امروز : چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 26
۰۱:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 127394
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۰۸
تعداد بازدید: 12
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، براساس مصوبات سازمان جهانی یونسکو، هر ساله همایش‌ها و مراسم‌های متعددی به مناسبت ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، براساس مصوبات سازمان جهانی یونسکو، هر ساله همایش‌ها و مراسم‌های متعددی به مناسبت روز جهانی فلسفه در سومین پنج‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود، چرا که این سازمان توجه ویژه‌ای به توسعه اندیشه انسانی برای فرهنگ‌ها و افراد با توجه به فلسفه دارد.

روز جهانی فلسفه امسال نیز با 20 نوامبر (پنجشنبه 29 آبان) مصادف شده و برنامه‌های مختلفی از پاریس برای آن تدارک دیده شده است، هم‌اندیشی‌ها با عنوان «تغییرات اجتماعی و گفت‌وگوی میان فرهنگی» و میزگردها و مباحثه‌ها نیز در حوزه دستورالعمل‌های فلسفی به منظور توسعه فرهنگ آرامش و گفت‌وگو است.

برنامه‌های دیگری نیز به نقل از وبگاه سازمان جهانی یونسکو انجام شده که شامل سمینار مشخص در حوزه ممارست فلسفی و میزگرد سهم اندیشه علی‌بن ابی‌طالب(ع) در صلح و گفت‌وگوی میان فرهنگی بود. در سال‌های گذشته نیز این سازمان همایش‌هایی با عناوین مختلف به منظور  پاسداشت روز جهانی فلسفه برگزار کرد که هر یک عنوان خاصی داشت از جمله سال گذشته در ایران عناوینی چون «فلسفه و طبیعت» و سال قبل‌ترش «وضعیت فلسفه در ایران معاصر» نام داشت که یونسکو هدایت این روز را برعهده داشت اما در واقع این روز متعلق به یونسکو نیست بلکه به هر انسانی تعلق دارد که در هر جایی از جهان که اهل تفکر است به فلسفه اهمیت می‌دهد.

*روز جهانی فلسفه در ایران

متأسفانه امسال برخلاف سال‌های قبل استقبال چندانی در داخل کشور از روز جهانی فلسفه به عمل نیامد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به عنوان اصلی‌ترین نهاد حکمی‌فلسفی ایران برنامه خاصی در این روز ندارد.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مجمع عالی حکمت اسلامی، انجمن کلام حوزه علمیه و ... از جمله نهادهایی هستند که بیشترین سهم را در گسترش اندیشه و تفکر در کشور دارا هستند و تدارک خاصی برای روز جهانی فلسفه اندیشه نکردند.

تنها طی دو روز همایشی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به منظور پاسداشت روز جهانی فلسفه با حضور برخی اساتید و صاحب‌نظران فلسفی برگزار شد که البته می‌طلبید بیش از اینها به چنین روزی توجه شود. در این روز که با عنوان «فلسفه و مسئله دیگری» انتخاب کرده بودند، دبیرکل سازمان یونسکو در ایران، محمدرضا سعیدآبادی نیز پیام صلح خود را در دانشگاه تهران قرائت کرد.

همچنین در این همایش دو روزه علی‌اصغر مصلح، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه برخورد تمدن‌ها و نظریه هانتینگون مباحثی را مطرح کرد و گفت: فرهنگ رفتارهای فردی و رفتارهای فرهنگ‌ها در برابر هم است، در ورای همه این رفتارها تلقی از دیگری وجود دارد، چرا که ما همواره برای درک خود دیگری را نیز فرض می‌کنیم و بین آنچه وجود داریم و دیگران نسبتی مستقیم برقرار می‌کنیم. زیستن با دیگران با ابعاد فرهنگ مطرح می‌شود، فرهنگ مدرن تحولاتی اساسی در تاریخ بشر ایجاد کرده و تلقی ما از دیگری را وارد مرحله جدیدی کرده است.

وی عنوان کرد: فرهنگ مدرن بازی جدیدی راه انداخته که همه ما باید به آن تن دهیم دراین زمینه متفکران انتقاداتی کردند و انسانیت را به معنای مدرن نقد کردند .درک امروز ما از دیگران با درکی که ما از فرهنگ خاص خود داشتیم دگرگون شده است. ما ایرانیان در ابتدای قرن بیست و یکم نقش خاصی را داشتیم و آن پیشنهاد گفتگوی تمدن‌ها از سوی رئیس جمهور سابق ایران بود. باید در نگاهی که به فرهنگ خود با فضای غالب داریم توجه کنیم چرا که در دنیای امروزی تمامی مناسبات بر قدرت و ثروت حاکم بوده و البته ساختار قالب نیز نیهیلیستی است.

شهرام پازوکی عضو هئیت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دراین همایش عنوان کرد: اگر به تاریخ تفکر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که مسئله غیر به صورت جدی در تفکر مدرن وجود دارد و بیش از آن مطرح نشده است. بنابراین تفکر مدرن مسئله دیگری را مطرح کرد. در نظریه‌های دکارت بحث جدایی انسان از عالم و انسان از عالم و خدا به صورت وجودی طرح می‌شود. در تصویر دکارت انسان سوژه و عالم ابژه است.

همچنین محمدرضا بهشتی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران یادآور شد: فلسفه وقتی پرسش‌هایش جدی می‌شود و اندیشه‌ها در آن فعال شده و پاسخ‌هایش اهمیت می‌یابد که از زندگی برخیزد و به زندگی برگردد. اگر ما نقطه عزیمت خود را در یک مساله مبتلا به فرد و جامعه در زندگی در نظر بگیریم و به گونه‌ای حرکت کنیم که دوباره به نقطه عزیمتمان برنگردیم با مشکل مواجه می‌شویم. متاسفانه جایگاه فلسفه اخلاق به لحاظ فهمی که در مناسبات انسان‌ها و جوامع با یکدیگر دارد، در جهان امروزی بسیار کمک است و این مساله در کشور ما بیشتر است به طور مثال حدود 60 درصد از واحدهای درسی رشته فلسفه در خارج از کشور به فلسفه اخلاق اختصاص دارد در حالی که این میزان در کشور ما به 4 واحد درسی در دوره کارشناسی محدود شده است. این 4 واحد نیز در دوره کارشناسی ارشد و دکترا به صورت اختیاری ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها