توزیع می‌شود با عنوان بنزین پاک دارای کمترین آلودگی است.

* بنزین پاک به استاندارد‌ها و شاخصه‌های یورو 4 تا حدود زیادی نزدیک است

محمدمهدی قرایی تصریح کرد: این بنزین تا حدودی با استانداردهای یورو 4 مطابقت داشته و هم‌اکنون روزانه بیش از یک میلیون لیتر از این نوع بنزین در مشهد توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: هنوز مشخص نیست که بنزین یورو 4 تا آخر آذر ماه در مشهد توزیع شود اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد این است که اکنون بنزین پاک در این شهر در حال توزیع است و به نظر می‌رسد به استاندارد‌ها و شاخصه‌های یورو 4 تا حدود زیادی نزدیک است.

در حال حاضر مشخص نیست که بنزین اصلاحی دارای چه استانداردهایی است؟ به راستی اگر مطابق گفته برخی از مسئولان این بنزین دارای کیفیت لازم است و نقش کمتری در آلودگی هوا دارد، چرا به نام یورو 4 در جایگاه‌های سوخت عرضه شد؟ و چرا مطابق وعده‌های داده شده هنوز خبری از یورو 4 در جایگاه های سوخت نیست؟

..................................
گزارش: مرضیه صاحبی
..................................

انتهای پیام/70005/صا40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها